خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

منطق دنیا عقلانیت و گفت‌وگوی منصفانه نیست

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: منطق دنیا عقلانیت و گفتگوی منصفانه نیست، بلکه منطق زور است.

به گزارش ایلنا٬ حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی به مناسبت سالروز ۷ تیر شهادت مظلومانه آیت الله دکتر محمدحسین بهشتی و ۷۲ تن یارانش به‌ دست عناصر منافقین با حضور در جمع مسئولان و فرماندهان سازمان عقدیتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران٬ گفت: بار شهادت این عزیزان و حملات تروریستی اوایل انقلاب چنان سنگین بود که گاهی اوقات جلسات مجلس شورای اسلامی به علت این فجایع به حد نصاب نمی‌رسید و برخی از مجروحان برای رسمیت یافتن جلسات با ویلچر به مجلس می‌آمدند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که امروز نیز با آزمایش‌های مختلفی روبرو هستیم، گفت: زمانی انفجارها، ترورها و درگیری‌های داخلی با حمایت آمریکا و اسرائیل و دیگران وجود داشت، زمانی دیگر هجوم صدام با تمام پشیتبانی‌‌های فراوان را شاهد بودیم و امروز به گونه‌ای دیگر با ۵+۱ به اضافه همه غرب و اسرائیل که تمامی منافقان داخل جهان اسلام نیز برای فشار آوردن به این مردم و جامعه همراهشان هستند، مواجهیم.

وی تاکید بر نقش هدایت‌های رهبری الهی امام خمینی اضافه کرد: این حادثه تروریستی دردناک با شهادت یکی از روسای قوای سه گانه و تعداد زیادی از مسئولان عالیرتبه به ظاهر ضربه سنگینی به نظام اسلامی زد؛ اما این ضربه ظاهری با هدایت امام راحل رضوان الله تعالی علیه فرصتی را برای انسجام بیشتر کشور، رسوایی و ریشه کن شدن اهل نفاق و پاکسازی درونی انقلاب مهیا نمود.

معاون دستگاه قضا افزود: اگر هر کشور دیگری با چنین حادثه‌ای روبرو شده بود٬ معلوم نبود کمر راست می‌کرد یا نه٬ و وقوع این حادثه در جوامع دیگر می‌توانست جامعه، دولت و حکومت آن جا را به سقوط بکشاند؛ که البته شما ارتشیان عزیز مشابه این را در جنگ هم تجربه کرده‌اید.

صادقی با بیان این که جنگ یک شر است٬ گفت: شر در زندگی انسان بی‌تردید وجود دارد؛ اما انسان الهی با موضع گیری مناسب این شر را تبدیل به خیر عظیم خواهد کرد و ما در دوران جنگ تحمیلی به خیرات بسیاری دست یافتیم؛ البته ناگفته نماند جنگ فی نفسه آسیب زاست و هیچگاه از جنگ استقبال نمی‌کنیم؛ اما اگر تحمیل گردید که همواره این خطر وجود دارد٬ به دفاع خواهیم پرداخت.

معاون فرهنگی قوه قضاییه جنگ را یک شر دائمی اجتماعی دانست و افزود: جنگ همواره در زندگی بشر وجود داشته و خواهد داشت؛ اما اگر با چنین شری مواجه شدیم چه باید کرد؟ اینجاست که یک بینش الهی به ما می‌گوید با موضع گیری درست می‌توان شر آن را به فرصتی برای افزایش خیرات تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: به فرموده قرآن کریم که می‌فرماید: "وَنَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً"(الانبیاء:۳۵) بدان معنا که ما شما را با مواجه با خیر و شر می‌آزماییم در می‌یابیم که در قالب این بینش الهی خیر و شر فلسفه‌ای وجود دارد.

وی اظهار داشت: برای انسان مومن چه خیر مقدر گردد یا شر، در صحت و سلامت باشد یا بیماری، روزگار فقر را بگذراند یا دارایی و در صلح باشد یا جنگ؛ تفاوتی نمی‌کند؛ بلکه در مواجه با هریک از موقعیت‌ها موضع روشنی را اتخاذ می‌کند و بدین امر آگاه است که همه آنها آوردگاه جدال نور و ظلمت است که وی این رزم‌گاه را محلی برای ورزیدگی روح خویش می‌داند.

این استاد حوزه و دانشگاه به مقایسه دو نگرش کلی حیات انسانی پرداخت و گفت: در نگرش اول زندگی به مثابه آسایشگاهی برای تن و دنیا محلی برای رفاه و معیشت است؛ اما نگاه دوم زندگی و حوادث پیرامونی را پرورشگاهی برای تعالی روح می‌داند. سوال‌های بسیار مهمی نسبت به وجود شر در زندگی وجود دارد که بسیاری از فیلسوفان را در این آوردگاه بر زمین زده است.

وی با بیان این که هر کس با نگرش اول به دنیا نگاه کند و دنیا را آسایشگاهی پندارد قطعا به غلط رفته و گمراه شده، گفت: انسان میهمان این آسایشگاه دروغین نیست، چراکه اساسا آسایشگاهی در کار نبوده و خداوند هم مدیر این آسایشگاه نیست.

صادقی با بیان این که در تمثیل دوم جهان به مثابه پرورشگاه روح در نظر گرفته می‌شود٬ نه آسایشگاه تن، گفت: در آسایشگاه فرد میهمان است و باید از وی پذیرایی شود؛ اما در پرورشگاه چنین نیست و انسان بایستی با تلاش و مرارت‌های بسیار وجه انسانی خود را پرورده تا امکان تعالی یابد.

وی همچنین با اشاره به سختی‌های طاقت فرسای ۸ سال دفاع مقدس گفت: دشواری های جنگ تحمیلی فرصتی را برای برخی افراد جامعه ما ایجاد کرد تا به تعالی روح بپردازند و چه انسان هایی که ممکن بود در زندگی معمولی درگیر و داد روزمرگی فرد بسیار متوسطی باشند؛ اما در فرصت جنگ توانستند تعالی یافته و همنشین اولیاء گشته و یا شهید، جانباز و آزاده شوند و یا جزء مجاهدانی بودند که با پایمردی ایستادگی کردند و اینک هم در مسند خدمت گزاری حاضرند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که امروز نیز با آزمایش‌های مختلفی روبرو هستیم، گفت: زمانی انفجارها، ترورها و درگیری‌های داخلی با حمایت آمریکا و اسرائیل و دیگران وجود داشت، زمانی دیگر هجوم صدام با تمام پشیتبانی‌های فراوان را شاهد بودیم و امروز به گونه‌ای دیگر با ۵+۱ به اضافه همه غرب و اسرائیل که تمامی منافقان داخل جهان اسلام نیز برای فشار آوردن به این مردم و جامعه همراهشان هستند، مواجهیم.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه آزمایش الهی همیشگی است و قرار نیست دائم  تکلیف را خوب بشناسیم و و آگاهانه مسیر را طی کنیم و بدین موضوع توجه کنیم که خداوند به ما آموخته وقتی مومن و متدین شدید گروه‌هایی نمی‌خواهند شما بر طریق دیانت خود پای بفشارید بلکه می خواهند شما را تابع خویش بینند و از شما دست برنخواهند داشت تا آنکه از روش و خواسته آنها پیروی کنید.

وی تاکید کرد: اگر شما روزگاری دیدید که مومن هستید و در خط خدا حرکت می کنید و آنها با شما کاری ندارند یقین بدانید که نتوانسته اند کاری کنند، نه اینکه نخواسته باشند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه به توان ظاهری، ثروت، قدرت و فناوری های پیشرفته نظامی غرب اشاره کرد و گفت: خداوند اهداف آنها را بیان فرموده و آن پیروی تام و تمام از روش ها و خواسته هایشان است؛ آنها صاحب انواع سلاح و فناوری های عجیب و غریب از جمله سلاح های اتمی که متعلق به ۰ ۶ سال پیش بوده و اکنون قدیمی شده هستند و از آنها استفاده می کنند و قطعا در این سال ها اقدام به ساخت سلاح های مخرب تر و خطرناک تری کرده اند.

صادقی با اشاره به این که منطق دنیا، حساب و کتاب، عقلانیت و گفتگوی منصفانه نیست، بلکه منطق زور است، گفت: بدین منظور می بایست از منطق قدرت برخوردار بوده تا در کنار منطق عقلانی که دارید به مقابله با آنها پرداخته و در مقابل ظلم ظالم سر خم نکرده و راه مقدس خود را ادامه دهید.

وی با اشاره به صحبت های اخیر رهبر معظم انقلاب در موضوع مذاکرات که فرموده بودند: باید اول دستتان پر باشد سپس مذاکره را آغاز کنید، گفت: این سخن یعنی باید قدرت مندانه وارد صحنه مذاکره شد تا در این معامله بتوان چیزی داد و چیزی گرفت و الا اگر دستمان خالی باشد آنها همه چیزمان را می خواهند بگیرند و این همان منطق قدرت و زور است که از انصاف خالی است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که هیچکدام از مسئولان غربی را ندیده ایم که در خصوص حقوق مان انصاف بخرج دهند، گفت: تا زمانی که این افراد در جایگاه های خویش بوده و مسئولیت رسمی دارند، هیچگاه به حقوق ما اعتراف نمی کنند؛ اما زمانی که مسئولیت رسمی را کنار گذاشته و یک فرد عادی می شوند، گاهی به حقیقت انسانی خویش برمیگردند و لب به بیان بخشی از حقیقت می گشایند، آن هم نه همه حقیقت که تنها بخشی از آن؛ به عنوان امثال آقای جک استراو تا زمانی بر مسند قدرت هست حاضر نیست به حقوق و حقیقت ایرانی اسلامی ما اعتراف کند، اما وقتی کنار می رود زبان به سخن می گشاید که ارزشی هم ندارد و این نشان دهنده نوع منطق آنهاست که قصد دارند جمهوری اسلامی را بقدری تحت فشار قرار دهند تا تسلیم شود.

صادقی با اشاره به آیه شرفه " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ" و با بیان این که بنا به فرموده خداوند منطق ما در کنار منطق عقلانی و ایمانی که حتما باید عادلانه و منصفانه باشد می بایست با قدرت همراه گردد، گفت: این امر سبب می شود تا دشمنان خدا و دشمنان خود را به هراس انداخته و آنها را مجبور به عقب نشینی کنید که مثالش این آیه شریفه است که می فرماید: "کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث" یعنی اگر در مقابل سگ صفتان بترسی و بگریزی حمله خواهند کرد و بلوا به راه می اندازند؛ اما اگر به سوی آنها هجوم بری، زوزه کشان فرار خواهند کرد.

کد خبر : ۲۸۷۵۷۷