خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در دیدار دبیران کل احزاب:

بر روی تائید صلاحیت‌هایمان می‌ایستیم/واگذاری مکان خانه احزاب پس از مشخص‌شدن هیات رییسه

asdasd
کد خبر : ۲۸۶۶۵۰

وزیرکشور گفت:‌این که برخی از دوستان گفته‌اند دولت محل تاخت و تاز اصلاح طلبان است، درست نیست و بهتر است در این خصوص قضاوت نکنیم .

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست با دبیران احزاب سیاسی سراسر کشور گفت: اینکه همه شما علاقه دارید تا نظرات خود را بیان کنید جای خوشبختی دارد. ما در فضای انتخابات حرکت می‌کنیم. خواهش من این است که برای اینکه فرآیند انتخابات را مدیریت شده، نظارت شده و دقیق طراحی کنیم انتخابات قانونی ، سالم و با نشاط داشته باشیم.

وی افزود: ما درحال حاضر فضا را آسیب شناسی کرده و متناسب با آن طراحی می‌کنیم. انتظار ما از دوستان حزبی چه آنها که در خانه احزاب هستند و چه دیگران این است که در هر قسمتی از انتخابات از مرحله قبل از ثبت نام تا پایان شمارش آرا اگر حس کردید که وزارت کشور باید دقت بیشتری انجام دهد لطف کنید و این نظرات را به ما بگویید تا ما بتوانیم از نظرات شما استفاده کنیم .

وزیر کشور خاطرنشان کرد: توقع این است که نوع منشور اخلاقی با آداب انتخابات را همه احزاب امضاءکنند تا انتخابات سال 94 را در بستر آرامش ، پویایی و قانون به شکل بانشاط اجرا کنیم. لازمه این کار این است که منشوری را انتخاب کرده و همه احزاب به آن پایبند باشند. خانه احزاب پس از تشکیل هیات رییسه می‌تواند پیگیر این مساله باشد.

رحمانی فضلی بااشاره به بحث شفاف سازی منابع مالی در انتخابات گفت: ما در این رابطه لایحه‌ای آماده کردیم تا به دولت ببریم. من از همکاران خود می‌خواهم این لایحه را در سایت وزارت کشور قرار دهند تا بتوانیم در تقویت این لایحه در انتخابات به گونه‌ای رفتار کنیم که منابع مالی کاندیداها قابل حسابرسی و نظامند باشد.

وی افزود: همانطور که می‌دانید سیاست های کلان انتخابات در مجمع به تصویب رسید اما هنوز مورد تایید نهایی رهبری قرار نگرفته است. در قسمتی از آن در مورد نحوه اخذ آرا تمهیداتی دیده شده که احراز هویت قبل از روز رای گیری صورت گیرد. این مساله امکان تخلف احتمالی را به صفر می‌رساند . ما قصد داریم این موضوع را نیز به عنوان اصلاحیه به دولت بدهیم.

وزیر کشور با بیان اینکه ما قانون انتخابات جامعی را نوشته و آن را به دولت تحویل داده‌ایم، گفت: احتمالا تصمیم گیری در این خصوص در دولت زمان خواهد برد. برای همین تلاش می‌کنیم تا بخش مربوط به انتخابات مجلس را هرچه زودتر اصلاحیه بزنیم و به مجلس ببریم اما همه اینها با کمک شما نمایندگان احزاب ممکن است.

وی با اشاره به جلساتی که تاکنون با حضور احزاب در وزارت کشور برگزار شده است گفت: لایحه جرم سیاسی توسط قوه قضاییه به مجلس می‌رود اما ما همین موضوع را پیگیری می کنیم.

رحمانی فضلی در مورد محل در نظر گرفته شده برای خانه احزاب نیز اظهار کرد:ما هم پیگر این موضوع هستیم. پس از مشخص شدن هیات رییسه خانه احزاب،قطعا مکان در نظر گرفته شده به شما تحویل می‌دهیم

وی با اشاره به پیشنهاد انتخاب روز یا هفته به نام احزاب گفت: این پیشنهاد بسیار خوبی است و ما آن رابه شورای فرهنگ عمومی اعلام کرده‌ایم و قطعا این کار را خواهیم کرد.

