خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در نشست خبری:

باید بیشتر با مردم حرف می‌زدم/ همچنان معیار جیب مردم است/ دلواپس نیستم

رییس جمهور کشورمان با میانه‌رو خواندن دولت گفت: 24 خرداد به هیچ حزب و گروهی تعلق ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری که امروز در نهاد ریاست جمهوری در حال برگزاری است٬ به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ داد.

2سال گذشته سخت و حساس بود

پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و اظهار داشت: ماه رمضان که در آستانه آن قرار داریم ماه قیام، صیام، همدلی و ماه مبارکی برای همه ما خواهد بود؛ ماه رمضان ماه دوستی ها و کنار گذاشتن کینه‌ها؛ ماه برادری، نزدیکی،‌ اخوت، آشتی و ماه بذل و بخشش است.

وی افزود: امیدوارم ماه مبارک رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان ماه پرخیر و برکتی باشد. همچنین سالروز انتخابات حماسه آفرین 24 خرداد سال 1392 را به ملت ایران تبریک می‌گویم. در 2 سال گذشته شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما بود؛ احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم شکاف در مسائل اجتماعی سیاسی بین گروه‌ها، احزاب و جناح‌ها فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط‌های آموزشی بود و از طرف دیگر بدخواهان ما تصور می‌کردند با فشارهایی که به ناروا به ملت ایران تحمیل کردند٬ مردم مشارکت آنچنانی در پای صندوق‌ها نخواهند داشت.

هدف بدخواهان این بود که مردم را پای صندوق‌های آرا نبینند

روحانی ادامه داد: همه هدف بدخواهان این بود که مردم را پای صندوق‌های آرا نبینند٬ اما مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم‌سالاری حاکم است. هوشیاری ملت ایران و راهنمایی‌های بسیار تاثیرگذار مقام معظم رهبری که همه را٬ حتی آنهایی که از نظام ممکن بود دلخور باشند٬ با اعلام اینکه آرای مردم امانت و حق الناس است مردم پای صندوق شتافتند و با حضور 73 درصدی واجدان شرایط٬ حماسه آفریدند.

 24 خرداد پیروزی ملت ایران است

رئیس جمهور با تاکید براینکه 24 خرداد تعلق به هیچ حزب و جناح و گروهی ندارد٬ خاطر نشان کرد: 24 خرداد پیروزی ملت ایران است و تبریک از آن مردم این سرزمین و از آن رهبری است که به خوبی مردم را پای صندوق رای هدایت کردند.

روحانی گفت: مردم با رای که به اعتدال، تدبیر و امید دادند٬ مقصودشان این بود که همه چیز به قانون بازگردد.

وی ادامه داد: اعتدال یعنی همه حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصاد در چارچوب مقررات قانونی باشد، اعتدال یعنی همه تصمیم یک‌شبه در کشور گرفته نشود، اعتدال یعنی امور به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.

هیچ تصمیم دولت٬ مگر با مشورت صاحب‌نظران اتخاذ نشده است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم شرایط ثبات و آرامش می‌خواستند؛ مردم می‌خواستند در اقتصاد و بازار اقتصادی  به آینده روشن امیدوار شوند، مردم نمی‌خواستند به آینده اقتصاد، روابط سیاسی بین‌الملل و ارتباط سیاسی داخلی و حضور فرهنگی اصحاب فرهنگ در تردید باشند، مردم می‌خواستند به آینده زندگی بهتر و فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش دولتمردان بر مبانی یاد شده بوده٬ خطاب به ملت ایران اعلام کرد: هیچ تصمیمی مگر با مشورت صاحب‌نظران اتخاذ نشده است.

روحانی ادامه داد: فضای  این دو سال دولت تدبیر و امید برای گفت‌وگو آرام بود و شرایط اقتصادی و سیاسی نیز آرامش به ارمغان آورد.

وضعیت پیش از دولت یازدهم

وی با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات 24 خرداد 92 در شرایط بسیار سختی به سر می‌بردیم  اظهار داشت: در آن زمان هر دولتی که روی کار می‌آمد شرایط دشواری داشت٬ چراکه با تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود٬ شرایط بازار ارز  و کالا در حال تنش ساعتی در جامعه بود. سرمایه‌گذاری رشد منفی داشت. رکود در اقتصاد حاکم بود در شرایط بی‌نظیر توام رکود و تورم در تاریخ ایران به سر می‌بردیم٬ لذا هر دولتی اگر کارش را آغاز می‌کرد٬ با انبوهی از مشکلات رو به رو بود.

دولت به سه وعده  نجات اقتصادی٬ احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان عمل کرد

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه تلاش کردیم طی 22 ماه گذشته به آنچه وعده کرده بودیم، عمل کنیم، اظهار داشت: نجات اقتصادی احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان سه وعده‌ای بود که قول تحققش را داده بودیم. ما می‌خواستیم  عزت ملی با موقعیت صحیح و در خور این ملت در سطح جهان و روابط بین‌الملل توام شود. می‌خواستیم روابط به گونه‌ای باشد که ایران به عنوان تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد. می‌خواستیم آشتی و روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم. می‌خواستیم همه حقوقمان را استیفا کنیم و نه یک حق، می‌خواستیم در کنار حفظ حقوق هسته‌ای٬ حقوق دسترسی ملت به بازارهای جهانی تامین شود.

حل مشکلات بین المللی

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانستیم که حق مردم همه فناوری است، حق مردم شرایط حمل و نقل مناسب بین‌الملل است. حق مردم فروش و شرایط ارتباط اقتصادی  برای کالاهای مختلف از جمله خودرو تا پتروشیمی تا خرید نیازهای کشور است تا مسئله بیمه تا کشتیرای تا مسائل مالی و بانکی حل شود چراکه ما ملتی نیستیم که تنها یک حق داشته باشیم.

