خبرگزاری کار ایران

مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق هسته‌ای دارای اثراتی بلندمدت در منطقه است/عربستان به نیابت از اسرائیل در منطقه می‌جنگد

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: بحران‌های منطقه‌ای حاصل طراحی‌های اسرائیل است که از طرفی کشورهایی نظیر عربستان را وارد جنگ‌های نیابتی کرده و از طرفی بازیگر اصلی منطقه دیگر آمریکا نیست بلکه رژیم تل‌آویو است.

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اثر احتمالی توافق هسته‌ای ایران با 1+5 در منطقه گفت: بی‌تردید توافق هسته‌ای ایران با 1+5 در منطقه حساس و پر تحولی چون خاورمیانه اثر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران با 1+5 اثر کوتاه‌مدتی نخواهد داشت، اظهار داشت: به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای ایران با 1+5 دارای اثراتی بلندمدت در منطقه است که این خود تابعی از کاهش خصومت آمریکا نسبت به ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه روابط ایران پس از توافق با کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان و مصر افزایش خواهد داشت، در خصوص روابط دوجانبه ایران با دیگر کشورها تصریح کرد: اسرائیل پس از توافق هسته‌ای همچنان خصومت‌هایش را نسبت به ایران بیش از پیش خواهد کرد اما باید دانست که بخشی از بهانه‌های این کشور نسبت به ایران با توافق از بین می‌رود.

مجتهدزاده ادامه داد: اسرائیل هرگز تحت تاثیر این خصومت قرار نمی‌گیرد. کشورهایی نظیر عربستان نیز که جنگ‌های نیابتی نسبت به ایران راه انداخته است، تغییر چندانی را نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه بازیگر اصلی امروز خاورمیانه دیگر آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: بازیگر اصلی منطقه، اسرائیل است که با طراحی نقشه‌هایی نظیر هلال‌شیعی و ایران‌هراسی، کشورهایی نظیر عربستان را وارد جنگ‌های نیابتی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توافق هسته‌ای، امکان حل بحران‌های کنونی منطقه وجود دارد؟ ابراز داشت: کسانی که می‌اندیشند که با توافق هسته‌ای، مبارزه با تروریسم شدت می‌گیرد و بحران‌های منطقه‌ای نظیر بحران سوریه و عراق به سمت حل شدن جهت می‌یابد، اشتباه می‌کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: بحران‌های منطقه‌ای حاصل طراحی‌های اسرائیل است که از طرفی کشورهایی نظیر عربستان را وارد جنگ‌های نیابتی کرده و از طرفی بازیگر اصلی منطقه همانطور که گفتم دیگر آمریکا نیست بلکه رژیم تل‌آویو است.

کد خبر : ۲۸۱۶۰۷