خبرگزاری کار ایران

توکلی و مطهری مطرح کردند؛

بالارفتن قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده با اقدام مجلس

نمایندگان تهران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره مصوبه حفظ دستاوردهای هسته‌ای و دیگر موضوعات مرتبط با آن توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش ایلنا٬ احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که این رأیی که با اجماع از سوی طیف های مختلف در مجلس داده شد حامل چه پیام های داخلی و خارجی است؟ گفت: مجلس مطالبه مردم را انجام داد. همانطور که اکثریت مردم اجرای روشی عزتمندانه درباره مذاکرات هسته ای را خواستار هستند که هم تحریم ها حذف و هم دستاوردهای داخلی حفظ شوند، نمایندگان هم به این خواست عمومی رأی بالایی دادند و در حقیقت این رأی پشتیبانی عملی از دولت است.

مجری پرسید: آیا اقدام امروز مجلس قدرت چانه زنی ما را بالاتر می برد یا نه؟ که علی مطهری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده با این اقدام مجلس بالاتر می رود چون از کل نظام یک صدا بیرون می آید و به نظرم پیام خارجی آن بیشتر از پیام داخلی است به طوری که مجلس همان تأکیدات رهبری را در قالب قانون در می آورد و ضمانت اجرایی خواهد داشت و دست دولت را هم باز می گذارد که اگر به فرض نزدیک به محال، توافق بدی شکل بگیرد، بتوانند بهانه بیاورند و به آن نه بگویند.

توکلی در پاسخ این سوال که برخی ها بر خلاف این نظرات معتقدند این مصوبه خلاف مسیر دولت است گفت: در این مباحث همسانی مهم نیست بلکه هم سویی با این مصوبه اهمیت دارد، حد مجاز مذاکره کننده ها برای طرف مقابل مشخص و به همین دلیل توقع آنها از تیم مذاکره کننده کمتر و مشخص تر می شود.

وی همچنین در خصوص تأکید بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم گفت: شورای عالی امنیت ملی یکی از قویترین نهادهای کشور است که در آن رؤسای قوا، فرماندهان بلندپایه نظامی و مدیران ارشد کشور به ریاست رئیس جمهور عضو هستند که سیاست های کلی امنیتی و دفاعی را ترسیم می کنند و سیاست های دیگر مانند سیاست های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... تابعی از سیاست های امنیتی هستند و تصمیمات این نهاد قوی به تأیید رهبری نیز می رسد. در حقیقت مجلس ریل گذاری می کند و شورای عالی امنیت ملی اجرا می کند.

در ادامه مجری از علی مطهری پرسید برخی معتقدند که این طرح اثرگذاری اش رقیق شده است که این نماینده مجلس در پاسخ گفت: اگر می خواستیم دست مذاکره کنندگان را ببندیم بله محدودیت بود البته طرح قبلی در این خصوص نیاز به اصلاحات داشت، برای مثال در بند دوم طرح قبلی آمده بود بازرسی از اماکن نظامی و غیر هسته ای و مصاحبه با دانشمندان و غیره ممنوع است اما پس از اصلاحات در آخر این بند قید شده که در این خصوص مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز رعایت شود.

مطهری در ادامه گفت: در حقیقت مجلس خواسته راهی باشد برای یک مورد خیلی خاصی که اگر پیش آمد و شورای عالی امنیت ملی بخواهد در آن زمینه ورود کند اقدام کرده و مشکل را حل کند و اصلاح طرح قبلی دست مذاکره کنندگان را نمی بندد.

ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان میهمان تلفنی گفتگوی ویژه بود که در پاسخ به سؤال مجری که آیا تاکنون این مصوبه در شورای نگهبان وصول شده است یا خیر؟ گفت: تا پایان وقت اداری سه شنبه مصوبه مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان واصل نشده است و اگر چهارشنبه این مصوبه واصل شود و زمان برای بررسی آن وجود داشته باشد تا بعدازظهر بررسی می شود.

ابراهیمیان افزود: چون قانونگذار برای بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی 10 روز به شورای نگهبان فرصت داده است عملاً تا چهارشنبه هفته بعد زمان برای اظهار نظر وجود دارد اما اگر ضرورتی برای بررسی باشد می توانیم در جلسات فوق العاده مطرح کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: برای ارزیابی یک مصوبه مجلس دو سؤال مطرح است اول اینکه آیا در مصوبه راه حل قانونی و شرعی انتخاب شده یا خیر و سوال دوم هم این است که آیا بهترین راه موجود انتخاب شده یا خیر که شورای نگهبان به اولین سؤال جواب می دهد؟

مجری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید که مصاحبه ای از آقای کدخدایی دیدیم که در آن تأکید کرده بودند این مصوبه بر خلاف اصل 176 قانون اساسی نیست که ابراهیمیان در پاسخ گفت: البته این نظر شخصی است و شورای نگهبان نمی تواند قبل از شور اظهار نظر کند و در صورتی که مصوبه مجلس تا ساعت 16چهارشنبه به شورای نگهبان واصل شود آن مصوبه بررسی و نتیجه آن نیز رسانه ای خواهد شد.