هدف 24 خرداد٬ حفظ حقوق ملت و تعامل سازنده برای منافع ملی بود

روحانی ادامه داد: هدف 24 خرداد این بود یعنی حفظ تمام حقوق ملت بزرگ و یک تعامل سازنده برای منافع ملی بود. در این موضوع ما با مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب کشورهای غربی و 1+5 را آغاز کرده‌ایم. خطوط قرمز مشخص بود و لازم است همین‌جا از مقام معظم رهبری تشکر کنم؛ هم به خاطر حمایت ایشان از مذاکره‌کنندگان و هم از اینکه توانستند یک انسجام و وحدت ملی را به وجود بیاورند و البته باید از ملت ایران تشکر کنم؛ چراکه در این مذاکرات روبروی شش قدرت جهانی هستیم. همچنین باید از مذاکره‌کنندگان قوی‌ و وزیر امور خارجه کشور تشکر کنم؛ چراکه تا هر آنچه که امروزبه دست آورده‌ایم٬ دست‌رنج آنهاست.

وی افزود: قدرت‌های غربی و 1+5 به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند٬ اما امروز غربی‌ها و همان 1+5 در ایران اذعان کردند که حق غنی سازی در خاک ایران وجود دارد و تردید نداریم این بزرگترین دستاورد در حقوق هسته‌ای است.

ابعاد تحریم علیه کشورمان

وی افزود: هیچ کس دو سال گذشته در خصوص این موضوع یعنی غنی‌سازی ایران صحبتی به میان نمی‌آورد حتی با اعمال تزریق UF6 در سانتریفیوژها هم اعتراف نکردند٬ اما امروز هیچکس تردید ندارد که اجرای توافق و رفع تحریم‌ها به دست‌خواهد آمد. دو سال پیش کسی فکر نمی‌کرد تمامی تحریم‌های شورای امنیت و سازمان ملل ازبین برود.

روحانی گفت:‌آنچه امروز به دست آمده یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است در زمینه تحریم دو مسئله مورد نظر را باید مورد توجه قرار دهیم؛ اول ابعاد تحریم و دوم مدیریت تحریم است. باید بدانیم تحریم٬ تحریم‌های کور بوده و اگر تحریمی علیه صنعت هسته‌ای بود شاید این تعبیرات غیرانسانی و غیراخلاقی اغراق باشد٬ چراکه این تحریم برای مواد کشاورزی و غذایی هم وجود داشته٬ حتی برای سرمایه‌گذاری درخصوص عمران و ساخت سدها  و حتی برای سدی که آب خوردن یک روستا را تامین می‌کرد هم این تحریم وجود داشت. هیچ کس دراینکه این تحریم‌ها غیر انسانی بود٬ شک نکند چرا که باید  ظلم ظالم را بیان کنیم٬ اما ابعاد تحریم را تا نان و آب مردم را هم فراگرفت که دلیلش آن چیزی است که دولت از دو سال قبل عمل کرده است؛ دلیلش پرداختی مردم در بیمارستان‌ها است که از 37 درصد به 4.5 درصد کاهش پیدا کرده است. دلیلش 9 میلیون نفری است که بیمه درمانی شده‌اند و همچنین 10 میلیون نفر از حاشیه نشین‌های شهرهای بزرگ تحت پوشش خدمات درمانی و 11 میلیون نفر تحت پوشش خدمات کالایی قرار گرفته‌اند.

10 میلیارد دلار تا پایان 4 سال برای تامین آب اختصاص داده شده است

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: آمار فراوان است؛ اما این نکته را باید بگویم که این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور اختصاص داده است؛ به طوری که تا پایان 4 سال دولت حدود 10 میلیارد دلار برای تامین آب اختصاص داده شده است. بنابراین دولت به خوبی تحریم‌ها را مدیریت کرده٬ اما به این معنا نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ظلم ظالمان را توضیح ندهیم. ما باید کار خلاف قانون کشورها را اعلام کنیم و ما مسیر خود را برای احقاق حق خود ادامه خواهیم داد.

در مذاکرات کاملا جدی هستیم و دنبال خرید زمان نیستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چقدر با توافق خوب هسته‌ای فاصله داریم و چقدر این توافق امکان‌پذیر است اظهار داشت: همه تلاش ما این است که به یک توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران و با توجه خطوط قرمزی که تعریف شده٬ برسیم و نظر من چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده٬ امروز مورد قبول1+5 است٬ ضمن اینکه در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید این اختلاف‌نظرها حل شود.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در مذاکرات کاملا جدی هستیم و دنبال خرید زمان نیستیم٬ خاطر نشان کرد: ما خودمان محصور در زمان خاص نمی‌بینیم اما از همه فرصت‌ها برای دستیابی به توافق استفاده کنیم. خواست ملت ایران بسیار مهم و چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مورد توجه ما بوده است. مذاکره‌کنندگان به طور جدی این مسئله را دنبال می‌کنند و اگر طرف مقابل ما چارچوب را رعایت کند و به منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد٬ توافق قابل دستیابی است.

رویکرد دولت به لغو کنسرت‌ها

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اینکه رویکرد فرهنگی دولت با توجه به لغو کنسرت‌های موسیقی به ویژه در هفته اخیر گفت: ما در زمینه فرهنگی معتقدیم امور فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و فضا را باید به گونه‌ای ترسیم کنیم که هم برای آنهایی که از کالای فرهنگی استفاده می کنند٬ به خوبی بهره ببرند و هم آنهایی که تولید کالای فرهنگ می کنند٬ به خوبی تولید کنند.

وی تصریح کرد: از نظر ما مرجع‌، قانون است و وقتی دستگاهی برای دادن مجوز تعیین شده در این شرایط دخالت دیگران شایسته نیست و باید بگذاریم قانون عملیاتی و اجرایی شود. اینکه تصور می‌شود اقدامی خوب یا بد است٬ یا آثارش مثبت یا منفی است٬ این همان اشکالی است که در گذشته هم به آن اشاره کرده‌ام و گفته‌ام ما نباید به دنبال اجتهاد شخصی باشیم و باید اجتهاد را برای حوزه های علمیه بگذاریم و  هر دستگاهی که مجوز صادر کند٬ باید مورد احترام باشد.

