خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک ظریف و لاوروف مطرح شد؛

اعلام آمادگی روسیه برای همکاری‌های نفتی و بانکی با ایران

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه کنفرانس بینالمللی امنیت و ثبات در منطقه شانگهای روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایلنا محمد جواد ظریف در این دیدار اظهار داشت : اجلاس همکاریهای شانگهای در حوزه امنیت و ثبات منطقهای، اجلاس مهمی است و پرداختن به ابعاد مختلف تهدیدات امنیتی در شرایط فعلی منطقه از اهمیت ویژهای برخوردار است.

وی افزود: نقش روسیه هم بعنوان یک همسایه بزرگ و هم بعنوان عضو موثر گروه کشورهای 5+1 در مذاکرات هستهای نقشی مهم و با ارزش است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که دیدار مقامات عالی و مسئولین دو کشور در سطوح مختلف در یکسال اخیر از  رشد مطلوبی برخوردار بوده ابراز امیدواری کرد آثار این دیدارها  را  در تقویت همکاریهای فی مابین بیش از پیش مشاهده کنیم.

ظریف همکاریهای فعلی اقتصادی میان تهران و مسکو را امید بخش دانست و افزود: مطمئنا ظرفیتهای بسیار بیشتری در حوزههای مختلف همکاری های بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اورآسیایی اعلام آمادگی کرد تا بستر لازم  برای امضای یک موافقتنامه با این اتحادیه بصورت مشترک فراهم گردد.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین بیان کرد که ما  آمادگی داریم روی سند همکاری های استراتژیک بین دو کشور بصورت مشترک کار کنیم.

لاوروف نیز در این دیدار ضمن استقبال از روابط دو جانبه، بر توسعه روابط میان دو کشور تاکید کرد و به نقش فعال و سازنده مسکو در روند مذاکرات هستهای به منظور دستیابی به یک توافق جامع و مطلوب اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه ضمن  استقبال از افزایش همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اورآسیایی، اشاره کرد که مسکو از این ایده حمایت میکند.

وی همچنین بیان کرد که روسیه از طرح همکاریهای استراتژیک همه جانبه بین تهران و مسکو استقبال کرده و بر پایبندی این کشور به تمامی موافقتنامههای موجود بین دو کشور تاکید می‌کند. بعلاوه ما آمادگی خود را برای همکاریهای مشترک نفتی وبانکی اعلام می‌کنیم.

لاوروف همچنین با ابراز تمایل و حمایت روسیه از عضویت ثابت ایران در سازمان همکاری های شانگهای،اشاره کرد که روسیه  نقش فعال جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور ناظر را مورد تقدیر قرار می دهد و معتقد است نقش ثابت این کشور میتواند سازمان شانگهای را در دستیابی به اهداف خود تقویت و حمایت کند.

در این دیدار همچنین آخرین تحولات منطقهای بویژه تحولات سوریه و یمن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و بر دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و ضرورت مبارزه فوری و همه جانبه با تهدیدات مشترک گروه‌های افراط گرایی، تروریستی و تکفیری تاکید شد.

کد خبر : ۲۸۱۵۸۲