خبرگزاری کار ایران

موسوی لاری در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله طاهری:

اجازه ندهیم انجمن حجتیه نظر خود را به عنوان نظر امام (ره) مطرح کند /مداحان نباید جای علما را بگیرند

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: مراقبت کنیم تا حزب ساکتین دیروز و انجمن حجتیه پرچم‌دار مدیریت نشود و با رنگ عوض کردن، نیایند تا اندیشه خود را به عنوان اندیشه‌های امام مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، عبدالواحد موسوی لاری در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید جلال‌الدین‌طاهری اصفهان که به صورت همزمان با ایام جشن میلاد منجی عالم بشریت و ایام ارتحال امام خمینی (ره) در مسجد اعظم حسین‌آباداصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین و زیباترین اندیشه‌ای که شیعه را در طول صدها سال زنده و پویا نگه داشته و این جریان و مکتب فکری توانسته از همه فرازوفرودها سربلند بیرون بیاید و در برابر تمام امواج ستم که از زمان رحلت رسول‌الله (ص) تا به امروز ادامه دارد بایستند، اعتقاد به فرجام نیکوی جهان و امید به آینده برای برقراری عدل و داد، توسط منجی عالم بشریت است.

وی با بیان این‌که اعتقاد به ظهور منجی و جهان خالی از ظلم، اعتقادی بوده که تشیع را حفظ کرده تصریح کرد: به‌موازات این پویایی و حرکت بخشی و نگهبانی از مکتب تشیع، طبعا برداشت‌های دیگر و انحرافی از مهدویت نیز در طول تاریخ وجود داشته که مشکل‌آفرین شده و سر راه حرکت رو به جلو جامعه اسلامی و تشیع بوده است.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تأکید کرد: در بطن اعتقاد به مهدویت، حرکت به سمت آینده روشن و امیدبخش بوده و هست، در کنار آن نگاه‌های واپس‌گرایانه به مقوله مهدویت بوده که تا حدودی هم برای اندیشه والای تشیع مزاحمت ایجاد کرده و چهره زیبای تشیع را دگرگون جلوه داده است.

موسوی لاری به دو نگاه همیشگی در خصوص مهدویت در ادوار مختلف تاریخ و ازجمله در زمان قیام امام خمینی (ره) و یاران ایشان اشاره کرد و گفت: نگاه اول به مهدویت، با تکیه بر مکتب انتظار و ایستادگی در برابر کج روی‌ها استوار است و معتقد است، جامعه در انتظار مصلح خود باید صالح باشد. در برابر این نگاه، نگاه دومی قرار دارد که معتقد است باید منتظر بیانیم تا او بیاید و جهان را به زیبایی حرکت دهد و عدالت را برقرار سازد.

وی در ادامه به تشریح رویارویی این دو تفکر در نهضت امام خمینی (ره) و ایام مبارزه اشاره کرد و گفت: در این صف‌بندی در زمان مبارزه نمی‌توان گفت اکثر متدینین ولی گروهی از نیروهای مبارز و مجاهد که ظلم و بیدادگری را تحمل نمی‌کردند، به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) حرکت کردند. در برابر این گروه، گروه دیگری در قالب انجمن حجتیه و ... وجود داشت که دعوت به آرامش و سکوت کرده و سعی می‌کرد، حرکت مجاهدان در راه خدا را تخطئه کند.

وزیر کشور دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: هرچند گروه دوم گروه کمی بودند اما متأسفانه افراد زیادی بودند که همراه گروه اول و دوم نبودند، ولی تحت تأثیر گروه دوم راه بی‌تفاوتی را در پیش گرفته بودند که در حوزه‌های علمیه و محیط‌های مذهبی رنگ غالب را داشت.