دخالت‌ در کنسرت‌ها تضییع حقوق مردم است

روحانی عنوان کرد: وقتی در چارچوب قانون مجوزی برای یک کنسرت داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود و مردم خود را آماده می‌کنند؛ اینگونه دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است و پس از آن تضییع حقوق اهالی فرهنگ همه باید احساس کنیم. 24 خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق‌های رای آمدند و برای حمایت از مسیری که انتخاب کرده‌اند٬ در صحنه هستند و ما باید از این مشکلات عبور کنیم و وحدت و انسجام داشته باشیم. دولت خود را التزام به حقوق مردم و اجرای قانون می‌داند.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: از نظر ما زمانی که مجوز قانونی صادر می‌شود٬ لغو مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حقی ندارند٬ کاملا نادرست است و اگر  قوه قضاییه می‌خواهد کنسرتی را لغو کند٬ باید در آن موارد توجیه قانونی داشته باشد.

ارزیابی از آینده مذاکرات هسته‌ای و چالش‌های پیش‌رو

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی از آینده مذاکرات هسته‌ای و چالش‌های پیش‌رو تا قبل از ضرب‌الاجل 30 ژوئن و اینکه در زمینه لغو تحریم‌ها چه میزان پیشرفت حاصل شده٬ اظهار داشت: اساس مذاکرات رو به پیش است؛ گرچه در برخی مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه تحریم اقتصادی در اصل اینکه با اجرای توافق تحریم‌ها برداشته و ملغی شوند٬ تردید نیست. اما نسبت به همزمان اقدامات ایران با این لغو تحریم‌ها اختلاف نظر وجود دارد. یعنی ما مصر به همزمان بودن لغو تحریم‌ها و انجام تعهدات خودمان هستیم٬ اما طرف مذاکره‌کننده در برخی موارد بعد از اینکه در چارچوب‌ها به تفاهم می‌رسیم٬ باز هم به چانه‌زنی پرداخته و کار را به عقب می‌اندازد و مذاکرات طولانی می‌شود.

روحانی تصریح کرد: اگر طرف مقابل به چارچوب قبل از تفاهم متعهد بماند و موارد جدیدی وارد توافق نکند٬ می‌توان به حل و فصل نهایی رسید و توافق حاصل می‌شود٬ اما اگر مسیر چانه‌زنی طی شود٬ مذاکرات به تاخیر می‌افتد.

اختلافی با نیروی انتظامی در برگزاری مراسم وجود ندارد

وی در ادامه در پاسخ به نحوه تعامل با حوزه علمیه و انتقاداتی که این مجموعه نسبت به عملکرد فرهنگی و برگزاری کنسرت‌ها و تئاتر، حجاب و حضور بانوان در ورزشگاه و همچنین واکنش به نحوه تعامل دولت با نیروی انتظامی٬ اظهار داشت: دولت تعبیر خاصی راجع‌ به نیروی انتظامی ندارد٬ چراکه همه دستگاه‌ها باید در چارچوب قانون عمل کنند و جای هیچ اختلافی نیست. مخصوصا اینکه قانون جمهوری اسلامی برگرفته ازمتن شرع است و مغایرتی با موازین شرع ندارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قانون ما اسلامی است و شورای نگهبان نیز آن را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: در زمینه سایر مسائل فرهنگی نیز دولت موظف به رعایت قانون است؛ ضمن اینکه حقوق مردم نیز باید حفظ شود.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها

روحانی با اشاره به دیدگاه امام (ره) در زمینه مسائل فرهنگی اظهار داشت: زمانی که احساس می‌شد در این مسائل به یک بن‌بستی رسیده‌ایم. امام راه را باز کرد به طوری که در آغاز انقلاب بسیاری می‌گفتند زنان نباید در تظاهرات شرکت کنند؛ چون شنیده شدن صدای آنان نامحرم است٬ اما امام موضع گرفت و از تداوم این تفکر جلوگیری کرد.

وی افزود: زمانی که نیاز به رای زنان در انتخابات داشته باشیم خم می‌شویم و اعلام می‌کنیم که تمامی حقوق شما در مسائل سیاسی، اجتماعی برابر است٬ اما زمانی که از انتخابات عبور می‌کنیم رای‌ها عوض می‌شود.

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: زنان، و دختران و خواهران جامعه به دین و فرهنگ معتقدند و به آن احترام می‌گذارند، به عفت و حجاب و چارچوب قانونی نیز احترام می‌گذارند. بنابراین نباید تصور کنیم که می‌خواهیم اسلام را به پا داریم و خانم‌ها برعکس قوانین اسلام عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: زنان جامعه ما مثل مردان و در برخی موارد پیشتازند ما باید حق نشاط، شادی و زندگی اجتماعی را در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم. لذا در کلیات موارد یاد شده اختلافی وجود ندارد فقط ممکن است در مصادیق پاره‌ای اختلاف نظرها باشد که  باید حل شود.

تحریم‌ها تاثیر داشته٬ اما مارا تسلیم نکرده است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه برخی می‌گویند دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را در رفع تحریم گره زده٬ گفت: شما می‌دانید که در دوره گذشته و در دوره هشت ساله‌ای 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور وابسته به بیرون شد و اگر اقتصاد مقاومتی آن موقع اجرایی می‌شد و به دلار نفتی متکی نبودیم این فشارها برکشور وارد نمی‌شد.

