خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در دانشگاه شهید چمران اهواز:

تنها احزاب در طرح استانی شدن انتخابات حق ارائه لیست داشته باشند

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: انجمن دانشجویی باید مطالبات دانشجویان را فریاد بزند.

به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان در مراسم افتتاح انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه شهید چمران اهواز که در محل دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، اظهارکرد: اگر می‌خواهیم مشکلات مردم حل شود٬ باید افراد نخبه و کارآمد در مجلس باشند.

وی افزود: دانشجویان مرجع فکری مردم هستند و نباید نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت باشند. هر انجمن دانشجویی باید در مسیر تحولات جنبش دانشجویی باشد و این شاخص مهم برای هر انجمن دانشجویی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام‌ (ره) صیانت و پاسداری از اندیشه و افکار امام راحل است. مقوله میزان رای ملت است، بزرگ‌ترین فراز اندیشه امام‌ (ره) است. برخی می‌خواهند که مردم را از صحنه خارج کنند که این تفکر ضد اندیشه امام (ره) است.

کواکبیان تصریح کرد: بزرگترین خدمت امام راحل به ملت ایران در این بود که نظام سلطه‌گری، سلطنت و قیمومیت مردم را از بین برد. مردم همه‌کاره و بسترساز اداره کشور هستند. اگر مردم نباشند و رای آنان مطرح نباشد٬ هیچ نهادی مشروعیت ندارد. هر نهادی باید بر آمده از مردم و از تفکرات عمومی برخاسته شده باشد٬ تا بتواند به مطالبات واقعی مردم رسیدگی کند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس به نفع کشور است، اضافه کرد: بنده در مجلس هشتم از طراحان این طرح بودم و این طرح را به نفع کشور می‌دانم، اما در طرحی که ارائه داده بودیم٬ علاوه بر استانی شدن انتخابات، نقش احزاب را در حوزه‌های انتخاباتی نیز دیده بودیم و گفته بودیم که مردم باید بتوانند علاوه بر اشخاص به احزاب نیز رای بدهند و هر حزبی که بالا‌ترین رای هر حوزه انتخابیه را کسب کرد٬ باید بتواند از بین کاندیداهای تائید صلاحیت‌شده نامزد خود را به مجلس بفرستد که بعد‌ها نقش احزاب در کمیسیون شوراهای مجلس حذف و ما مجبور شدیم طرح را پس بگیریم و این طرح در آن دوره مجلس مطرح نشد.

وی تاکید کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس٬ موجب افزایش مشارکت مردم و همچنین کاهش هزینه دولت می‌شود و امکان خرید و فروش آرا نیز در این طرح کمتر می‌شود.

کواکبیان با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس زمینه تقویت احزاب را فراهم می‌سازد، اظهارکرد: در این طرح محدودیت تفکر و بینش شهرستانی نمایندگان از بین می‌رود و تفکر نمایندگان ملی می‌شود؛ و اختلاف بین شهرهای هر استان حل می‌شود و همچنین در این طرح باید حتما زمینه تقویت احزاب فراهم شود، همچنین در آن زمینه تقویت احزاب وجود دارد، البته به شرطی که دخالت در انتخابات وجود نداشته و در نیروهای نظامی و انتظامی هیچگاه اختلاف در انتخاب به وجود نیاید و فقط احزاب فعالیت‌های جدی داشته باشند و تنها آن‌ها بتوانند حق ارائه لیست داشته باشند.

این فعال سیاسی گفت: ۱۲ سال است که اصولگرایان بر مجلس حاکم هستند و باید دید چقدر از مشکلات مردم حل شده است. باید مجلس کنونی تغییر پیدا کند و مجلس آینده اکثریت آن غیر از این اکثریت بشود.

وی با اشاره به نقش نظارتی مجلس و اختلاس‌ها و فسادهای کلان مالی در دولت احمدی‌نژاد و لیست کمک‌های اهدایی محمدرضا رحیمی و سعید مرتضوی به نمایندگان مجلس تاکید کرد: مجلس پاک، دولت پاک سر کار می‌آورد و همه می‌توانند برای تبلیغات انتخاباتی خود پول خرج کنند اما این پول نباید از کیسه بیت‌المال باشد‌.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه خاطرنشان‌کرد: مجلس باید برای حل مشکلات جامعه از جمله مهار تورم و رفع بیکاری برنامه‌ها و طرح‌هایی برای رونق اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری داشته باشد‌. باید به فکر این باشیم که تحول جدی در تحقق مطالبات مردم و رسیدگی به مشکلات آنها شکل بگیرد‌.

کد خبر : ۲۷۳۹۳۰