خبرگزاری کار ایران

زیباکلام: بحث فرهنگی و حجاب برای اصولگرایان موضوعی سیاسی است/ الله کرم:«نیروهای انقلاب» و «پایداری» فحش سیاسی شده است

صادق زیباکلام و حسین‌الله کرم از اساتید دانشگاه تهران در مناظره‌ای به بیان نظرات خود در مورد عملکرد دولت در حوزه داخلی، فساد در جامعه و بحث فرهنگی و حجاب پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز در خبرگزاری خبرآنلاین مناظره‌ای بین صادق زیباکلام و حسین اله کرم برگزار شد.

نیروهای انقلاب و پایداری فحش سیاسی شده است

در ابتدای این مناظره حسین الله کرم در پاسخ به سوال اول مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد دولت در حوزه داخلی چیست؟ گفت: ما در طول دو سال گذشته در سیاست داخلی شاهد بازتولید سیستم جناحی بودیم که نه راه اعتدال بلکه راه افراط و تفریط را در پیش داشته است.

وی ادامه داد: ما می‌بینیم در این سیستم نیروهای انقلاب و پایداری یک فحش سیاسی شده است و در مجلس به جای حرف زدن بر روی یکدیگر فریاد می‌زنند و ادبیات سیاسی، تخریب و نامحرم دانستن مردم کاملا مشخص است.

این فعال سیاسی گفت: ما می‌دانیم رییس جمهور منتقدان خود را در این ادبیات بی‌سواد، بیکار، متوهم و... خطاب می‌کند و اگر این سیاست داخلی نسبت به منتقدان و سیاست خارجی این دولت سیستم لبخند و تواضع را نسبت به دشمن نشان می‌دهد که باعث دو قطبی شدن خشونت شدن جامعه و باعث شکاف دولت و ملت شده است.

 

رییس دولت اصلاحات هیچ‌گاه ادبیات توهین‌آمیز نداشت

صادق زیبا کلام نیز در جواب این پرسش گفت: عرصه داخلی شامل حوزه‌های متفاوتی می‌شود. اینکه در طی دو سال گذشته ادبیات این چنینی به کاربرده شده است من نیز با آن موافق نیستم و دو نامه سرگشاده برای رییس جمهور نوشته‌ام.

وی ادامه داد: اگر ما آمار بگیریم متوجه می‌شویم این نوع ادبیات سابقه بسیاری در ایران دارد. شخصی مانند آیت‌الله علم الهدی و آقای احمدی‌نژاد همیشه از این نوع ادبیات استفاده کردند. حتی می‌بینیم برخی از مسوولان ما چقدر سخیف رهبران دیگر کشور را مورد خطاب قرار می‌دهند. من هیچگاه به یاد ندارم رییس دولت اصلاحات این گونه صحبت کرده باشند. همیشه این اصولگرایان بودند که از این ادبیات توهین آمیز بیشتر استفاده کرده‌اند.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: من این موضوع را قبول ندارم که جامعه دو قطبی شده است زیرا با شروع دولت به نوعی فضای باز ایجاد شده و جریان‌ها وگروه‌ها توانسته‌اند حرف خودشان را مطرح کنند که این موضوع بسیار طبیعی است. بنابراین ما باید به مردم اجازه بدهیم که درباره ما قضاوت کنند.

وی اضافه کرد: جامعه نه تنها دو قطبی نشده است بلکه این نوع اختلاف نظر‌هایی که پیش آمده است ناشی از باز شدن فضای سیاسی است که در طول هشت سال گذشته از آن خبری نبوده است. به طور مثال کسی نمی‌توانست از آقای جلیلی بپرسد شما که هر روز مذاکره می‌کنید چه نتیجه‌ای بدست آورده‌اید ولی امروز همه درباره مذاکرات هسته‌ای صحبت و می‌توانند به آن انتقاد کنند.

 

رابطه دولت با اصولگرایان یک طرفه است

حسین الله کرم در پاسخ به این سوال که رابطه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را با دولت یازدهم چطور ارزیابی می‌کنید بیان کرد: رابطه دولت با اصولگرایان یک رابطه یک طرفه است که در آن همیشه نوع ادبیات تحقیر، توهین و تضعیف از طرف دولت به کار گرفته شده و دولت حتی سعی کرده مجلس اصولگرا را نیز تضعیف کند اما اصلاح طلبان دولت را به قول خودشان رحم اجاره‌ای می‌دانند که به صورت تاکتیکی آن را پذیرفته‌اند و سعی می‌کنند فشارها و انتقادهایی را حتی به وزارت کشور و وزارت علوم در راستای اهداف خودشان وارد بیاورند و سعی می‌کنند یک وضعیت مانند زمان تاج‌زاده را ایجاد و در زمان انتخابات، شورای نگهبان را مقابل هیات اجرایی قرار دهند.