موسوی لاری با نقد برخی نگاه‌های انحرافی به مهدویت که در زمان نهضت امام خمینی نیز وجود داشت تصریح کرد: اگر جامعه آماده ظهور امام زمان (عج) است، باید نگاه کند آقا امام زمان (عج) از ما چه می‌خواهد. وقتی برای انتظار و مهدویت جلسه می‌گیریم، باید در بخشی از جلسه به این موضوع بپردازیم که جامعه مهدوی چگونه جامعه‌ای است.

وی به تشریح جامعه‌ای که در رأس آن حضرت بقیه‌الله (عج) قرار خواهند گرفت پرداخت و تصریح کرد: در این جامعه، راه طی شده انبیا به نقطه اوج خود می‌رسد. در روایات مختلف داریم که وقتی منجی ظهور می‌کند، حاکمیت معنوی خود را بر جامعه گسترش داده و حضرت در مقطعی حضور می‌یابد که عقل انسان‌ها به کمال می‌رسد.

 

نهضت امام، از دو ناحیه حکومت پهلوی و متحجرین مورد حمله قرار می‌گرفت

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز به رنج‌هایی که برخی متحجرین در زمان نهضت امام خمینی (ره) به ایشان وارد کردند، اشاره کرد و گفت: در ایام نهضت در فیضیه وقتی کودک خردسال امام (ره) از کوزه‌ای آب خورد، برخی گفتند کوزه را آب بکشید زیرا پدر او فلسفه می‌گوید و به عقل مراجعه می‌کند. آن‌ها به خیال خودشان در انتظار ظهور منجی بودند ولی توجه به این نکته نکردند که مگر می‌شود منتظر کسی باشیم که تکیه بر خرد می‌کند و جامعه او جامعه‌ای عقل بنیان است ولی وقتی فردی با خرد و فلسفه سروکار دارد، چنین چیزی به او می‌گوییم.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) در چنین شرایطی پرچم نهضت را در دست گرفت و برخی از روحانیون مانند مرحوم آیت‌الله طاهری و امثال ایشان، وقتی نهضت امام از دو ناحیه حکومت ظلم و جور پهلوی و متحجرینی که تحت لوای دین با نهضت امام مخالفت می‌کردند، مورد حمله قرار داشت، از نهضت حمایت و حفاظت کرده و با قیام و تلاش‌های خود اجازه ندادند به نهضت امام خدشه‌ای وارد شود.

موسوی لاری تصریح کرد: در ایام سخت مبارزه، چهره‌هایی مانند آیت‌الله طاهری به صحنه آمدند و در عصر فشار، اختناق و استبداد و در دوران تبعید امام، زندان‌ها، شکنجه‌ها و بی‌احترامی‌ها را تحمل کردند و اجازه ندادند پرچم مبارزه بر زمین بماند و با روشنگری خود، نهضت را به پیش بردند که در کل کشور چهره‌هایی مانند آیت‌الله طاهری زیاد نبودند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک طلبه حوزه عرض می‌کنم، نمی‌خواهیم حوزه‌های علمیه را خدای نکرده زیر سؤال ببریم، بلکه هرچه داریم از متن و درون حوزه بوده و یاران امام (ره) در همین حوزه‌ها تعلیم دیدند و به یاران انقلاب برای مبارزه با ظلم و قیام برای برقراری عدالت تبدیل شدند و اگر امروز با افتخار می‌توانیم از دین و اندیشه‌مان دفاع کنیم از همان تعالیم است اماواقعیت این است که افرادی که منادی این تفکر بودند، زیاد نبودند.

 

یاران امام، مکتب را خوب فهمیده بودند

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: آیت‌الله طاهری و دیگر علمای مجاهد همراه با نهضت امام که فشارها و اختناق‌ها را با همه توان تحمل کردند، علمای آشنای به مکتب بودند، هم عالم بودند و هم عامل بودند. هم مکتب را خوب فهمیده بودند و هم در جهت تحقق اهداف مکتب بدون این‌که نگرانی داشته باشند حرکت کردند. آیت‌الله طاهری قبل از انقلاب در همین مسجد و همین محل، مرکز امید نیروهای انقلابی و مرکز هماهنگی نیروهای انقلابی و مرکز الهام‌بخشی نهضت بودند و شاید اگر بخواهیم پنج نفر را بشماریم، قطعاً ایشان یکی از آن پنج نفر است.

