خبرگزاری کار ایران

روحانی در برنامه زنده تلویزیونی: /مشروح/

مذاکرات، پله اول تعامل با دنیاست/ گام بعد، اجرای توافق هسته‌ای است

رییس جمهور کشورمان در خصوص مذاکرات لوزان و نتایج و دستاوردهای آن با مردم سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بیانیه مشترک لوزان و دیگر مسائل مرتبط سخن می‌گفت، با اشاره به تلاش تیم مذاکره کننده، آن را یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و مردم دانست.

حسن روحانی ضمن یادآوری ایام فاطمیه و ولادت حضرت فاطمه (س) در هفته آینده عنوان کرد: امروز روزی است که در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند. امروز روزی است که از دیدگاه بنده روز تشکر و سپاسگذاری از ملت بزرگ ایران است.

وی افزود: امروز مردم با ایستادگی، استقامت و مقاومت خود گام دیگری را در مسیر دستیابی به اهداف بلند ملی برداشتند، برای این موضوع نیز باید از مردم ایران که در سال‌های قبل برای حراست از منافع ملی و حقوق ملیشان ایستادگی کردند و امروز هم مقاوم خواهند بود و در آینده هم این مسیر را ادامه می‌دهند، تشکر کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت از آغاز وعده‌هایی را به مردم داده بود که ما همواره در پی اجرای این وعده‌ها در چارچوب خاص منافع ملی هستیم. یکی از وعده‌های ما این بود که سانتیریفیوژ باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد. ما گفتیم که چرخش سانتیریفیوژ وقتی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن بچرخد.

وی ادامه داد: امروز نزدیک‌تر از ماه‌ها و هفته‌ها و حتی روزهای پیش این هدف را پیش روی خود می‌بینیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: پس از این گام که یکی از مراحل توافق هسته‌ای بود وحق غنی سازی در خاک کشور به رسمیت شناخته شد، گام بعد که در هفته‌های آینده پس از توافق تیرماه برداشته خواهد شد، این است که اجرای توافقات نهایی را انجام دهیم.

روحانی یادآور شد: ما در ۱۰۰ روز اول این دولت، گام‌هایی برداشتیم و با طرف مقابل به توافق موقت رسیدیم از آن زمان تا امروز در تلاش بودیم تا گام دوم هم برداشته شود. این گام هم با تلاش ماه‌ها و روزهای قبل شب گذشته به سرانجام رسید و ما گام دوم را هم برداشتیم.

وی افرود: در این گام ما هم حفظ حقوق هسته‌ای خود و هم رفع تحریم‌ها را داریم که در کنار آن تعامل سازنده با جهان نیز برای ما حائز اهمیت است. در توافق پیش رو که گام سوم خواهد بود همه امید‌ها این است که تا اوایل تیر ماه گام‌های لازم برای توافق نهایی را برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گام چهارم اجرای توافقات نهایی است، گفت: در چارچوبی که تا شب گذشته به آن رسیدیم ۱+۵ پذیرفته که ایران باید دارای حق غنی سازی در خاک خود باشد. در حالیکه آن‌ها تا دیروز می‌گفتند که غنی سازی ایران برای جهان تهدید است، اما امروز قبول کردند که غنی سازی ایران برای هیچ کسی تهدید نیست.

وی با بیان اینکه غنی سازی ایران و همه فناوری هسته‌ای ما صرفا برای توسعه ایران است، گفت: این فناوری علیه هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان استفاده نخواهد شد. امروز طرف مقابل به خوبی اذعان دارد ایران به دنبال فناوری صلح آمیز هسته‌ای است.

رئیس جمهور گفت: تاسیسات اراک در این چارچوب با فناوری مدرن‌تر فعال خواهد بود. همچنین فردو که برخی فکر می‌کردند بسته می‌شود، برای همیشه باز خواهد ماند و در آن بیش از ۱۰۰۰ سانتیریفیوژ مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: همه تحریم‌ها در این چارچوب در روز اجرای توافق لغو می‌شود و همه ۶ قطعنامه علیه ایران قطع می‌شود و از روز اول اجرای توافق همکاری‌های جدیدی در بخش هسته‌ای و دیگر بخش‌ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه ما می‌بینیم در چارچوب پیش رو، رویکرد دولت پاسخ داده، گفت: رویکرد دولت این بوده که در دنیای امروز تهدید دیگذان و فشار بر دیگران بی‌ارزش است و همه باید به دنبال توافقی برد- برد، توافقی دارای احترام متقابل و مافع مشترک باشند.

وی گفت: برخی فکر می‌کنند باید با دنیا بجنگیم، یا تسلیم دنیا شویم، در حالی که راه سومی هم هست و ما می‌توانیم با دنیا همکاری کنیم. البته آنها می‌گویند مذاکرات در سایه فشار تحریم بوده اما خودشان بهتر می‌دانند که این حرف‌ها پایه‌ای ندارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: تحریم‌های آن‌ها برای مذاکره نبود بلکه برای تسلیم ملت ایران بود اما وقتی دیدند که ملت ایران با این تحریم‌ها تسلیم نمی‌شود گفتند که تحریم‌ها برای وادار کردن ایران به مذاکره بوده است.