در ادامه این برنامه مجری از توکلی پرسید در این برهه حساس سیاسیون، مقامات و رسانه ها در خصوص مسائل هسته ای چطور باید اقدام کنند تا بتوانیم حداکثر هماهنگی و بهره برداری را در مقابل طرف مقابل داشته باشیم که این نماینده مجلس گفت: شرط لازم این است که به مأمورینی که برای مذاکره می روند اعتماد کامل کنیم و اعتقاد داشته باشیم که آنها خیرخواه، توانا و بصیر هستند.

توکلی در ادامه گفت: تاکنون این مسئله تا اندازه بسیار زیادی رعایت شده است زیرا برای دفاع از منافع ملی باید به مذاکره کنندگان خود اطمینان خاطر دهیم که حرفی که آنها می زنند حرف ماست و شرط کامل هم این است که باید طوری صحبت کنیم که موضع آنها قوی تر باشد یعنی اگر در داخل کشور صحبتی می شود باید در راستای پشتیبانی از تیم مذاکره کننده باشد.

وی گفت: اینکه برخی در داخل طوری صحبت کنند که در مذاکرات هسته ای اگر فلان شود، اگر فلان نتیجه بدست آید همه چیز از دست رفته است، این صحبت درستی نیست و باید توجه کنیم در این میان رهبری هم به موضوع مسلط هستند و به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند و در زمانی که لازم باشد هدایت نیز می کنند.

توکلی افزود: در کل حرفمان باید همسو باشد تا جایگاه و قدرت گفتگو کنندگان ما هم محکمتر شود.

مطهری دیگر نماینده مجلس در پاسخ به همین سؤال که وظیفه بخش های مختلف کشور در این برهه کنونی در خصوص مذاکرات هسته ای چیست؟ گفت: نباید به طرف مقابل پیام منفی و بد بدهیم تا آنها در ما احساس ضعف ببیند و بخواهند سوء استفاده کنند، کار امروز مجلس تجسم همدلی و همزبانی دولت و مردم بود.

وی افزود: اظهار نظرهای مخالف هم ضرری ندارد البته در شیوه رأی گیری امروز من انتقادی به هیئت رئیسه مجلس دارم که ضرورتی نداشت کلیات مسئله مطرح و رأی گیری شود بلکه می شد بر اساس روال معمولی، موضوع چاپ، بدست نمایندگان داده شود، موافقان و مخالفان صحبت کنند و سپس رأی گیری شود، هر چند ممکن بود مخالفانی هم باشند اما اگر روال طبیعی طی می شد بهتر بود و مشخص بود که اکثریت قریب به این مسئله رأی مثبت خواهند داد.

مجری از توکلی پرسید از نظر شما توافق خوب چیست؟ ما یک تعریف از توافق خوب داریم و طرف مقابل هم یک تعریف دارد.

توکلی در پاسخ گفت: توافق خوب باید دو مشخصه داشته باشد یکی اینکه حتماً ظلمی که از بابت تحریم ها به ملت ایران شد حذف شود و دوم اینکه حقوقی که خود آنها برای ملت ها ازجمله کشور ما به آن اذعان کرده اند در خصوص کشور ما نیز رعایت کنند و آنها به این حقوق ملت ایران تمکین کرده و موظف باشند که در مسیر توسعه و پیشرفت دانش صلح آمیز هسته ای به ما کمک کنند.

مطهری دیگر نماینده مجلس نیز در خصوص توافق خوب گفت: توافقی خوب است که مردم ایران به حقوق خودشان برسند و ظلم هایی که از بابت اعمال تحریم ها تحمیل شده اند از بین برود به طوری که مردم زندگی عادی داشته باشند. باید توجه کرد که ما عزت نفس خودمان را از دست نمی دهیم و فرضاً اگر به توافق خوب و یا به هیچ توافقی هم نرسیم این طور نیست که به پایان زندگی اجتماعی و سیاسی خود رسیده ایم.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما وی در پایان گفت: آنها باید به حقوق ما احترام بگذارند تا ما هم بتوانیم از مواهب انرژی هسته ای بهره مند شویم.

کد خبر : ۲۸۵۹۰۶