وی افزود: این دولت تمامی برنامه‌هایش در شرایط تحریم وضع شده و این برنامه‌ها توانسته از منفی هشت به مثبت برسد و در زمینه‌های به خصوص صنعت دارای رشد هستیم؛ خصوصا رشد صنعت به بالای 5 درصد رسیده و بیش از 8 میلیارد دلار رشد داشته است. اما این نکته باید یادمان باشد که این تحریم به اهدافش نرسیده و موفق نبوده اما موثر بوده است. تحریم می‌خواست ما را تسلیم کند که نشد اما مشکلاتی را به وجود آورد٬ البته اساس مدیریت درست است٬ اما اینکه بگوییم تحریم تاثیر نداشته و ندارد درست نیست٬ چرا که بر همه کشور سایه افکنده و اگر سرمایه‌ها را از خارج وارد کنیم٬ برای ما مشکل به وجود می‌آورد٬ لذا این نیست که ما نتوانیم زندگی کنیم یعنی بحث پیشرفت و رقابت با دنیاست.

این یک ظلم بزرگ است که می‌خواهند دروازه‌های ما را ببندند و ما می‌خواهیم این ظلم را برداریم٬ اما باید بگویم که دولت با شرایط تحریم برنامه‌های خود را طرح‌ریزی کرده است.

به دنبال لغو همه قطعنامه‌ها هستیم

رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به فاینشنال تایمز درخصوص پیگیری پرونده جیسون رضائیان و همچنین تخمین‌های متصور در خصوص زمان لغو تحریم‌ها و همچنین بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه‌ با دانشمندان هسته‌ای کشورمان و همچنین پروتکل الحاقی اظهار کرد: دولت که به عنوان مجری قانون اساسی است وظیفه دارد که بر روی تمامی موضوعات حساس باشد و مواردی که نسبت به حقوق افراد مطرح می‌شود را اگر به بنده اطلاع دهند؛ شخصاً پیگیری خواهم کرد. اما اینکه همزمانی اجرای توافقات با رفع تحریم چگونه صورت خواهد گرفت؛ باید بگویم اعداد ماه و سال که مطرح شده درست نیست٬ چراکه تا اجرای توافق٬ یک فاصله‌ای خواهد بود.

روحانی افزود: آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که پس از توافق٬ قطع‌نامه ذیل فصل 7 شورای امنیت تصویب شود تا همه قطعنامه‌های قبلی را بتواند حذف کند. شاید بتوان گفت با اهمیت‌ترین موضوع در بحث مذاکرات همین باشد. اینکه اعلام لغو یا اجرای لغو در چه زمانی صورت می‌گیرد٬ کاری نیست که در یک ساعت انجام شود و مجموعا اینکه از زمان امضای توافق یا اجرایی شدن آن چند ماهی طول می‌کشد٬ معلوم نیست.

پروتکل الحاقی تنها مربوط به ایران نیست

وی ابراز داشت: پروتکل الحاقی چیزی نیست که تنها مربوط به ایران باشد. بسیاری از کشورها پروتکل را امضا کرده به آن پیوسته و اجرا می‌کند؛ بنابراین این پروتکل در سال 2003 توسط 80 کشور قبول و امضا شد و هم اکنون تا 124 کشور آن را قبول کرده‌اند و باید دانست که این تعهدات بین المللی در ایران هم درصورت قبول آن اجرا خواهد شد. چون این پروتکل از سوی ایران به صورت مشروط پذیرفته شده٬ عده‌ای می‌گویند که شاید کسانی بیایند همه جا را از مسجد گرفته تا خانه علما را بازرسی کنند که چنین چیزی نیست. این موضوع قطعی است که ایران نمی‌گذارد کسی از مراکز حساس و نظامی و همچنین دانشمندان هسته‌ای ما بازرسی کنند. چرا که ما در کنوانسیون مبارزه با سلاح شیمیایی عضو هستیم و این موضوع آنجا هم صدق می‌کند و تنها این معاهده مربوط به ایران نیست.

روحانی بیان داشت: آنچه برای ایران مطرح است این است که ثابت کند اتهامات بی‌اساسی که به ایران در خصوص بمب هسته‌ای وارد می‌کنند٬ واقعاَ بی‌اساس است و آژانس انرژی اتمی که در حدود 15 سال است که پادمان را اجرا می‌کند به این موضوع رسیده است.

ممنوع الخبری رییس دولت اصلاحات در شورای عالی امنیت ملی دروغ است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه علیرغم وعده جنابعالی٬ هنوز تغییر فضای امنیتی به سیاسی صورت نگرفته و گروه‌های فشار همچنان در حال فعالیت هستند؛ کنسرت‌های مختلف بدون هماهنگی لغو می‌شود؛ اخلالگران مراسم‌های مختلف و حتی سخنرانی خود شما را بر هم می‌زنند؛ تجمع‌ها علیرغم دستور مستقیم وزارت کشور٬ غیر قانونی برگزار می‌شوند؛ سخنرانی‌ها لغو می‌شوند٬ برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها قرارهای راهپیمایی گذاشته‌اند و ... . در این حال به جای اینکه با این گروه‌های بی‌شناسنامه برخورد شوند٬ آنها رها می‌‌شوند و به جای آن با کسی که 8 سال رییس دولت اصلاحات بوده٬ برخورد و ایشان ممنوع‌التصویر می‌شود. با توجه به این موضوع که جنابعالی رییس شورای عالی امنیت ملی هستید؛ آیا مصوبه‌ای در این شورا٬ برای ممنوع التصویری رییس جمهور وجود دارد و برخورد با این گروه‌های فشار چگونه انجام خواهد شد؛ گفت:  مسائل سیاسی و اجتماعی یک روزه حل و فصل نمی شود باید شرایط امروز را با وضعیت دو سال پیش مقایسه کنیم باید ببینیم که روند رو به جلو بوده٬ یا معکوس بوده و حرکتی نداشته‌ایم.

رییس جمهور ادامه داد: تصمیم بر این بود که شرایط نامناسب به شرایط قانونی و مناسب باز گردد٬ بنابراین در حال حاضر نمی‌توان گفت که طی 22 ماه گذشته تغییری نبوده٬ به طوری که می‌بینیم در مسائل اجتماعی و فرهنگی انجمن‌های دانشجویی فعال است؛ از جمله اینکه 16 آذر دو سال گذشته را با قبل آن مقایسه کنید.