وی تصریح کرد: یاران انقلاب، در زمان نهضت ایستادند و با شجاعت گفتند فهم ما از مکتب انتظار حرکت به‌سوی عدالت است، نه بنشینیم تا عدالت به سمت ما بیاید و در خانه بنشینیم تا آقا بیاید و عدالت را برقرار کند، ما باید به سمت مهدی صاحب‌الزمان (عج) حرکت کنیم نه امام زمان (عج) به سمت ما بیاید. ما باید به آقا بگوییم شرایط را فراهم می‌کنیم و خواهش می‌کنیم شما بیایید. عده‌ای مانند آیت‌الله طاهری قبل از انقلاب در جمع یاران امام در این مسیر حرکت کردند، بعد از انقلاب هم در مسئولیت‌های مختلف راه را گم نکردند و در برابر هیاهوی متحجران که بعد از انقلاب برخی از آن‌ها رنگ عوض کردند و صدایشان در دفاع از نهضت و انقلاب از انقلابیون بلندتر شد، سکوت نکردند.

 

آیت‌الله طاهری همواره در مسیر اصلاح اندیشه حرکت کرد

موسوی لاری در ادامه خاطرنشان کرد: امثال آیت‌الله طاهری از ناحیه بعضی از آن متحجرین که قدرت و امکاناتی هم در اختیارشان بود، به انزوا کشیده شدند ولی راه را گم نکردند و از اهداف و آرمان‌هایشان دست برنداشته و در مسیر اصلاح رفتار و اندیشه حرکت کردند.

وی بابیان این‌که یاران امام با نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (ع)، انقلاب کردند تصریح کرد: یادمان باشد قبل از انقلاب در جلسات و محافل انقلابی، یا عهدنامه مالک بحث می‌شد و منشوری که امیرالمؤمنین (ع) به عنوان شرایط حکومت بحث کرده بود، یا از کتاب امام و درس‌های ایشان در مسجد شیخ اعظم نجف که تحت عنوان حکومت اسلامی مطرح کرده بود، بحث می‌شد. یعنی شعار اصلی حکومت حضرت مهدی (عج) از طریق بهره‌گیری از نهج‌البلاغه و تعالیم حضرت امام (ره) که او هم از نهج‌البلاغه مولا بهره گرفته بود، به شعار انقلابیون تبدیل می‌شد.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در ادامه اظهار داشت: به حمدالله سی و شش سال از عمر انقلاب گذشته و انقلابیون و نیروهای وفادار به امام و آرمان‌های امام راه را گم نکردند و هنوز اصلاحات را از طریق اصلاح برداشت‌ها و رفتارها دنبال می‌کنند. اگر می‌گویند که باید به سمت اصلاح و صلاح حرکت کنیم، به این معناست که ممکن است رنگ و لعاب دیدگاه، روش و منش امام (ره) از ناحیه همان افرادی که صدایشان بلندتر شده تا حدی پریده شده باشد و باید آن اندیشه را برای خودمان بازخوانی کنیم.

وی جمهوری اسلامی را نظامی برگرفته از تفکر والای امام خمینی (ره) دانست و افزود: جمهوری اسلامی از دو رکن جمهوریت و اسلامیت با تعالیم امام شکل گرفته است. این نظام بر پایه رأی مردم و اندیشه اسلامی پایه‌گذاری شده و باید استمرار پیدا کند.

موسوی لاری در ادامه افزود: اگر دیدیم اسلامیت نظام دچار مشکل شده و اهداف شریعت پیاده نمی‌شود و یا ارزش‌های الهی به فراموشی سپرده شده، قاعدتاً همان افرادی که در انتظار مصلح هستند، باید در جهت اصلاح این برداشت‌ها حرکت کنند.اگر در رفتارهایمان با مشکل مواجه هستیم، باید رفتارهایمان را اصلاح کنیم. اگر می‌بینیم جامعه ما با مفاسد سه هزار و هفت هزارمیلیاردی و دستبرد زدن به بیت‌المال مواجه شده، وظیفه داریم در جهت اصلاح این حرکت‌ها تلاش کنیم.