الله کرم تصریح کرد: ما می‌بینیم حتی آقای رییس جمهور در مساله آقای موسوی سعی می‌کند موضوع رابه داخل مردم بکشد با اینکه خود رییس شورای عالی امنیت ملی است. او خود یک حقوق‌دان است که حقوقدان کارش تشخیص حق و باطل نیست بلکه در این زمینه می‌خواهد فقط به نتیجه برسد.

 

موفقیت روحانی موفقیت اصلاحات و شکست او شکست اصلاحات است

زیبا کلام نیز در ادامه در پاسخ گفت: در رابطه با اصولگرایان باید بگویم اصولگرایی یک طیف بسیار بزرگ است که براین طیف بسیار بزرگ افراد میانه رو و معتدل امروز با دولت رابطه بسیار خوبی دارند و در وسط این طیف که حزب موتلفه قرار دارد گاهی دولت را تایید و گاهی انتقادهایی را مطرح می‌کنند اما در ‌‌نهایت طیف  پایداری و احمدی‌نژاد‌ها قراردارند که سعی می‌کنند مخالفت خود رابه هر طریقی نسبت به دولت نشان دهند.

زیباکلام بیان کرد: اصلاح طلبان نیز در رابطه با دولت باید بدانند این یک حقیقت است که چه بخواهند چه نخواهند دولت امروز بخشی از تلاش‌های آن‌ها در انتخابات سال ۹۲ است و آن‌ها به طور کامل سیاست دولت را در خارجی قبول دارند هر چند انتقادهایی را نسبت به عزل و نصب صورت گرفته و نگرفته و مساله زندانیان و رفع حصر دارند.

این استاد دانشگاه گفت: اصلاح طلبان باید بدانند و احساس مسوولیت کنند که بخشی از مردم به اعتبار آن‌ها به دولت امروز رای داده‌اند و نمی‌توانند از این موضوع رفع تکلیف کنند.  دولت روحانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان دو میلیون رای بیشتر نمی‌آورد و ۱۸ میلیون رای آن به خاطر حمایت بدنه اجتماعی اصلاحات از روحانی بوده است. امروز موفقیت روحانی، موفقیت اصلاحات و شکست روحانی شکست اصلاحات است.

مجری برنامه سوالی مبنی بر اینکه آقای الله کرم شما اشاره به این موضوع داشتید که دولت آقای روحانی باید از حکومت مرسی در مصر درس بگیرد، منظورتان از این موضوع چه بود یعنی ممکن است برخورد با دولت روحانی آنقدر عمیق باشد؟که حسین الله کرم بیان کرد: من می‌خواهم ابتدا آقای زیبا کلام این سوال را پاسخ دهد که زیباکلام در جواب به این پرسش گفت: برخی از مثال‌هایی که اصلا مطرح می‌شود پذیرفته نیستند که اینکه ما امروز مطرح کنیم باید از سرنوشت مصدق، مرسی دست بگیریم که ما اصلا به عمق مناسبات توجه نکردیم.

این استاد علوم سیاسی گفت: ما می‌بینیم که امروزه هرجا که تحولات در منطقه و جهان به چارچوب‌ها و اصول‌ها در جمهوری اسلامی ایران نزدیک است آن‌ها می‌گویند از ما الهام گرفته‌اند بعد که مشکلاتی پیش می‌‌اید می‌گویند فلان چیز در آن‌ها به ما نمی‌خورد.  بنابراین مطرح کردن این موضوعات بدون توجه به چارچوب‌های اصلی، اصلا درست نیست. مصر شرایط بسیار متفاوتی از ایران دارد و در آنجا ارتش بسیار قوی و متفاوت با ایران است.

حسین الله کرم نیز بیان کرد من به هیچ وجه بحث درس گرفتن را مطرح نکردم و بحث من نیز این بود که همانگونه که آقای مرسی نسبت به جوانان که حمایتگران آن بودند به پیرگرایی روی آورده بود امروز نیز دولت به پیرگرایی روی آورده است ما باید از این گونه موضوعات عبرت بگیریم.  همانطور که در دولت احمدی‌نژاد با درآمدهای بسیار نتوانسته‌ایم حرکتی انجام دهیم و مشکلات پیش آمد باید عبرت بگیریم که درآمد بالا بدون نظارت چه نتیجه‌ای داشت.