روحانی تصریح کرد:‌ طی این دو سال خانه سینما و خانه احزاب فعال شده‌اند٬ لذا این‌گونه نیست که حرکتی نشده باشد. ضمن اینکه نباید انتظار داشته باشیم تمامی مشکلات اجتماعی و فرهنگی در 22 ماه حل شده باشد. ما باید به کار خود ادامه دهیم تا مشکلات را حل کنیم و در این مسیر نباید مایوس شویم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: اگر عده‌ای حرکتی غیر قانونی داشته‌اند٬ باید نصیحت و اصلاح شود٬ چرا که اساس انتخابات 24 خرداد 92 این بود که مردم می‌خواستند افراط و خشونت نباشد و نظرات در چارچوب قانون باشد و در این راستا همه باید کمک کنند.

رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: دولت هیچ کاری را در مسائل سیاسی،‌ اقتصادی بدون حضور و حمایت مردم انجام نمی‌دهد٬ همانگونه که مردم در پای صندوق حضور داشتند٬ در تمامی صحنه ها نیز باید حضور داشته باشند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در خصوص ممنوع التصویر و ممنوع الخبری  رئیس جمهور اسبق نیز اعلام کرد: کسی از طرف شورای عالی امنیت ملی ممنوع الخبر و ممنوع التصویر نشده و اگر کسی گفته ممنوع‌التصویری در شورای عالی امنیت ملی بوده٬ خلاف و دروغ است و کسی که این را موضوع مطرح کرده باید مورد مجازات قرار گیرد.

توضیحات خصوصی‌سازی

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حال حاضر در سالگرد اجرای اصل 44 قانون یعنی اصل خصوصی‌سازی هستیم و پیش از یک دهه از اجرایی شدن این قانون می‌گذرد٬ این قانون تا چه انداز توزیع ثروت را بین محرومان ایجاد کرده و با توجه به جایگاه سرمایه٬ آمارهایی مبنی بر افزایش رشد اقتصادی در این دولت داده می‌شود٬ اما نمود آن را در بازار سرمایه نمی‌بینیم٬ گفت: اجرای سیاست‌های اصل 44 بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب اجرای این اصل را یک انقلاب اقتصادی عنوان می‌کند و معتقدم اگر این اصل درست اجرا می‌شد٬ یک انقلاب اقتصادی را تجربه می‌کردیم.

برخی نهادها نگذاشتند اهداف اصل 44 اجرایی شود

وی افزود: در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 دقت لازم نشده و در برخی موارد قانون مورد توجه قرار نگرفته است. در سفرهای استانی یکی از حرف‌هایی که عنوان می‌شود٬ این است که واگذاری‌ها در چارچوب قانون صورت نگرفته است. در حالی که اساس بر این بوده که مدیریت را در اقتصاد به بخش غیردولتی (خصوصی) ارجاع دهیم٬ اما متاسفانه یک سری نهادهایی که نه دولتی و نه خصوصی و به آنها «خصولتی» گفته می‌شود٬ نگذاشتند اهداف اصل 44 اجرایی شود. تلاش دولت بر این است که سیاست‌های کلی اصل 44 به خوبی اجرا و در چارچوب مقررات باشد و تخلفی در آنها صورت نگیرد.

به بانک مرکزی و مرکز آمار٬ سفارش آمار نمی‌دهیم

رییس دولت یازدهم همچنین در خصوص آمارهایی که درباره رشد اقتصادی در کشور اعلام می‌شود٬ اظهار داشت: دولت در این زمینه دخالتی ندارد و بانک مرکزی و مرکز آمار و نهادهای مستقل هستند و ما چیزی را به آنها سفارش نمی‌دهیم و آنها در چارچوب مقررات عمل می‌کنند٬ البته آمار مرکز آمار معیار است٬ اما بانک مرکزی آمارهایی از سال های گذشته داشته و در حال حاضر هم دارد و در مجموع٬ آمارها این دولت‌ها مورد توجه است. اما اثر آماری اعلام می‌شود٬ درزندگی مردم متفاوت است؛ کاهش نرخ تورم را می توان به ماشینی تشبیه کرد که با سرعت 40 کیلومتر در حال حرکت است و در حال حاضر این ماشین در سرعت 15 کیلومتر است و این به این معنا نیست که ماشین ایستاده٬ یا دنده عقب رفته است.

دخالت مستقیم در بازار سرمایه نداریم

وی با تاکید بر اینکه معنای کاهش نرخ رشد تورم به معنای ارزانی نیست٬ خاطرنشان کرد: ما ماشین اقتصاد ایران را از دره به سمت جاده هدایت کرده‌ایم؛ آنچه که دولت به دنبال آن است همچنان مسیر کاهش نرخ تورم است٬ اما این که اثر حرکت های اقتصادی در بازار سرمایه را به سرعت مشاهده کنیم٬ باید این نکته را بگویم که دولت دخالت مستقیم در بازار سرمایه ندارد و تنها نظارت می‌کند؛ ما به بازار سرمایه بلند مدت نگاه می‌کنیم و نه کوتاه مدت و اساس رونق بازار سرمایه به رونق اقتصادی بستگی دارد. در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می‌دانم و امیدوارم امسال حرکت‌های اقتصادی خوبی را آن هم در سالی که با سختی مواجه هستیم و درآمد نفتمان کاهش یافته٬ شاهد باشیم و ما این مسیر رابا قدرت ادامه می‌دهیم.

