خبرگزاری کار ایران

محجوب در نطق میان دستور:

قوه قضاییه از آزادی نمایندگان و رسانه‌ها پاسداری کند

نماینده مردم تهران گفت:اگر کسی در قالب زیرنویس و کامنت اظهار نظری می‌کند، این آزادی مردم است و اگر مطبوعه و یا نشریه‌ای از این آزادی صیانت می‌کند، از این مورد دفاع کنیم . اساس کار دستگاه قضایی حمایت از این مسیر است و از مجلس نیز انتظار می‌رود از کسانی که این مسیر را دنبال می‌کنند، حمایت شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علیرضا محجوب در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با درود و سلام بر پیامبر اسلام تصریح کرد: سلام می‌کنم به روح طیبه شهیدان به ویژه شهیدان کارگر و همه شهیدان جهان اسلام از لبنان تا عراق، و از عراق تا سوریه، و از سوریه تا یمن، و یاد و خاطره امام (ره) را که به زودی سالگرد ایشان را به باشکوه‌ترین وجه برگزار می‌کنیم٬ گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که با جملات و فرمایش‌های امیدبخش و غرور آفرین در ۹ اردیبهشت‌ماه کارگران و تلاش‌های آن را ستودند، تقدیر و تشکر می‌کنم و آن فرمایش‌ها را به مثابه سرمایه‌های ‌خود٬ سرمه چشم می‌کنیم و ان‌شاءلله اساس راه آینده ما قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با تشکر از رئیس جمهور برای وعده تکمیل سهام عدالت کارگران افزود: از رئیس محترم مجلس و سایر نمایندگانی که با فرمایش‌های خود در هفته کارگر از کارگران یاد کردند٬ تشکر می‌کنم؛ از وزیر محترم تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی که مجدانه در این هفته تلاش کردند٬ تشکر می‌کنیم و از تمام کسانی که در این هفته به نام کارگران و به حمایت از آنها سخن گفتند٬ کمال قدردانی را داریم.

وی افزود: از همه تشکل‌ها و نهادهای کارگری؛ همچون خانه‌های کارگر، شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های اسلامی، انجمن‌های صنفی و نمایندگان خانه کارگر، تعاونی‌های مصرف و مسکن، و تعاونی‌های مختلف همچون اتحادیه‌های قراردادی که متولیان این ایام بودند٬ تقدیر می‌کنم و آرزوی موفقیت برای آنان دارم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: یکی از خواسته‌های مهم کارگرانی که با تلاش‌های بی‌وقفه امید جامعه را زنده نگه می‌دارد و سلام و درود ما بر آنها باد؛ در روز کارگر و هفته کارگر اجازه برپایی راهپیمایی در روزهای کارگر است. همه می‌دانیم در همه جهان، منهای ایالت متحده آمریکا٬ راهپیمایی روز کارگر همزمان با اول ماه مه مسیحی برپا داشته می‌شود و در این مراسم‌ها٬ کارگران٬ گروه گروه با پلاکارد‌ها و شعار‌هایشان به سوی میادین اصلی شهر در حرکت هستند و به حرکت و خروش در می‌آیند.

دبیر کل خانه کارگر ادامه داد: ضمن تجلیل از همه معدنچیانی که در اول ماه ۱۸۸۶ میلادی در مقابل پلیس هتاک آمریکا ایستادگی کردند و در این راه عده‌ای از آنها کشته و مجروح شدند و تجلیل از خواسته‌های آنها که هشت ساعت کار در روز و مواردی از این دست بود از آنها حمایت می‌کنند.

وی همچنین در مورد تجمع کارگران ایران اسلامی پس از انقلاب، تصریح کرد: کارگران ایران اسلامی سال ۱۳۵۷ با تایید پیام تاریخ‌ساز حضرت امام، در میدان امام حسین(ع) گرد هم آمدند و در سال‌های اخیر در برخی مواقع، مانع‌تراشی و تلاش‌های غیر آشکار برخی مجریان دولتی انجام شد و اگرچه بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی برای همه کارگران این حق محفوظ داشته شده، اما آنچه که سال‌ها شاهد آن بودیم، بیشتر تلاش برای عدم تحقق آن بوده است.

محجوب ادامه داد: این مخالفت‌ها در سنوات اخیر تا آنجا استمرار داشته که در برخی از سال‌های گذشته، هیچ نوع راهپیمایی میسر نشده، اما امسال ما اقدام به برگزاری راهپیمایی روز کارگر کردیم که البته برپایی این راهپیمایی‌ها خالی از مشکلات نبوده است.

محجوب در ادامه یادآور شد: از همه کسانی که در هفته کارگر امسال در راهپیمایی کارگران شرکت کردند و درخواست‌های خود را در خصوص منظم و آرام برگزار کردن مراسم از طریق پارچه نوشته و دستنوشته اعلام کرده‌اند، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

وی افزود: امید دارم کسانی که در این عرصه مسئولیت دارند، مسئولانه عمل کنند و مانع از اقدامات کارگران نشوند.

وی در مورد خواسته‌های مهم کارگران در آن روز گفت: کارگران از مجلس محترم درخواست دارند برای برپایی راهپیمایی‌های این روز قانون خاصی بنویسند و آن را دستخوش مشکلات و مسائل یومیه دستگاه‌ها قرار ندهند.

وی همچنین یادآور شد: کارگران با دستمزدهای فعلی مشکل دارند. برخی کارگران ساختمانی، بازار کار خود را در اشغال کارگران خارجی می‌بینند و از امنیت شغلی خود شکایت دارند و از اینکه توسط برخی کارفرمایان به آنها اجحاف‌هایی می‌شود، اعلام نگرانی کرده‌اند.

وی همچنین در مورد مشکلات دیگر کارگران افزود: اشتغال فارغ‌التحصیلان، مشاغل سخت و زیان‌آور، تمدید ماده ۱۰ قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و حمایت از مردم مظلوم یمن، از دیگر خواسته‌های کارگران است.

محجوب در پایان در مورد دادگاه توکلی و شکایت از وی خاطرنشان کرد: در مورد دادگاهی که برای آقای توکلی تشکیل شد و ما نیز در این دادگاه به عنوان جمعی از نمایندگان برای حمایت از آقای توکلی حاضر بودیم، انتظار داریم قوه قضاییه در این موارد سماجت و انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و از آزادی نمایندگان و رسانه‌ها پاسداری کند، و اگر کسی در قالب زیرنویس و کامنت اظهار نظری می‌کند، این آزادی مردم است و اگر مطبوعه و یا نشریه‌ای از این آزادی صیانت می‌کند، از این مورد دفاع کنیم و زدن چنین اتهام‌هایی به آقای توکلی که دارای سوابق انقلابی هستند، جای تعجب دارد. اساس کار دستگاه قضایی حمایت از این مسیر است و از مجلس نیز انتظار می‌رود از این برادر و کسانی که این مسیر را دنبال می‌کنند، حمایت شود.

کد خبر : ۲۷۸۰۴۸