خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی:

مدیریت اجرای پروتکل الحاقی بر مبنای رعایت خطوط قرمز خواهد بود

رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد که تحقیق و توسعه خط قرمز ماست و مذاکره کنندگان به خطوط قرمز واقفند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه و در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت: به ملت ایران قول می‌دهم هر کس که امروز شاهد این مذاکرات است و فردا به آن مراجعه می‌کند، نسبت به مباحث مطرح شده در حوزه‌های فنی، حقوقی و قضایی احساس غرور و افتخار کند و به دیپلمات‌ها و کسانی که به نمایندگی از ملت ایران بر سر میز مذاکره نشسته و حرف می‌زنند، فخر ورزد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "تحقیق و توسعه خط قرمز ما است و مذاکره کنندگان به خطوط قرمز واقفند"، تصریح کرد: نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دولت مطاع است و هرگز توافقی را امضا نمی کنیم که به کسی اجازه دسترسی به اسرار علمی و نظامی کشور را بدهد.

وی با اشاره به مباحث مربوط به پذیرش پروتکل الحاقی در مذاکرات هسته‌ای و با تاکید بر اینکه مدیریت اجرای پروتکل الحاقی با ما و بر مبنای رعایت خطوط قرمز خواهد بود، گفت: امروز ۱۲۴ کشور دنیا این پروتکل را امضا کرده‌اند زیرا پروتکل‌ها شامل مقررات بین‌المللی هستند.

رییس جمهور با اشاره به پذیرش پروتکل‌هایی نظیر پروتکل EKO یا پروتکل‌های بانکی، گفت: نمی‌توان در عرصه بین‌المللی گفت که این مقررات ربطی به ما ندارد و ما می‌خواهیم در هوانوردی از مقررات مربوط به خطوط هوایی یا ساخت تجهیزات هواپیما اجتناب کنیم و یا مقررات بانکی را زیر پا بگذاریم، چرا که اگر این کار را انجام دهیم، دیگر هیچ هواپیمایی از خارج به فضای ایران نخواهد آمد و به هواپیماهای ایران نیز اجازه فرود نخواهند داد و در مبادلات پولی نیز با هیچ کشوری معامله نخواهیم کرد زیرا حساب ارزی برای جابه‌جایی پول و اعتبار وجود ندارد.

روحانی تصریح کرد: همه کشورهایی که به مقررات بین‌المللی می‌پیوندند، عاقلانه تصمیم می‌گیرند و به دنبال حفظ منافع کشور خود هستند و این مقررات را در چارچوب می‌پذیرند، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد امنیت کشورش را به خطر بیندازد.

رییس جمهور با اشاره به اجرای پروتکل الحاقی از سوی کشورمان در سال‌های گذشته گفت: باید در حفظ اسرار نظامی کشورمان دقت کنیم و دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل باید مدیریت‌شده باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه آنچه رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه فرمودند برای دولت و همه مطاع است، تصریح کرد: اصول و خط قرمزهای نظام را باید مدنظر قرار دهیم. مذاکرات ما در چارچوب خطوط قرمز است. مسایلی نظیر تداوم غنی‌سازی در کشور از جمله این چارچوب ها است چرا که اگر ما نمی‌خواستیم غنی‌سازی کنیم، پرونده در مدت کوتاهی مختومه می‌شد. نظیر اتفاقی که برای کره جنوبی روی داد و ظرف سه ماه پرونده هسته‌ای این کشور بسته شد.

رییس جمهور ادامه داد: ما می‌خواهیم فناوری در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را ادامه دهیم و این خط قرمز ماست، البته مذاکره‌کنندگان ما نیز به خوبی با این خطوط آشنا و آگاه هستند و دولت در این زمینه تخصص‌های لازم را در اختیار دارد.

روحانی با بیان اینکه در روابط با دنیا باید اصول خود اعم از اصول دینی، انقلابی و ملی را حفظ کنیم، گفت: سیاست ما انتخاب راهی است که کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای ملت باشد، تدبیر معنایش این است که نه تنها امروز و فردا بلکه به روزهای بعد و آینده فرزندانمان نیز بیندیشیم، اگر نتوانیم در عرصه‌های مختلف با کشورهای دیگر رقابت کنیم، آنگاه جواب نسل فردا را چگونه خواهیم داد.

