خبرگزاری کار ایران

امیری در همایش فرمانداران سراسر کشور:

تعامل فرمانداران با نمایندگان حس جانبداری منتقل نکند

قائم مقام وزیرکشور خطاب به فرمانداران گفت: با نمایندگان تعامل داشته باشید٬ اما احساس نشود، فرماندار جانبدارانه برخورد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی امیری در مراسم همایش سراسری فرمانداران با تبریک فرا رسیدن ایام نیمه شعبان و تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام گفت: باید همه تلاش کنیم در راستای آرمان‌های امام راحل قرار داشته باشیم.

وی با اشاره به دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان در سال جاری گفت: امروزه در جهان معاصر و در حوزه علوم سیاسی و عمومی انتخابات یکی از موارد و مولفه‌های دموکراسی است و کشوری که در آن انتخابات وجود نداشته باشد با ایراد مواجه است.

سخنگوی وزارت کشور گفت: خوشبختانه در قانون اساسی کشور ما آرای عمومی به عنوان ساختاری برای اداره کشور قرار داده شده و از انتخاب رهبری تا ریاست جمهوری نمایندگان مجلس، خبرگان، شورای اسلامی شهر به نوعی جلوه از دموکراسی را به نمایش می‌گذارند.

امیری تصریح کرد: شکل‌گیری مجلس در کشور ما از طرف مردم انجام می‌گیرد و مجلس شورای اسلامی به عنوان بخشی از قوه مقننه مرجع اصلی تقنین در کشور است.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: اختیاراتی برای مجلس در نظر گرفته شده، کاملاً بی‌نظیر هستند٬ بنابراین ما باید بدانیم انتخابات این نهاد از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: ‌اشکال مختلفی از نظر حقوقی برای پارلمان در کشورهای جهان در نظر گرفته می‌شود. برخی به صورت پارلمانی، برخی به صورت ریاستی و برخی به صورت ریاستی- پارلمانی وجود دارند.  اما مسئله‌ مهم این است که حقی برای قوه مجریه برای انحلال مجلس در نظر گرفته شده اما امام خمینی (ره) چنین ساز و کاری را برای انحلال مجلس اجازه نداده و مجلس در کشور ما حقوق بسیار زیادی دارد که شامل حق استیضاح، حق سوال و حق تذکر است که حتی می‌تواند قوه مجریه را بی‌خاصیت کند. این یعنی انتخابات مجلس اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر مجلس در مسیر صحیح حرکت کند، قوه مجریه نیز در مسیر صحیح قرار می‌گیرد و اگر نبض مجلس خوب بزند و مجلس قانونی حرکت کند و نمایندگان سوالاتی در مسیر قانونی بپرسند٬ اداره امور کشور خوب می‌شود.

وی افزود: در غیر این صورت دولت در رسیدن به اهداف خود با مشکل مواجه می‌شود٬ بنابراین انتخابات و فرآیند انتخابات مجلس بسیار بااهمیت است که باید در راستای قانون انجام گیرد.

امیری گفت: فرمانداران با تجربه‌ای که دارند٬ می‌دانند تا زمانی که نمایندگان به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند٬ کشور خوب اداره می‌شود و تشکیل مجلس امری حساس و فوق‌العاده است که باید فرآیند انتخابات به اجرای قانون پایبند باشد.

سخنگوی وزارت کشور افزود: ما چهار نوع استراتژی در فرآیند انتخابات داریم که باید ما انتخاباتی در قالب فکری کاملاً قانونی و حقوقی همراه با درک احساس ذهنی مشترک با دولت داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: باید چند اصل را برای اجرای یک انتخابات مشارکتی و آزاد در نظر بگیریم. از جمله اصل مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، اصل حاکمیت قانون و قانونمداری، تفکیک اجرا و نظارت و همکاری و احترام متقابل بین ناظران و مجریان اصل اقتدار و انسجام از جمله اصولی هستند که ما باید در فرآیند این دو انتخابات به آن توجه کنیم.

قائم مقام وزیر کشور درباره اصل مشارکت حداکثری گفت: برای اجرای این اصل باید همه جریان‌های سیاسی به خصوص احزاب با زمینه‌هایی که فرمانداران در چارچوب قانون فراهم می‌کنند، مدنظر قرار داشته باشند.

وی درباره ساماندهی هیات‌های اجرایی گفت: باید این هیات‌ها خوش‌نام، بی‌طرف و در چارچوب قانون باشند و این حس را به مردم تزریق کنند که هیات‌های اجرایی امانت‌دار حق رای واقعی مردم هستند.

قائم مقام وزیر کشور گفت: باید کارگزاران قانونی در برخورد با همه جریان‌های و نامزدها به صورت یکسان رفتار کنند و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند کسی خلاف قانون عمل کند.

وی درباره خاطی‌های انتخابات نیز گفت: شما باید با خاطی‌های در چارچوب قانون و محکم برخورد کنید و به مردم این احساس منتقل شود که انتخابات شفاف است.

امیری گفت: مجریان انتخابات باید شناخت کامل از قانون انتخابات و آیین‌نامه‌ها داشته باشند.

وی درباره حوزه اجرا و نظارت گفت: شما نباید در حوزه نظارت دخالتی داشته باشید. حد و مرزبندی‌ها باید مشخص شود و با هم در تعامل باشد و قانون باید تنها مرجع حل اختلاف باشد.

سخنگوی وزارت کشور افزود: تحت هیچ شرایط نباید ناظران احساس کنند که شما می‌خواهید با آنها سیاسی برخورد کنید. اگر این احساس را داشته باشند٬ باید مطمئن باشیم در عمل با مشکلاتی مواجه می‌شویم

امیری تصریح کرد: شرایط آرامش عمومی باید اصلی ترین اصل برگزاری انتخابات باشد.

قائم مقام وزیرکشور درباره تعامل با نمایندگان مجلس نیز خطاب به فرمانداران گفت: به هرحال آنها فعلاً نمایندگان مردم هستند و شما باید در چارچوب قانون با آنها تعامل داشته باشید٬ اما نباید این تعامل به نحوی باشد که احساس شود، فرماندار جانبدارانه برخورد می‌کند.

 

کد خبر : ۲۸۰۸۹۴