خبرگزاری کار ایران

عراقچی در برنامه نگاه یک:

اکثر تحریم‌های مالی مرتبط با مسائل هسته‌ای است/ نهایی شدن متن توافق ظرف یکی دو روز آینده در سطح معاونان

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان با رد اینکه گفته می‌شود بخش اندکی از تحریم‌های مالی و بانکی مربوط به مسائل هسته‌ای است،‌گفت: تحریم نفت، بیمه، کشتیرانی، گاز و پتروشیمی همه در حوزه مسائل هسته‌ای هستند و ما در حوزه حقوق بشری و تروریست شاهد تحریم اشخاص هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس عراقچی در برنامه نگاه یک از شبکه یک سیما، فضای مذاکرات را جدی، بحث‌ها را فشرده و گسترده خواند و گفت: در این دوره از مذاکرات، کارشناسان ما از یک ماه ونیم پیش به طور مستمر جلسه برگزار و ما نیز حدود 20 روزی است که در وین مستقر هستیم و مذاکرات را در سطوح فنی و سیاسی دنبال می‌کنیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: هرچه به مراحل آخر نزدیک تر می شویم بحث‌ها فشرده و جدی‌تر می‌شود. برخی موضوعات همچنان وجود دارد که حل نشده است. البته در لوزان در مورد برخی از مسائل کلی راه‌حل‌ها حاصل اما هنوز جزئیات آن کامل نشده است.

وی تاکید کرد: ما در لوزان هیچ توافقی نداشتیم بلکه در آنجا به راه‌حل‌های کلی برای حل و فصل مسائل رسیدیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا طرف غربی نیز از مذاکرات لوزان چنین برداشتی دارد، گفت: طرف مقابل نیز چنین برداشتی دارد. حتی در آنجا برای برخی مسائل راه حل پیدا نشد که در حال حاضر پیگیر آن مسائل هستیم.

وی با اشاره به اینکه متن توافق به همراه ضمائم حدود 80 صفحه خواهد بود،‌اظهار کرد:‌ چه در متن و چه در ضمائم تمامی راه‌حل‌ها باید بررسی شود. کارشناسان حقوقی ما هم اکنون تک تک واژه‌ها به خصوص در حوزه تحریم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده در مورد اینکه گفته می‌شود کار کارشناسان در تنظیم متن توافق به اتمام رسیده و به سطح بالاتری ارسال شده است، گفت:‌کارشناسان متون را تهیه و آن را به نقطه‌ای رسانده‌اند که اختلافات در متن اصلی و ضمائم برای بررسی بیشتر نیاز به سطح بالاتری دارد. از این رو به سطح معاونین ارجاع داده می‌شود. ما تا جایی که بتوانیم این اختلافات را کم می‌کنیم و ممکن است در هر متنی سه الی چهار پاراگراف باقی بماند که تصمیم گیری در مورد آنها به سطح وزرا کشیده خواهد شد.

عراقچی در مورد اینکه متن‌ها چه زمانی نهایی خواهد شد، گفت: ظرف یکی دو روز آینده در سطح معاونین نهایی و در مواردی که همچنان اختلاف وجود دارد به سطح وزرا ارجاع داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: فکر نمی کنم تمدید مذاکرات خوب و به نفع همه باشد. اما اگر لازم باشد،‌زمان مذاکرات را تمدید خواهیم کرد چراکه خود را مقید به زمان نکرده و به دنبال رسیدن به اهدافی هستیم که منافع کشور را تضمین می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در مورد اینکه عمده اختلافات باقی مانده بر سر چه موضوعاتی است، اظهار کرد:‌همانطور که آقای ظریف در پیام ویدئویی خود اعلام کردند تا کنون مذاکرات به این حد پیشرفته نداشته و نگارش متن این مقدار به نهایی شدن نزدیک نشده بود.

وی با بیان اینکه در بحث تحریم‌ها اکثر میائل حل شده است، ادامه داد: در همزمانی اجرای تعهدات از سوی ایران و نیز لغو و توقف تحریم‌ها از سوی طرف مقابل بحث‌هایی وجود دارد که برای رفع آن در حال کار هستیم چراکه اصل اجزای تعهدات به صورت همزمان برای طرفین مهم است و امیدوارم به راه‌حل‌های مقبولی برسیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در حوزه هسته‌ای کماکان موضوعات مهم هسته‌ای باقی مانده اما در مورد جزئیات راه‌حل‌ها نهایی شده است. در مورد تحقیق و توسعه فرایندهسته‌ای نیز در مسائل کلان به توافق رسیده‌ایم اما بحث زمان‌بندی هنور در حال مذاکره هستیم.