رتبه ما در محیط کسب و کار بهبود یافته است

رییس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه دو سال از عمر دولت می‌گذرد٬ اما قوانین متعددی از جمله عدم تصویب آیین‌نامه‌های بهبود فضای کسب و کار تاخیر در آزادسازی سهام عدالت منع بیمه دولتی کارکنان دولت و... با وجودآن که به پول نیازی ندارند٬ اما اجرایی نشده، گفت: دولت مطیع اجرای قانون است؛ منتهی برخی قوانین در چارچوب امکانات یا بستگی به هزینه‌ای دولت (درآمدها) دارد و منوط به این است که ما به درآمدها دست یابیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با آیین نامه های مربوط به بهبود فضای کسب و کار دولت قانونی مصوب کرده و در حال حاضر به آن عمل می کند درست است این قانون در گذشته معطل مانده بود اما در حال حاضر عمل می‌شود. در حال حاضر رتبه ما در محیط کسب و کار افزایش یافته و از 152 به 130 کاهش یافته‌ایم٬ بنابراین ما از نظر کسب و کار 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کرده‌ایم.

تدوین لایحه سهام عدالت 

روحانی تصریح کرد: در ارتباط با سهام عدالت لایحه‌ای تدوین کرده‌ایم؛ اما این لایحه نیاز به هماهنگی‌هایی دارد که ان‌شاءالله تقدیم مجلس خواهد شد؛  همچنین برنامه پنجم توسعه رو به پایان است و ما هر موردی که قانون و مقررات از ما خواسته آیین نامه را اجرایی و عملی کرده‌ایم اساس کار این دولت این بوده٬ که قوانین را اجرایی کنند و حتی قوانینی مثل قانون خدمات جامع برای ایثارگران که از سال 86 مانده بود را عملیاتی کردهایم؛ همچنین دولت در سال گذشته 1700 میلیارد تومان برای اجرایی کردن قانون هزینه کرده است.

برای تحقق وعده‌ها همه باید دست به دست هم بدهند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر٬ مبنی بر اینکه دو مورد از وعده‌هایی که محقق شده و محقق نشده‌اند٬ از نظر شما کدام وعده‌ها هستند؛ اظهار کرد: تلاش بر این بوده که تمامی وعده‌ها را عملی کنیم تا مردم از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند. دلیلش هم آمار و اخباری است که می‌بینید٬ به صورتی که آرامش بر بازار حاکم شده است. در سیاست خارجی هم همچنان به صورتی است که روابط ما با دنیا خوب است. این همه ارتباطاتی که با خارج از کشور داریم و رفت و آمد هیات‌های خارجی که به ایران می‌آیند در 2 سال گذشته وجود نداشته و به نظرم به وعده‌ها عمل کرده‌ایم و تلاش بر این است به مابقی آن هم عمل کنیم٬ ولی ممکن است تا پایان 4 سال صددرصد موفق نباشیم.

وی ادامه داد: آنچه به مردم وعده‌ داده‌ایم را سعی در انجام و محقق کردن آن داریم٬ اما باید در نظر داشته باشیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند این اهداف را محقق کند و کل حاکمیت باید بدان عمل کند.

 در عراق و سوریه واحد نظامی و پادگان یا نیروی نظامی نداریم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روسیه الیوم در خصوص اینکه پنتاگون اعلام کرده چند پادگان نظامی جدید در عراق و در شهر الرمادی تاسیس خواهد کرد٬ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست تهاجمی نبوده و به کشورهای منطقه در برقراری امنیت کمک خواهد کرد؛ مخصوصا در زمینه ترورسیم که همه باید دست به دست هم دهیم. 2 سال پیش بنده پیشنهادی در خصوص جهان عاری از خشونت را طرح کردم. خوشبختانه آن طرح در مجمع عمومی مورد استقبال قرار گرفت٬ اما در عمل دیدیم که کشورها در خصوص عملی شدن این طرح کاهلی کردند. ایران در عراق و سوریه واحد نظامی و پادگان یا نیروی نظامی ندارد و تنها فعالیت مستشاری در آنجا دارد و می‌خواهیم ثبات در این کشورها برقرار شود؛ به خصوص در سوریه که خواهان مشارکت حداکثری مردم دراین کشور است.

باید بیشتر با مردم حرف می‌زدم

رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد در مورد اتفاقاتی نظیر افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و اینکه خود وی باید حضور می‌یافت و بیشتر با مردم صحبت می‌کرد٬ بیان داشت: اصلِ اشکال درست و صحیح است؛ چراکه بنده می‌بایست زودتر از اینها در رسانه‌ها حاضر می‌شدم و با مردم صحبت می‌کردم؛ اما در خصوص افزایش قیمت بنزین با گفته شما مخالف هستم. چراکه بنزین را تک‌نرخی کرده و از دو نرخی بودن درآوردیم. طبق قانون مجلس٬ امسال می‌بایست رقم‌های حامل انرژی را به فوب خلیج فارس برسانیم.

دلیل تک نرخی کردن قیمت بنزین٬ جلوگیری از فساد بود

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بنزین علت اینکه آن را تک‌نرخی کردیم٬ جلوگیری از فساد بود که توضیح آن کاملاَََ روشن است و در این خصوص باید از مردم تشکر کنم٬ چرا که عده‌ای از رسانه‌های خارجی و داخلی که به دنبال فضاسازی خاصی در کشور بودند٬ از طرف مردم مورد نظر قرار نگرفتند. این تک‌نرخی شدن حداکثر 3 هزار میلیارد تومان از کثری را می‌تواند جبران کند؛ البته تا 10 هزار میلیارد فاصله زیادی دارد. در بحث حذف یارانه افراد پردرآمد که قرار است این موضوع اجرایی شود٬ بنده حساسیت دارم و به وزرای خود دستور داده‌ام تا به دقت این کار را انجام دهند٬ چراکه نکند در این بین اقشار کم‌درآمد و سطح پایین جامعه یارانه‌شان حذف شود. 

همچنان معیار جیب مردم است

خبرنگار روزنامه قدس با اشاره به اولین نشست خبری روحانی بعد از مراسم تحلیف و این گفته رییس جمهور مبنی بر اینکه معیار سنجش تورم در دولت یازدهم جیب مردم خواهد بود، از روحانی پرسید با توجه به آمارهای ارایه شده در نشست امروز آیا کماکان معیار جیب مردم بوده و در برنامه‌های اقتصادی دولت چقدر جیب مردم ملاک قرار گرفته٬ که روحانی پاسخ داد: آنچه که از سوی نهادها دولتی اعلام می‌شود مبنایی دارد و آنان بر اساس آن سبد محاسبه می‌کند. ما روزانه آمار اجناس را می‌گیریم و خودم هفته‌ای یکی دو بار این آمار قیمت اجناس را می‌بینیم و همچنان معیار ما جیب مردم است.

بازار در طول این دولت دچار آرامش و ثبات بوده است

رییس جمهور با بیان اینکه آنچه می‌توانم بگوییم این است که بازار در طول این دولت دچار آرامش و ثبات بوده و دیگر شاهد نوسان قیمت نیستیم٬ اظهار کرد: زمانی که گفته می‌شود تورم 15 درصد است به این معناست که جنس نسبت به سال گذشته 15 گران شده و منظور از کاهش تورم ارزانی نیست. تلاش دولت بر این است که زندگی مردم بهتر و از آرامش بیشتری برخوردار باشند.

8 هزار واحد نیمه تمام تکمیل و راه اندازی شده است

وی با اشاره به کسری بودجه در سال جاری اظهار کرد: برای این مساله بحث خروج از رکود را مطرح و لوایح مربوطه را به مجلس ارسال کردیم که نمایندگان نیز آن را به تصویب رساندند. در حال حاضر نیز آیین نامه آن در حال تدوین و تصویب است. مردم می‌دانند در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان، سال 92 ٬ 21 هزار میلیارد و در سال 91 ٬  12 هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های عمرانی شده است. در این زمینه تمام توان دولت به اجرا گذاشته شده و حضور مردم در فعالیت اقتصادی بیشتر شده است. طبق آمار وزارت صنعت و معدن تجارت تاکنون 8 هزار واحد نیمه تمام تکمیل و راه اندازی شده است. این آمار حاکی از رشد در بخش‌های کشاورزی ، صنعت و معدن است و نشان از تلاش های دولت دارد .

روحانی اشتغال را  یک مشکل عمده در کشور مطرح کرد و گفت: در سال گذشته طبق آمار وزارت کار اعلام کردیم که 550 هزار شغل ایجاد شده٬ اما به موازات آن بسیاری از افراد بازنشسته و بسیاری کارخانه تعطیل شده است. وقتی به اشتغال خالص می‌آییم٬ وضعیت ما خوب نیست. این که تاکید دارم جامعه ما باید آرام بوده و افراطی‌گری را کنار بگذاریم به این دلیل است که سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافته تا ما شاهد رونق اقتصادی باشیم. آنگاه بحث اشتغال که دغدغه‌ای برای دولت و ملت است رفع خواهد شد.

ملت و ارتش عراق جلوی تروریسم را گرفته‌اند

وی در بخش دیگری از این نشست خبری ادامه داد: آمریکایی‌ها از زمان حمله به شهر موصل طرح‌های متعددی برای مبارزه با تروریست‌ها مطرح کرد. به طول مثال اعلام کردند روزانه چقدر هزینه می‌کنند٬ یا اینکه در حال آموزش نیروهای شیعه و سنی هستند٬ یا اینکه قصد اعزام چه نیروهایی را به عراق دارند. تاکنون ادعاهای آنان توخالی بوده و آنچه که جلوی تروریسم را گرفته ملت و ارتش عراق هستند و ایران نیز به سهم خود کمک کرده٬ اما اثری از تلاش و کمک کشورهای ائتلافی نمی‌بینیم و ادعاهای آنها با واقعیت فاصله دارد.

رییس جمهور تاکید کرد: دولت و ملت های عراق و سوریه و یمن باید روی پای خود بایستند و هر کمکی از سوی ایران که موجب ثبات کشور های منطقه شود دریغ نخواهد کرد.

کمک ایران به عراق٬ کمک مستشاری است

رییس دولت تدبیر و امید در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عراق ایران را شریک اساسی خود می‌داند و در جنگ علیه تروریسم نیز ایران کمک‌های مشورتی به عراق می‌کند. با توجه به تعهدات بین‌المللی آیا توقع نقش بیشتری از سوی ایران به عراق را خواهیم داشت و آیا پایان داعش در عراق نزدیک خواهد بود؟ اظهار کرد: ایران در چارچوب تعهدات بین المللی برای کمک به عراق بیش از پیش آماده است و کمک های سیاسی و اقتصادی و نظامی در حد مستشاری یا خرید تسهیلات مورد نیاز عراق را انجام خواهد داد. این دو کشور در طول قرن ها در کنار یکدیگر بوده و ما وظیفه خود می‌دانیم از دولت و ملت عراق در مقابل تروریست‌ها حمایت کنیم و در صورتی که مسئولان عراقی از ما درخواست کمک کنند حتما به کمک آنها خواهیم شتافت .

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تروریست‌ها را در منطقه شکست دهیم تا آنان منطقه را ترک کنند. تروریسم می‌تواند یک معضل برای منطقه باشد و این همکاری و هماهنگی یک وظیفه همگانی برای کشورهای منطقه است.

دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما دلواپس نیستید که پس از امضای توافق افرادی در آمریکا و ایران به دنبال ایجاد اصطکاک باشند؟ وزیر امور خارجه روسیه نیز از روند کند تنظیم متن توافقنامه نیز ابراز نگرانی کرده٬ گفت: دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم. امیدوار به این دلیل که ما یک اجرای موقت در توافق ژنو را داشتیم و طرفین به خوبی آن را اجرا کردند. همان زمان افرادی بودند که می‌خواستند این توافقنامه را  برهم بزنند حتی برخی کشورهای منطقه نیز مخالف امضای توافق هستند چراکه فکر می کنند با امضای این توافق قدرت ایران افزایش پیدا می‌کند٬ حال آنکه ما قصد تجاوز به هیچ کشوری در منطقه نداریم و این تصورات واهی است و نباید مشکلاتی پیش بیاید .