رییس جمهور تصریح کرد: به حول و قوه الهی، با حمایت و پشتیبانی مردم و ارشادات رهبر معظم انقلاب اسلامی، از پیچ‌های مختلف در زمینه هسته‌ای عبور خواهیم کرد.

روحانی سپس به ناامن شدن منطقه برای ملت‌ها، توسط دشمنان اشاره و با یادآوری آوارگی و مشکلات مردم عراق، سوریه، یمن و افغانستان که در معرض وحشی‌گری‌های گروه‌های افراطی‌ قرار دارند، گفت: اگر این فجایع در یک کشور غربی رخ می‌داد، همه دنیا فریاد می‌زد، اگر چنین اتفاقاتی در یک کشور اروپایی رخ می‌داد آن وقت سازمان ملل و دنیا چه کارها که نمی‌کرد، متأسفانه در دنیای امروز عدالت و اخلاق از میان رفته است و به همین دلیل ما باید حواسمان جمع باشد و قدرت نیروهای مسلح خود را تقویت کنیم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: با تیزبینی رهبر معظم انقلاب و با دقت ملت و دولت و نیروهای نظامی نخواهیم گذاشت شعله درگیری و ناامنی به مرزهای ایران برسد و خواست بدخواهان محقق شود. ان‌شاء الله کشور ما امن‌تر از گذشته با برادری، محبت، یکپارچگی و انسجام در مسیر توسعه راه خود را ادامه خواهد داد.

روحانی در ادامه با تأکید بر فراهم کردن آرامش و ثبات در جامعه برای سرمایه‌گذاران، گفت: علامت موفقیت دولت در بخش اقتصاد زمانی است که کارآفرینان با اطمینان در کشور حاضر شده و سرمایه‌گذاری کنند.

رییس شورای عالی اقتصاد گفت: وقتی یک سرمایه‌گذار و بخش خصوصی از کشور همسایه به آذربایجان می‌آید و سرمایه‌گذاری بلند مدت با آورده‌ای نزدیک به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان انجام می‌دهد، علامت روشنی از درستی و موفقیت برنامه های دولت است و معنای آن این است که راه دولت و استان صحیح است. خوشبختانه این اتفاق‌ها در دیگر استان‌های کشور نیز رخ می‌دهد و شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستیم که برای اجرای طرح‌ها، حتی نیازی به تسهیلات نظام بانکی ما نیز ندارد.

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه "باید بخش تولید را به حرکت در آوریم و برای تحقق این هدف، سپردن امور به بخش غیردولتی ضروری است"، گفت: باید بخش بزرگی از پروژه های نیمه تمام در استانها، به مردم واگذار شوند.

رییس شورای اقتصاد افزود: اتمام این طرح‌ها از عهده هیچ دولتی برنمی‌آید و باقی ماندن آنها در شرایط کنونی به ضرر همه است و باید تا جایی که امکان پذیر است این طرح ها را به مردم واگذار کرد و دولت و مجلس باید در این زمینه کمک کنند، زیرا راهی جز اداره اقتصاد توسط مردم وجود ندارد.

روحانی به بازدید صبح امروز خود از شرکت صنعتی تولید شیشه اشاره کرد و گفت: حضور من در این بنگاه صنعتی اعلام این پیام بود که ما حامی بخش خصوصی هستیم و چقدر خرسندم که متوجه روابط خوب و احساس رضایت کارگرها از کارفرما شدم و باید همه به صورت برادر و در کنار هم زندگی کنیم.

رییس جمهور گفت: برای اشتغال راهی جز تولید نداریم، اگر به عده‌ای بیکار وام بدهیم در آینده به بیکار بدهکار مبدل می‌شوند. شغل پایدار نیازمند به حرکت درآمدن طرح‌های تولید است و بخش خصوصی باید در این عرصه وارد شود و مسئولیت بر عهده بگیرد دولت نیز باید وظیفه حاکمیتی، نظارتی، سیاست‌گذاری و تسهیل‌سازی را انجام دهد.

رییس شورای عالی اقتصاد با تأکید بر اینکه باید صحنه‌ای در کشور ایجاد کنیم که سرمایه‌ها جذب شوند، تصریح کرد: سرمایه‌گذار و کارآفرین باید امنیت و اطمینان، آرامش و ثبات در جامعه را ببینند و مطمئن باشند که نظام جمهوری اسلامی، حمایت می‌کند و مطمئن باشند که سرمایه و سود عادلانه‌اش محفوظ باقی می‌ماند.