عراقچی درباره امکان تمدید مذاکرات در پس از 16 تیر نیز گفت: تمدید مذاکرات گزینه مطلوب هیچ یک از طرفین نیست و تمام همت ما این است که کار را در این مدت باقی مانده به سرانجام برسانیم. اینکه توافق اتفاق می‌افتد یا خیر، نمی‌توانم جواب صریحی برای آن داشته باشم. البته ما اسیر زمان نیستیم و اگر 16 تیر فرا برسد و خطوط قرمز ما رعایت نشود، ترجیح می‌دهیم دست خالی به کشور بازگردیم تا اینکه بخواهیم توافق بدی انجام دهیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در مورد ادعای رسانه ها غربی مبنی بر اینکه در پایان این دور از مذاکرات توافق اعلام اما امضای آن به وقت دیگری موکول خواهد شد، اظهار کرد: در صورتی که به توافق رسیده و اسناد را نیز نهایی کنیم، به این نقطه نمی‌توان عنوان توافق را داد چرا که توافق زمانی خواهد بود که در همه کشورها مراحل قانونی مربوط به بررسی طی شود. به طور مثال کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی متن توافق را بررسی و آن را تصویب کنند. بر فرض اگر در 16 تیر به جمع بندی برسیم توافقی نداریم تا اینکه مراحل در کشورها طی شود که حدود یک ماه و نیم طول خواهد کشید تا به روز توافق برسیم.

وی ادامه داد: اگر به توافق برسیم متن آن را منتشر خواهیم کرد اما روز توافق روزی خواهد بود که کشورها مراحل قانونی را در کشور خود طی و شورای امنیت نیز با صدور قطعنامه جدید این توافق را تائید کند که در آن صورت این توافق یک سند مهم بین المللی خواهد بود.

عراقچی در مورد اینکه ایا در مورد لغو فوری تحریم های مالی ، اقتصادی و بانکی توافقی صورت گرفته و اینکه گفته می‌شود بیشتر این تحریم‌ها ارتباطی به مسائل هسته‌آی نداشته و مربوط به تحریم های حقوق بشری و تروریستی است،‌گفت:‌در روز توافق تمامی تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی اتحادیه اروپا، امریکا و شورای امنیت یکجا لغو ومتوقف خواهد شد. البته در اینجا هم مشکل همزمانی وجود دارد اما این مهم پذیرفته شده که در روز توافق تمامی تحریم ها لغو خواهد شد.

وی ادامه داد:‌بخش اعظم تحریم‌ها مرتبط با مسائل هسته‌ای است و تحریم های حقوق بشری و تروریست بخش اندکی را شامل می‌شود. بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به خاطر مسائل هسته‌ای تحریم هستند و تنها یک بانک به خاطر اتهام واهی حمایت از تروریسم مورد تحریم قرار گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: تحریم نفت، بیمه، کشتیرانی، گاز و پتروشیمی همه در حوزه مسائل هسته‌ای هستند و ما در حوزه حقوق بشری و تروریست شاهد تحریم اشخاص هستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مورد اینکه گفته می‌شود طرف غربی اجرای تعهدات خود را منوط به راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی کرده است، گفت:‌در این خصوص جمع بندی مشخصی وجود ندارد و در مورد اینکه چگونه تعهدات طرفین همزمان باشد،‌بحث وجود دارد و باید منتظر ماند تا به یک راهکار مشخص رسید.

عراقچی افزود: البته با وجود اینکه ما نسبت به عملکرد آژانس بد بین هستیم اما از توافق ژنو به این سمت نیز آژانس بارها اجرای تعهدات ایران را مورد بررسی قرار داد و هیچ موردی علیه ایران بیان نکرد. البته مسائلی که آژانس قرار است راستی آزمایی کند از مواردی نیست که بتواند در ان دخل و تصرفی داشته باشد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در مدت زمان باقی مانده آقای ظریف برنامه‌ای برای سفر به تهران دارد، گفت: خیر چنین برنامه‌ای برای وزیر امور خارجه کشورمان در نظر گرفته نشده است.

کد خبر : ۲۸۸۳۵۹