 

فساد در ایران به دلیل اقتصاد دولتی است

در ادامه صادق زیبا کلام در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از برخورد و مواجه دولت با مساله فساد چه بوده است گفت: من معتقدم فساد در ایران به علت اقتصاد دولتی است و ما چندین سال است از زمان دولت قبل اززمان پهلوی با اقتصاد دولتی و فساد آن درگیر هستیم و تا زمانی که مشکل اقتصاد دولتی در ایران حل نشود فساد همچنان باقی است.هرچقدر عزم جدی برای مبارزه با آن وجود داشته باشد اگر همه تاجران نیز اعدام شوند باز هم این فساد وجودارد و روز به روز بیشتر شده است. بر طبق آمار‌ها متوجه می‌شویم فساد در کشور روز به روز بیشتر شده است این مساله نشان نمی‌دهد که مسوولان نمی‌خواهند مبارزه کنند بلکه به فساد دولتی بر می‌گردد.

 

دولت نباید دست اغنیا باشد

حسین الله کرم نیز گفت: سیستم بازار آزاد نیز مانند اقتصاد دولتی مشکلات بسیار خودش را دارد. هرچند قبول دارم اقتصاد دولتی موجود بسیار مشکل آفرین بوده است.

وی تصریح کرد: زمانی که یک رییس جمهور عکسی از آن منتشر می‌شود که موقع دیدن مسابقه فوتبال و ظرف جلوی ان انواع بادام‌ها وجود دارد این خود نشان می‌دهد که ما باید به فساد و ضعف خود رجوع کنیم.  دولت نباید در دست اغنیا باشد زیرا همراهی قدرت وثروت باعث فساد است ما امروز باید روی افراد و اشخاص و نوع سبک زندگی آن‌ها تمرکز کنیم.

 

نیروهای حزب‌اللهی همواره به موضوع حجاب حساس هستند

حسین‌الله کرم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از وضعیت عفاف و حجاب و نرم نگاه دولت و منتقدان به این مساله چیست گفت: من فکر می‌کنم مهمتر از این موضوع، موضاعاتی مانند مساله هسته‌ای است که باید به آن‌ها پرداخته شود. چرا می‌خواهید من در مورد این گونه موضوعات صحبت کنم اما اگر اصرار دارید در طول تاریخ اسلامی و ایرانی همیشه حجاب و ایران مورد احترام بوده است نسبت به فرهنگ برهنگی همیشه معترض بودیم. نیروهای حزب الله همیشه نسبت به همه موضوعات از جمله ارزشهای انقلاب اسلامی که حجاب نیز یکی از این ارزش‌ها حساس بودند و هرگاه احساس کردن به خطر می‌افتد، اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند. امروز حجاب در کشور ما یک بحث قانونی است که همه باید آن را رعایت کنند ما به غیر از حجاب نسبت به شکاف طبقاتی همیشه معترض بودیم و این یکی از دغدغه‌های مردم نیز هست.

در هشت سال احمدی‌نژاد یک بار هم اعتراضی به وضع فرهنگی و حجاب نشد

زیبا کلام در پاسخ به این سوال گفت: ‌همه حرف‌های آقای الله کرم مبنی بر اینکه ما غیرت دینی داریم و نمی‌توانیم بی‌حجابی را تحمل کنیم ابعاد گوناگونی دارد این‌ها خودشان را نسبت به حجاب محق می‌دانند و هر کسی آن را رعایت نکند به آن اعتراض دارند.

وی اضافه کرد: اما من می‌خواهم موضوعی را برای شما بیان کنم که حتما در نامه سرگشاده بعدی خود به آقای مطهری خواهم نوشت. می‌گویم که ما سی نهاد داریم که کارشان فرهنگی است که روی هم ۶ هزار میلیارد تومان بودجه را به خود اختصاص داده است که در بین این نهادها صداوسیما، بسیج، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، شورای عالی فرهنگی و... وجوددارند. این بودجه در برابر بودجه محیط زیست که تنها ۱۷۴ میلیارد تومان است بسیار بودجه کلانی است اما من به اقای الله کرم می‌گویم شما که از غیرت دینی صحبت می‌کنید یک بار هم نشده است جلوی صداوسیما یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیج و غیره که بودجه بیشتری از دولت در بحث فرهنگی دارند تجمع کنید. همیشه جلوی وزارت ارشاد و دولت پلاس بوده‌اید چرا هیچ‌گاه از حوزه علمیه که ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارد نپرسیده‌اید تا به حال با بحث فرهنگی و عفاف چه کرده‌اید؟ بنابراین موضوعات نشان می‌دهد که بحث شما سیاسی و جناحی است چراکه یک بار هم در طول هشت سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد به بحث حجاب اعتراض نکردید.

کد خبر : ۲۷۵۱۶۹