وی به استمرار نگاه‌های متحجر اشاره کرد و افزود: اگر نگاه‌های متحجر سعی می‌کنند آن نیت اصلی انقلاب را به فراموشی بسپارند و اسلامیت و جمهوریت را تضعیف کنند، وظیفه داریم در جهت اصلاح حرکت کنیم.

 

حرکت اصلاحی جامعه یک حرکت مستمر و دائمی است

این عضو ارشد مجموع روحانیون مبارز، حرکت اصلاحی جامعه را حرکتی مستمر و دائمی توصیف کرد و افزود: در تمام طول تاریخ، این حرکت اصلاحی وجود داشته و عده‌ای مراقب بوده‌اند که جامعه به سمت کج‌روی‌ها و کج‌فهمی‌ها حرکت نکند.

وی شرایط جامعه را از نظر اندیشه و عمل شکننده توصیف کرد و گفت: از نظر اندیشه، باید مراقبت کنیم که آن نگاهی که امام (ره)، یاران ایشان و روحانیون متعهد زجر دیده‌ای مانند آیت‌الله طاهری در مقوله انتظار داشتند، به عکس خود تبدیل نشود. حزب ساکتین دیروز و انجمن حجتیه پرچم‌دار مدیریت نشود و با رنگ عوض کردن نیایند تا اندیشه خود را به عنوان اندیشه‌های امام مطرح کنند.

این فعال سیاسی با بیان این‌که هرگز مخالف این نبوده‌ام که افراد با اندیشه‌های مختلف اندیشه خود را بیان کنند تصریح کرد: آن‌ها (انجمن حجتیه) هم اگر اندیشه‌ای دارند باید اندیشه خود را مطرح کنند و حتی افرادی که نظری خلاف نظر امام (ره) دارند نیز باید نظر خود را مطرح کنند، ولی ما به عنوان کسانی که امام (ره) الگوی ما بوده و امروز در سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و یکی از یاران امام خمینی در این مسجد گرد هم آمده‌ایم، باید مراقبت کنیم که این اندیشه، اندیشه خود را به عنوان اندیشه امام خمینی (ره) و یاران نهضت امام خمینی مطرح نکند.

 

هویت شیعی ما در خردورزی و مقابله با خرافات است

موسوی لاری در ادامه افزود: جمهوری اسلامی یک نظامی بر پایه اندیشه امام است و این اندیشه با تکیه بر عقل و خرد است. نمی‌توان عقل و خرد را کنار گذاشت و ادعا کرد مدافع جمهوری اسلامی هستیم. نمی‌توان ما برنامه‌ریزی را کنار بگذاریم و مدعی تشکیل حکومت صالح باشیم. باید کاری کنیم که از هویت اسلامی و شیعی خود دفاع کنیم. هویت ما در خردورزی و مقابله با خرافات است.

وی به رواج برخی انحراف‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه می‌بینیم میدان‌داران محافل و مجالسی که با نام حضرت امام حسین (ع) و یا امام زمان (عج) و دیگر بزرگان مذهب و دین برگزار می‌شود، به جای این‌که اندیشمندان، علما و متفکران، صاحبان عقل و اندیشه باشند، مداح‌ها هستند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: باید بررسی کنیم در این مدت مجالس حسینی ما به سمت بهره‌گیری از مکتب حضرت اباعبدالله (ع) حرکت کرده یا به سمت بهره‌گیری از شعارهایی رفته که با غلو و در قالب خرافی آمیخته شده است. باید در نوع مداحی‌ها دقت کنیم و ببینیم تا چه اندازه با مکتب تشیع همراهی دارد و چه کلماتی کفرآمیزی به ائمه اطهار نسبت داده می‌شود و به راستی چه برداشتی از چنین مجالسی می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی چنین فضایی در جامعه حاکم می‌شود که بجای خردمندان و عالمان، افرادی میدان‌داری کنند که بین ما و اندیشه، مکتب و باورهای عمیق اسلامی فاصله می‌اندازند، مشخص می‌شود که کج رفته‌ایم و باید به مسیر برگردیم. به‌راستی اگر مجالسی در مسیر بهره‌گیری از نهج‌البلاغه ایجاد کنیم صحیح است یا این مداحی‌ها؟

 

از نگاه امیرالمؤمنین، جامعه‌ای که اصل‌وفرع را تشخیص نمی‌دهد واپس‌گراست

موسوی لاری با اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین در خصوص چهار اصل شاخص یک جامعه واپس‌گرا اشاره کرد و گفت: اگر جامعه‌ای نتواند اصل و فرع خودش را تشخیص دهد و نتواند از بهترین نیرو‌ها برای اداره جامعه استفاده کند، چنین جامعه‌ای از نگاه امیرالمؤمنین (ع) جامعه‌ای واپس‌گراست. این جامعه دیگر جامعه علوی و مهدوی نیست و یا حداقل فاصله پیدا کرده است.

وی افزود: باید ببینیم در جامعه ما، چقدر به مسائل اصلی پرداخته می‌شود و آیا اداره امور بر اساس برنامه هست یا خیر، اگر نیست باید اصلاحش کنیم و نترسیم از این‌که برداشت‌های اشتباه را اصلاح کنیم. باید هر نقطه ضعفی داریم به قوت تبدیل کنیم و هر جا مسیر اشتباهی داشته‌ایم باید به مسیر صحیح تبدیل کنیم.

وزیر اسبق کشور اظهار داشت: امیدواریم خداوند به ما این شایستگی را بدهد که هم بتوانیم اصول را حفظ کنیم و هم بتوانیم بین اصل و فرع تفاوت قائل شویم.

 

فسادهای کلان را با حساسیت بیشتر از مسائل گشت ارشاد دنبال کنیم

وی در ادامه در خصوص برخی پرسش‌های رایج در خصوص گشت ارشاد گفت: از ما سؤال می‌کنند نظرتان در خصوص گشت ارشاد چیست، پاسخ من این است که هر حرکتی در مسیر امر به معروف و نهی از منکر خوب است، اما به‌راستی مبارزه با فساد، فحشا و رانت‌خواری و دست بردن به بیت‌المال مهم‌تر است یا مقابله با دختری که روسری‌اش را درست نبسته است. البته باید به او هم راه درست را بگوییم ولی آن فسادهای کلان را باید با حساسیت بیشتر دنبال کنیم.

 

میراث آیت‌الله طاهری فکر و اندیشه اوست

موسوی لاری در ادامه ضمن تجلیل از مقام والای امام جمعه سابق اصفهان گفت: افتخار  آیت‌الله طاهری این بوده که یکی از یاران امام و یکی از مبارزان نهضت بوده. حضور شاخص ایشان در جبهه‌ها زبانزد بوده و به‌راستیمیراث طاهری فکر و اندیشه است.

وی در پایان افزود: خداوند به همه ما توفیق دهد که مکتب انتظار را که مکتب مقابله با جهل، خرافه و بی‌عدالتی است بشناسیم و راه امام (ره) را که راه تحقق جامعه مهدوی است تشخیص دهیم و به آن سمت حرکت کنیم و از شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله طاهری الگو بگیریم.

شایان‌ذکر است، دومین مراسم سالگرد آیت‌الله طاهری با حضور پرشور مردم و علاقه‌مندان ایشان، برخی مقامات محلی از جمله رسول زرگرپور استاندار اصفهان، علما و روحانیون در مسجد اعظم حسین‌آباد اصفهان برگزار شد.

کد خبر : ۲۸۱۴۵۳