روحانی گفت: ما هنگامی که تحریم بودیم وحتی قبل از تحریم و همچنین هم اکنون با دنیا مذاکره کردیم و این می دهد که ما همواره به دنبال تعامل و رابطه با دنیا هستیم.

رییس دولت تدبیر وامید اضافه کرد: رویکرد دولت همواره این بود که اگر دیگران ایران را تکریم کنند، ما هم رفتاری متقابل خواهیم داشت. غرب نیز امروز به این واقعیت رسیده و موفقیت کنونی نشان می‌دهد رویکردها درست بوده است.

وی ادامه داد: به هرکجا رسیدیم، این گام‌ها در سایه همدلی و همزبانی بوده است. همه مراحل، قدم به قدم با مشورت با مسئولان پیش رفت و کمتر هفته‌ای بود که مشورتی صورت نگرفته باشد. از رهنمودهای مقام معظم رهبری در این مسیر بسیار استفاده کردیم و ایشان سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت قرار دادند. لذا لازم می‌دانم از رهبر معظم انقلاب، از روسای قوای قضاییه و مقننه و از همه مسئولان که در این راستا کمک کردند که این گام بلند را برداریم، تشکر کنم.

روحانی تصریح کرد: نه در بحث هسته‌ای، بلکه در همه موارد نیاز به انسجام و همدلی همه مسئولان داریم که همه اینها در سایه لطف خداوند، توجه ولیعصر (ع) و ارواح ائمه(س) و به ویژه لطف فاطمه اطهر (سلام الله علیها) بوده است. همیشه و همه جا آن‌ها ما را یاری کردند و انشاءالله در ادامه هم یاری خواهند کرد.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه مسیر ما، مسیر درستی بوده، تاکید کرد: ملت ما نشان داد علیرغم فشار‌ها، حضور و ایستادگی داشتند. پس از انتخابات سال ۹۲ نیز با حضور منسجم خود کاری کردند ما از مسیرهای دشوار عبور کنیم.

روحانی با ذکر اینکه چند نکته را باید به اطلاع مردم برسانم، در تصریح نکته اول گفت: ما در مذاکرات، پای هر آنچه به دنیا گفتیم و وعده دادیم خواهیم ماند و بر قولمان استوار هستیم. ما اهل فریب نیستیم، اهل دروغ نیستیم؛ اگر وعده‌ای داده‌ایم که در چارچوب مصالح و منافع بوده، به آن عمل خواهیم کرد؛ مشروط بر آنکه طرف مقابل هم به وعده‌های خود عمل کند.

وی گفت: هم در این بیانیه و هم در توافق نهایی، توافق ما توافقی متوازن خواهد بود و اگر طرف مقابل به وعده‌هایش عمل کند، ایران هم پای تمام وعده‌ها و تعهداتش خواهد ماند.

روحانی با اشاره به این نکته که مذاکرات هسته‌ای برای ایران پله اول تعامل سازنده با جهان است، گفت: بحث ما تنها بحث هسته‌ای نیست. ما نمی‌خواهیم با پایان مذاکرات هسته‌ای، تعاملمان با دنیا تمام شود، بلکه مذاکرات، پله اول تعامل با دنیاست. ما همکاری و هماهنگی با همه کشورهایی را می‌خواهیم که می‌خواهند به مردم ایران احترام بگذارند و با ایران در چارچوب مشترک همکاری کنند. ما دست دوستی همه کشورهای دوست را می‌فشریم و با همه کشورهایی که رابطه سرد داریم، رابطه بهتر می‌خواهیم؛ اگر تنش و خصومت وجود دارد، پایان تنش و خصومت می‌خواهیم. پایان تنش به نفع همه دنیاست.

رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد: برای برداشتن موانع در ارتباطات خارجی یک گام برداشته شد و در همه زمینه‌ها گام‌های جدید برمی داریم. دولت مترصد است همه موانع کسب و کار را بردارد. دولت دستش را به سمت همه فعالان اقتصادی و مردم دراز می‌کند تا رونق اقتصادی، رونق تجارت، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غیر نفتی افزایش یابد تا در ‌‌نهایت شاهد بهبود در زندگی مردم باشیم.

رییس کابینه تدبیر و امید با ذکر این نکته که پیام من به ملت ایران، پیام تشکر است، گفت: پیام دیگر من، درخواست برای رونق اقتصادی در روابط نزدیک‌تر اجتماعی وهمدلی در رقابت‌های سیاسی است، چراکه امسال سال انتخابات است. امیدواریم امسال که بهتر از سال گذشته خواهد بود، سال سربلندی کشور و ملت ایران باشد و برای این موضوع دعا خواهیم کرد.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از همه برای برداشتن این گام تشکر کنم؛ از وزیر محترم امور خارجه و تیم مذاکره کننده، رییس سازمان انرژی اتمی و تیم همراه ایشان، تیم حقوقی، و از دیگر کسانی که تلاش کردند مذاکرات به نتیجه برسد، تشکر می‌کنم؛ مخصوصا از کسانی که از آغاز دولت تا امروز همراه ما بودند، از طرف خودم و ملت ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم حمایت رهبری و مردم همواره در این مسیر با ما باشد.

کد خبر : ۲۶۳۲۰۴