روحانی گفت: وقتی نامه‌های مردم را می‌خوانم و تلفن‌های آنها را گوش می‌کنم و می‌بینم که چقدر خانواده‌ها نگران فرزندان بیکارشان هستند، بر دوش خود احساس سنگینی بار و مسئولیت می‌کنم و می‌دانم که همه ما در پیشگاه خدا مسئول هستیم، اگر یک جوان بر اثر بیکاری منحرف و معتاد شود و فرقی نمی‌کند که انسان اهل کدام شهر است و چه مذهبی دارد. باید نظام و حکومت اسلامی به همه خدمت کند و همه احساس امنیت کنند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه عظمت پیامبر(ص) فقط معنویت ایشان نبود، بلکه نبی مکرم اسلام(ص) امنیت، اقتصاد و زندگی راحت را برای مردم به ارمغان آورد، گفت: رسول اکرم(ص) اخوت و برادری در میان مسلمانان و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و غیرمسلمانان را در جامعه نهادینه کرد. باید سرمایه‌دار و گردشگر و بازرگانانی که به کشور ما می‌آیند احساس امنیت کنند، البته مردم ایران مردم خوبی هستند و هر کس از هر کشوری که به شهرهای مختلف ایران می‌آید وقتی بازمی گردد از امنیت و میهمان‌نوازی ایرانیان تعریف می‌کند.

روحانی خاطر نشان کرد: گردشگری یکی از راه‌های اصلی صدور فرهنگ اسلام، ایران و انقلاب است. هنگامی که یک گردشگر از فضای کشور ما راضی است به سفیر و مبلغ ایران مبدل می‌شود.

رییس جمهور به مشکلات کشور نظیر کم‌آبی و ضرورت بهره‌گیری صحیح از همه منابع آبی کشور و صرفه‌جویی علمی اشاره کرد و گفت: در ۲۰ ماه گذشته بخش کشاورزی رشد خوبی داشته است و مطمئن هستیم دستیابی به خودکفایی در محصولات غذایی با روش‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست و باید الگوی کشت تغییر کند.

روحانی با بیان اینکه برای هر طرحی نیازمند سرمایه و فناوری هستیم به حل مسأله فاضلاب‌ها به منظور تأمین سلامت مردم و استفاده مجدد از آب در مصارف کشاورزی و حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: دولت در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است و در آذربایجان شرقی چندین طرح به انجام خواهد رساند.

رییس جمهور یکی از راه‌های ایجاد جذب سرمایه‌گذاران را افزایش و تجهیز راه‌ها اعم از بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر و گسترش ارتباطات و مخابرات نظیر توسعه خطوط فیبر نوری دانست و گفت: آذربایجان شرقی در یکی دو سال آینده شاهد تحولات چشم گیر در این عرصه خواهد بود و هر چه حضور بخش خصوصی در این زمینه بیشتر باشد، ‌توسعه استان سریع‌تر رخ خواهد داد.

روحانی بار دیگر به موضوع احیای دریاچه ارومیه و کارهای مطالعاتی انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: دولت به قول خود در احیای دریاچه ارومیه و رفع نگرانی مردم استان‌های همجوار دریاچه پایبند است.

رییس جمهور همچنین به تأسیس مرکزی برای حفاظت از فرهنگ و هنر آذربایجان و منطقه آذری‌زبانان اشاره کرد و اظهارداشت: زبان ملی ما فارسی است اما در عین حال باید ارزش و جایگاه زبان و گویش و فرهنگ‌های محلی را بشناسیم و از آن صیانت کنیم و شاعران آذری‌زبان ما نظیر شهریار با قوت و شیوایی و زیبایی ابیات فارسی و ترکی فراوانی سروده‌اند.

روحانی ادامه داد: باید مردم همه مناطق کشور علاوه بر افتخار به ایرانی و مسلمان بودن خود به شأن فرهنگ و گویش خود نیز افتخار کنند، این بنیاد شروع به کار کرده و در همه استان‌ها ضمن پیگیری این سیره تلاش خواهیم کرد تا به همه وعده‌های خودمان عمل کنیم.

رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک روز پاسدار به نقش و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حراست از انقلاب و دستاوردهای آن و مقابله با تجاوز دشمن بعثی اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها نهاد بزرگ نظامی است که تجهیزاتش با غنیمت گرفتن از دشمن تأمین شده است زیرا رزمندگان ما با فداکاری در نبرد، ملزومات مورد نیاز خود را غنیمت گرفتند و به سلاح سازمانی خود تبدیل ساختند.

روحانی با اشاره به همدلی و همزبانی ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای دیگر انتظامی در دوران دفاع مقدس گفت: ملت ایران هرگز افتخارات دوران دفاع مقدس را فراموش نخواهد کرد و از سپاه پاسداران و ارتش، بخاطر فداکاری دیروز و آمادگی امروز ، قدردانی می کند.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه آذربایجان همواره برای ایران افتخار بوده و ملت ما هرگاه نام این خطه می‌آید احساس غرور می‌کند، گفت: مبالغه نیست که آذربایجان سر ایران است، اما این سر سودای ایران دارد و امروز هم به عظمت کل ایران می‌اندیشد. در نگاه ملت آذربایجان عشق به اسلام و ایران موج می‌زند و اگر به ما نیز محبت دارند به این دلیل است که ما را خادم دین و ایران می‌دانند. محبت آنها نشانه ایمان و اعتقادشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی ادامه داد: ما شرمنده محبت آذربایجان عزیز هستیم و امیدواریم بتوانیم در این سفر با تصمیمات اتخاذ شده گام‌هایی هر چند کوچک برای این مردم پیشتاز که همواره در صف مقدم بوده‌اند برداریم و از مردم شهرستان‌های استان بخاطر عدم فرصت کافی برای دیدار و حضور از نزدیک آنها عذرخواهی می‌کنم هر چند گزارش سایر همکارانم که به این شهرها سفر کردند را به دقت مطالعه خواهم کرد و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

رییس جمهور همچنین به جایگاه آیت‌الله مجتهد شبستری در منطقه آذربایجان و نقش پدری ایشان برای مردم استان از همه جناح‌ها و گویش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: آنچه همه ما می‌خواهیم رضای خدا و عزت ایران و اسلام است و من با همه مشکلات دولت، کشور و منطقه، به آینده ایران، آذربایجان و تبریز عزیز بسیار امیدوارم.

روحانی در این جلسه ضمن تبریک و تهنیت ورود به ماه مبارک شعبان که ماه پیامبرعظیم‌الشأن اسلام(ص) و اعیاد شعبانیه است، به عشق مردم ایران به سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت: فرهنگ حسینی و عاشورا و راه و سیره امام حسین(ع) در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس راه سعادت را به ما نشان داد و امروز نیز راهنمای ماست.

پیش از سخنان رییس جمهور، آیت‌الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز ضمن ذکر احادیثی در خصوص لزوم تعهد و تخصص در مدیریت اسلامی، اصل مردم‌سالاری و شایسته‌سالاری را رمز موفقیت نظام اداری کشور دانست.

همچنین اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی از وحدت، همدلی و صمیمیت میان مسئولان، نمایندگان و مردم این استان خبر داد و با اشاره به ظرفیت‌های استان برای توسعه در حوزه معادن، صنعت و تجارت، گفت: سرمایه‌گذاران بسیاری مشتاق حضور و سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی هستند.

وی با بیان اینکه ما بر اساس توصیه رییس‌ جمهوری مبنی بر اینکه هیچ اقدام بدون مطالعه علمی و کارشناسی انجام نمی‌دهیم، گفت: ما اقدام به تشکیل کارگروه‌های علمی، متشکل از مسئولان ، متخصصان و کارآفرینان کردیم و امروز همه فرمانداران در آذربایجان شرقی برنامه مدون و نقشه راهی در مورد اهداف کلان استان در دست دارند و در این سند تلاش شده تا پیشبرد طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

همچنین چند تن از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسایل این استان نظیر حوادث در لیگ برتر فوتبال، واگذاری ها به بخش خصوصی، نظارت بر اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام باقی مانده از دولت قبل و طرح‌های توسعه استان ، نکاتی را بیان کردند.

همچنین نماینده کارگروه ویژه احیای دریاچه ارومیه در گزارشی از میزان بارش‌ها و ورود آب به این دریاچه و طرح‌های موجود برای احیاء دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ ، خواستار تخصیص کامل این بودجه پیش‌بینی شده از سوی صندوق توسعه ملی برای دستیابی به اهداف مورد نظر شد.

کد خبر : ۲۷۸۶۷۲