روحانی افزود: کشورهای امضا کننده این توافقنامه بر آنچه که در متن آمده متعهد هستند و پس از مهر شورای امنیت نیز همه کشورها ملزم به اجرای آن هستند. آنهایی که می خواهند توافق را برهم بزنند اگر آثار خوب آن را ببینند شاید در نظر خود تجدید نظر کنند.

هرچه به آخر توافق می‌رسیم٬ کار سخت می‌شود

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تمایزی میان منتقدان و افرادی که در لباس نقد، تخریب می‌کنند٬ انجام داده و با توجه به اینکه به زمان امضا توافق نزدیک می‌شویم٬ احتمال افزایش تخریب‌ها وجود دارد دولت چه برنامه‌ای دارد٬ اظهار کرد: در یک توافق زمانی که به قدم آخر می‌رسیم کار سخت می‌شود اینکه برخی کشورها از کند شدن روند تنظیم متن توافقنامه ابراز نگرانی کردند٬ مقداری طبیعی است اما باید تمام توان خود را به کار گرفت ملت ما خواهان یک توافق عزتمندانه هستند و مقام معظم رهبری نیز بر اصل توافق با حفظ چارچوب ها تاکید کردند.

عکس العمل مردم بهترین واکنش نسبت به فعالیت تخریبگران است

روحانی ادامه داد: عده ای تحت عنوان نقد به دنبال تخریب هستند و خودمردم باید به قضاوت آنان بنشینند تا آنان دیگر پشت این لباس تخریب کنند. تفاوت تخریب و نقد مشخص است؛ نقد باید مشفقانه و برای اصلاح باشد اما در تخریب افراد به دروغ،  حرف‌های ناصحیح، تهمت و گاهی با ادبیاتی که با فرهنگ دینی ما سازگار نیست، متوسل می‌شوند.

وی با تاکید براینکه باید از تخریب‌گران دعوت کنیم آنان از عملکردمان نقد کنند؛ تصریح کرد: عکس العمل مردم بهترین واکنش نسبت به فعالیت تخریبگران است٬ اگر مردم عکس العمل درستی انجام دهند تخریبگران را مایوس می کنند٬ البته دولت نیز وظیفه روشنگری دارد .

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: تشویش اذعان عمومی کار نادرستی است٬ حال آنکه نقد را مشفقانه بسیار خوب و به نفع دولت است و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم٬ چراکه اگر دولت اجازه ندهد٬ به معنای این است که دولت مستبد است.

تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه است

روحانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر اینکه طرح‌های تجزیه بسیاری از کشورها را تهدید می‌کند و در راس آنها سوریه و عراق قرار دارند، شما برای جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه چه اقداماتی انجام خواهید داد٬ گفت: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود و ما باید وحدت انسجام کشورهای منطقه را به سهم خود حراست کنیم. هرگونه جدایی و تجزیه مساوی با ادامه درگیری‌ها و جنگ داخلی جدید در کشور سوریه و عراق یا کشور دیگر.

قدرت مرکزی در عراق و سوریه باید تقویت شود

وی افزود:ما در این زمینه باید دو کار انجام دهیم؛ نخست اینکه با کشورهای منطقه گفت‌وگو کنیم و مخصوصا کشورهای همسایه و سازمان‌های بین المللی باید فعال شوند و در مجموع باید فعالیت سیاسی ما در این زمینه افزایش یابد؛ دوم اینکه باید قدرت حکومت مرکزی تقویت شود٬ چراکه اگر قدرت حکومت مرکزی ضعیف شود٬ احتمال تجزیه در آن کشور وجود دارد٬ بنابراین ما باید قدرت مرکزی در عراق و سوریه را تقویت کنیم.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: برخی مجامع در آمریکا بحث تجزیه عراق را مطرح کردند و برخی قدرت‌های بزرگ برای منافع خودشان به دنبال این توطئه هستند. در حالی که این تجزیه برای رشد منطقه بسیار خطر ناک است؛ ایران در این زمینه برای جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه تمام توان خود را بکار گرفته و به کار خواهد گرفت.

مشکل اقدامات مسکن دولت قبل برای این دولت باقی ماند

رئیس جمهور همچنین در   پاسخ به این پرسش که بودجه مسکن جوانان چه زمانی عملیاتی می‌شود٬ اظهار داشت: در حوزه مسکن اقداماتی در دولت گذشته انجام شد و مشکلاتش برای این دولت باقی ماند به طوری که 100 هزار خانه به عنوان مسکن مهر برای ما باقی مانده و در مناطقی ساخته شده که زیرساخت‌ها در آن فراهم نبوده است. اینها اسمش مسکن بود٬ اما سکونت و آرامشی را برای مردم ایجاد نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه دولت بار بزرگی بر دوشش افتاده و 425 هزار مسکن را تکمیل کرده و البته ناچار هستیم که این روند را ادامه دهیم٬ گفت: اخیرا طرحی برای مسکن اعلام شده که این طرح برای شهرهای بزرگ در نظر گرفته شده و یکسال طول می کشد تا کاملا اجرایی شود علاوه بر این بودجهای در وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته شده که بیش از 300 میلیون تومان هزینه شده است. غیر از طرح هایی که دولت اعلام کرده طرح‌هایی دیگری هم مد نظر دارد٬ که اعلام خواهد شد.

در پایان روحانی با تشکر  اصحاب رسانه و خبرنگاران داخلی وخارجی گفت: بسیاری از ارقام ریز را به دلیل اینکه سالگرد دولت نزدیک است در این نشست مطرح نکردم و ان‌شاءلله در مصاحبه دیگری هم خودم و هم همکارانم تمام اقداماتی که در دوسال اخیر انجام شده را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر : ۲۸۳۵۲۴