خبرگزاری کار ایران

در نشست رایزنی‌های کنسولی مطرح شد؛

توافق ایران و استرالیا برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی صحت ندارد

یک مقام کنسولی ایران در نشست رایزنی‌های کنسولی٬ خبر توافق ایران و استرالیا برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد.

به گزارش ایلنا٬ در پایان دو روز نشست رایزنی‌های کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و استرالیا به ریاست مدیران کل کنسولی دو کشور٬ افزایش تسهیلات روادیدی و مسافرت اتباع یکدیگر برای گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

افزایش تسهیلات برای تردد آسان‌تر اتباع دو کشور در زمینه‌های گردشگری، بازرگانی، گسترش تبادلات دانشگاهی و اعطای بورس تحصیلی متقابل، گشایش نمایندگی‌های کنسولی، همکاری پلیس دو کشور برای مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، بررسی چگونگی کمک به حل مشکل پناهجویان ایرانی در اردوگاه‌های مهاجران که در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند، تسهیلات برای مأموران و دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت و ... از جمله مطالب مورد بحث طرفین بوده است.

همچنین چگنی، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با پیتر دوتون وزیر مهاجرت استرالیا نیز در حاشیه اجلاس مذکور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در عین حال یک مقام نزدیک به هیأت کنسولی ایرانی برخی اخبار منتشره مبنی بر توافق دو طرف برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی درست نیست و توافقی در این خصوص صورت نگرفته؛ سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آزادی عمل اتباع خود برای گزینش محل اقامت و شغل خود است و چنانچه کسی از اتباع کشورمان قصد بازگشت به ایران را داشته باشد٬ این بازگشت بایستی داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گیرد.

کد خبر : ۲۸۴۸۶۰