خبرگزاری کار ایران

ابولفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

روابط کنگره آمریکا با اوباما در مسئله هسته‌ای ایران

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۹۷۱

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به بمباران تبلیغاتی دولت آمریکا پس از دستیابی به تفاهم سیاسی تاکید کرد: به نظر می‌رسد عقب‌نشینی‌های کنگره بیش از هر زمان دیگری ادامه یابد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص رویکرد کنگره آمریکا در برابر بیانیه سوئیس و دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به تفاهم سیاسی گفت: کنگره از مدت‌ها قبل تصمیمش را رگفته بود تا مانع از رسیدن ایران و گروه ۱+۵ به توافق شود. 

وی با بیان اینکه از نظر کنگره ایران غیرقابل اعتماد است، اظهار داشت: کنگره معتقد است ایران باید تاسیسات هسته‌ای را از بین برده و توافق هسته‌ای منجر به برچیده شدن آن‌ها و رسیدن به نقطه صفر شود و تا زمانی که این مسئله عملی نشود‏، تحریم‌ها باقی بماند. 

این کار‌شناس مسائل آمریکا با یادآوری اینکه خواست کنگره نه از سوی ایران و نه از سوی دولت آمریکا مورد اقبال قرار نگرفته، تصریح کرد: کنگره آمریکا وقتی دید این خواسته مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و متوجه شده که توافق غیرقابل اجتناب است، مسیرش را تغییر داده و منتظر دستیابی به توافق است و می‌خواهد بر توافق نظارت کند. 

ابوالفتح ادامه داد: تحلیل‌های متفاوتی در خصوص تغییر موضع کنگره وجود دارد. برخی معتقدند که کنگره می‌خواهد تا توافق احتمالی را در کنگره به بحث بگذارند و بر آن نظارت کند تا آن را رد کرده و از این طریق به خواست اصلی‌اش دست یابد. تحلیل دیگر این است که جمهوری‌خواهان دیگر نمی‌خواهند که افتخار دستیابی به توافق فقط نصیب دموکرات‌ها شود و از این طریق می‌خواهند سهمی در دستیابی به توافق داشته باشند. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در خصوص وضعیت نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای و دستیابب به تفاهم سیاسی نیز خاطرنشان کرد: قبل از شکل‌گیری کنگره جدید و زمانی که هر دو مجلس آمریکا در دست دمکرات‌ها بود‏، دمکرات‌ها می‌خواستند تا طرح تشدید تحریم‌ها را طراحی کنند که به شکل مشروط بود. 

وی افزود: طرح جدیدی که در کنگره جمهوری‌خواهان محل نزاع است، توسط باب کروکر رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا طراحی شده که با حمایت‌های رابرت منندز رئیس پیشین کمیته روابط روابط خارجی و سناتور ارشد دموکرات همراه است٬ ولی متحدان اوباما درصدد هستند با دادن الحاقیه‌هایی نظیر حذف مباحث تروریسم، دستیابی به آن را زمان‌بر کنند و این فرصت کافی را برای رسیدن به توافق به اوباما می‌دهد. 

این کار‌شناس مسائل آمریکا با اشاره به تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر وتو کردن طرح تشدید تحریم‌ها ابراز داشت: جمهوری‌خواهان برای شکستن وتوی باراک اوباما نیازمند به ۶۷ رای نمایندگان سنا هستند که مدعی هستند ۶۶ را دارا هستند که از این ۶۶ رای، برخی از دموکرات‌ها را نیز شامل می‌شود ولی با متزلزل شدن منندز به خاطر تحت تعقیب قرار گرفتن احتمال این مسئله کمتر از پیش از شده است. 

ابوالفتح اضافه کرد: به نظر می‌رسد که کمتر دموکراتی مایل است به مسیری گام بردارد که منجر به شکست حزبش شود و حتی نمی‌خواهند متهم به سنگ‌اندازی در راه رسیدن به توافق و در نتیجه شکست کاندیدای حزبش در انتخابات ۲۰۱۶ شود چراکه با شکست کاندیدایشان از سوی افکار عمومی متهم به خیانت می‌شود و از سوی حزب نیز طرد خواهد شد. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی درباره لابی‌گری کاخ سفید برای کاهش سنگ‌اندازی‌های کنگره در راه رسیدن به توافق٬ یادآور شد: لابی‌گری در آمریکا امری معمول است و در گذشته نیز شاهد بودیم که اوباما گفت در صورتی که به یک توافق خواب برسیم می‌توانم کنگره را راضی کنم که به نظر می‌رسد ادعایش نیز صحت داشته باشد٬ چراکه در این بازه توانسته مانع از تصویب طرح تشدید تحریم‌ها شود و کنگره‌ای که درخواست طرح تشدید تحریم‌ها را داشت هم‌اینک به دنبال نظارت بر توافق است که این یک عقب‌نشینی جدی است. 

وی با اشاره به بمباران تبلیغاتی دولت آمریکا پس از دستیابی به تفاهم سیاسی عنوان کرد: به نظر می‌رسد عقب‌نشینی‌های کنگره بیش از هر زمان دیگری ادامه یابد. 

ابوالفتح در پایان به نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا اشاره و عنوان کرد: نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که اکثریت مردم آمریکا موافق حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای هستند و حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده ایران، چیزی جز افزایش توان هسته‌ای ایران و از طرفی جنگ نیست و این دو مسئله نیز مورد توافق مردن آمریکا نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز