خبرگزاری کار ایران

راه‌چمنی در نشست مشترک احزاب با وزیر کشور:

طرح استانی‌شدن انتخابات جلوی گردش نخبگان در کشور را می‌گیرد

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات موجب پایین آوردن درصد آرا در استان‌ها می‌شود، گفت: این طرح جلوی گردش نخبگان در کشور را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا راه چمنی به نمایندگی از احزاب اصلاح طلب خطاب به وزیر کشور گفت: آقای وزیر شما در مصاحبه اخیر خود گفته‌اید که لایحه جامع انتخابات استانی تدوین کرده‌اید در حالی که این لایحه برای بسیاری از احزاب روشن نیست.اگر مصلحت می‌دانید این لایحه را در اختیار احزاب هم قرار دهید. 

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی ادامه داد: اگر بنا است تحزب در کشور تقویت شود یکی از راهکارها انتخابات استانی با شیوه واقعی است نه طرحی که در مجلس قرار دارد.

راه چمنی با بیان اینکه این طرح موجب پایین آوردن درصد آرا در استان‌ها می‌شود، گفت: با این طرح عملا نماینده‌های فعلی زمینه رای خواهند داشت و گردش نخبگان در کشور صورت نمی‌گیرد .

وی بابیان اینکه در اصلاحات قانون احزاب با معافیت مالی احزاب مخالفت شد، ادامه داد:براین اساس همه احزاب باید اظهارنامه مالیاتی بدهند در حالی که پولی برای این کار ندارند.

دبیر کل حزب وحدت وهمکاری ملی با اشاره به موضوع پول‌های کثیف گفت: این پول‌ها از طرق نامشروع بدست می‌آید و ممکن است در جریان انتخابات در احزاب نفوذ کند. پیشنهاد مااین است که از طریق شورای مرکزی خانه احزاب و یا وزارت کشور کمیته ویژه‌ای پیش بینی شود تا پول‌های بادآورده وارد انتخابات نشود و سلامت احزاب حفظ شود.

 راه چمنی عنوان کرد: آن چه در طرح استانی شدن آمده ائتلاف جبهه‌های سیاسی و اشخاص را مجاز دانسته در حالی که این موجب تضعیف احزاب می‌شود. مجلس باید برای نمایندگی در پارلمان شرطی بگذارد که طی آن کاندیداها یا عضو حزبی باشند و یا از سوی حزبی معرفی شوند چراکه این اقدام موجب تقویت احزاب خواهد شد .

کد خبر : ۲۸۶۶۳۸