وزیر کشور درباره تاسیس دفاتر استانی اهواز نیز گفت: ما این بحث را در دستورالعمل قبلی اصلاح می‌کنیم تا بفرستیم و تصویب شود.

رحمانی فضلی در مورد ایجاد فضای امن برای تجمعات و برخورد با تجمع‌های غیر قانونی گفت: وزارت کشور در برابر هر مجوزی که برای تجمعات داده می‌شود موظف است حفظ امنیت آن تجمع را برعهده گیرد. برخی از این جلسات در داخل دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و متولی آنها مسوولان دانشگاه هستند نه وزارت کشور.

وی گفت: متاسفانه در برخی موارد نیز اغراق می‌شود. مثلا در موضوع برهم زدن کنسرت‌ها برخی رسانه‌ها به گونه‌ای اخبار را منتشر کردند که گویی تاکنون 50 درصد کنسرت‌ها لغو شده است در حالیکه ما سه ماه اول سال را بررسی کردیم و دیدیم تاکنون 312 کنسرت مجوز گرفته که از این میان تنها 9 کنسرت لغوشده و سه مورد از این کنسرت‌ها را خود اجرا کننده آن لغو کردند. یکی از آنها مشکل محتوایی داشته و دو مورد نیز توسط قوه قضاییه لغو شده است. ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم. در این میان یکی از آنها برگشت خورده و دیگری در حال رسیدگی است. اما وقتی حجم مطبوعات را می‌بینیم انگار نزدیک به 70 درصد این کنسرت ها لغو شده است که این درست نیست .

وزیر کشور با بیان اینکه موضوع اشکال ساختاری در احزاب نیاز به بررسی‌های جدی دارد، گفت: وقتی که ما دولت را تحویل گرفتیم قانون احزاب برای بررسی در مجلس بود با این حال ما تلاش خود را انجام دادیم و لایحه‌ای نوشتیم و از دوستان مجلسی هم دعوت کردیم اما نهایتا قانون قبلی به مدار تصویب افتاد و ما تنها تلاش کردیم تا در کمیسیون تاثیرگذاری داشته باشیم. خوشبختانه تاثیرگذاری خوبی هم شده اما حتما ایرادات واشکالاتی از نظر شما به این لایحه وارد است که باید اصلاح شود .

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه دعوت‌های وزارت کشور از نمایندگان احزاب تاکنون گزینشی نبوده است گفت: این که برخی از دوستان گفته‌اند دولت محل تاخت و تاز اصلاح طلبان است، درست نیست و بهتر است در این خصوص قضاوت نکنیم .

وزیر کشور بااشاره به مشکلات خوزستان گفت: اتفاقا ما برای این استان و دو استان دیگر طرح مستقل توسعه را داده‌ایم که برای استان خوزستان این طرح تصویب شده و در حال اجراست .

رحمانی فضلی با بیان اینکه در مورد تایید صلاحیت کاندیداها از منظر وزارت کشور چهار مرجع قانونی وجود خواهد داشت گفت: ما از طرف خودمان در تایید صلاحیت‌ها رسیدگی می‌کنیم و روی آن می‌ایستیم اما به هرحال یک منظر قضیه هم شورای نگهبان است که با آنها نیز وارد صحبت شده‌ایم تا ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

وی در مورد برخوردهای قضایی با برخی فرهنگیان نیز یادآور شد:بخشی از این مساله مربوط به قوه قضاییه است که البته ما هم در حد وظایف خود آن را پیگیری خواهیم کرد. خواهش ما این است که وقتی موضوع صنفی مطرح می شود بار هیجانات و احساسات روی آنها می‌آید و ممکن است با نگاه مسوولان برخوردداشته باشد که به هر حال در این میان احضار کردن وتوضیح خواستن نیز جزوی از برنامه است. ما تلاش می‌کنیم که تنش‌ها در این میان به حداقل برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز