خبرگزاری کار ایران

مولاوردی با انتقاد از سیاه‌نمایی سفر نیویورک:

فرق گروهان و لشگر را نمی‌دانند

معاون رییس جمهور گفت: برخی درباره سفر به نیویورک از عبارت لشکرکشی زنان به سرزمین شیطان یاد کردند. در حالیکه فرق لشکر و گروهان را نمی‌دانند.

به گزارش ایلنا٬ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت٬ شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در نشست خبری درباره سفر اخیر خود به نیویورک برای شرکت در پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن توضیحاتی ارائه کرد. 

وی افزود: برخی افراد و رسانه‌ها درباره سفر هیات دولتی و سازمان‌های مردم نهاد به نیویورک اقدام به حاشیه‌سازی‌هایی کردند٬ در حالی که عملکرد ما بسیار روشن است و گزارش نهایی برای ارائه به این اجلاس با حساسیت فراوان تهیه و تنظیم شد٬ حتی موضوعات مهم آن مانند خشونت علیه زنان و حقوق بشر به شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای اعلام نظر ارسال شد. 

وی با بیان اینکه برخی از عبارت لشکرکشی برای حضور معاونت زنان و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها در این اجلاس یاد کرده‌اند، ادامه داد: استفاده از این عبارت نشان می‌دهد مدعیان عده‌ای جوان هستند که تفاوت گروهان از لشکر را تشخیص نمی‌دهند٬ زیرا فقط ۵ نفر دولتی با من همراه بودند و تعداد اعضای سازمان‌های مردم نهاد نیز به ۱۵ نفر نرسید. 

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: برخی گفته‌اند باید مولاوردی توضیح دهد که چرا در سالی که مزین به شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی» است٬ برای این سفر این میزان هزینه کرده است و برخی دیگر از احتمال سیاه‌نمایی‌ها و ارائه آمار و ارقام و نگرانی‌ها به خاطر افزایش تحریم‌ها سخن گفته‌اند. 

بی‌اطلاعی برخی٬ از تفاوت کمیسیون مقام زن و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان

معاون رییس جمهوری گفت: برخی از دوستان تفاوت کمیسیون مقام زن و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را نمی‌دانند٬ بنابراین ادعاهایی را مطرح و حتی یکی از خانم‌ها گفته کنوانسیون حق عبادت زنان را زیر سوال برده٬ در حالی که مروری سطحی بر این کنوانسیون نشان می‌دهد چنین نیست. 

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسید این افراد قصد دارند گزارش ارائه شده به این اجلاس را زیر سوال ببرند و این شائبه را بوجود آورند که گزارش مزبور بر اساس کنوانسیون یاد شده تنظیم شده است. 

به گفته مولاوردی، فرآیند تهیه این گزارش از آبان سال ۹۲ آغاز و جلساتی نیز برگزار شد، در بهمن سال ۹۲ کمیته‌های تخصصی تشکیل و در اسفند‌‌ همان سال آخرین نشست آن برگزار شد. 

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه تهیه این گزارش بسیار زمان بر بود، افزود: جلساتی نیز برای دریافت اطلاعات دقیق و جامع با سازمان آمار برگزار کردیم هر چند درباره ارائه این اطلاعات توسط سمن‌ها نیز اظهار نگرانی شد در حالی که این سازمان‌ها برای دادن آمار و اطلاعات نیاز به حضور در خارج از کشور ندارند بلکه از همین جا هم می‌توان نسبت به این کار اقدام کرد. 

وی درباره اظهار نظر یکی از خانم‌ها که گفته بود حضور هیأت اعزامی به اجلاس زنان در نیویورک می‌توانست خلاقانه‌تر باشد، افزود: این دوستان شبیه افرادی هستند که در خارج از کشور دستاوردهای سفر را مورد هجمه قرار می‌دهند. به نظر من آن‌ها اصلا متن سخنرانی را مطالعه نکردند. 

اظهار تاسف برخی‌ها از شرکت در پنل «سرمایه گذاری برای برابری جنسیتی» 

مولاوردی با بیان اینکه برخی از دوستان نیز نسبت به شرکت من در پنل «سرمایه گذاری برای برابری جنسیتی» اظهار تاسف کرده‌اند، گفت: «پارلمان‌ها برای برابری جنسیتی: اولویت‌های پکن +۲۰ و فرا‌تر از آن» نام پنلی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در آن حضور داشتند چرا از این حضور اظهار تاسف نشده است. 

وی با اشاره به حاشیه‌های فراوان این سفر ادامه داد: گفته شد با توجه به همزمانی برگزاری اجلاس مقام زن با مذاکرات هسته‌ای چرا از شرکت در این اجلاس انصراف نداده‌ایم در حالیکه این دو موضوع ربطی به یکدیگر ندارد. 

پیشنهاد حضور زنان در ورزشگاه در شورای عالی امنیت ملی

مولاوردی درباره سوالی پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه توضیح داد: کمیته‌ای مشترک در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد و نماینده‌ای از معاونت زنان و امور خانواده هم در آن شرکت داشت، نتایج این جلسات به شورای عالی امنیت ملی ارائه شده و منتظر تصمیم گیری‌های لازم در این خصوص هستیم. 

وی درباره سوالی مبنی بر انتقاد از گزارش احمد شهید در خصوص محدویت تحصیلی زنان در ایران گفت: در اجلاس مقام زن هر کشور به ارائه دیدگاه خود درباره موضوع مربوطه پرداخت و در دیدارهای دو جانبه نیز بیشتر تبادل نظر و تقویت همکاری‌ها مورد توجه بود نه زیر سوال بردن طرفین بنابراین درباره گزارش احمد شهید موردی مطرح نشد. 

رویکرد معاونت زنان برای گسترش مشارکت سیاسی زنان

معاون رییس جمهوری درباره رویکرد اتخاذ شده برای حضور گسترده و مشارکت سیاسی زنان خاطر نشان کرد: تلاش برای ارتقای مشارکت زنان الزاما به معنای فعالیت سیاسی نیست اما بررسی‌های صورت گرفته طبق آمار نشان می‌دهد با چالشی در این زمینه مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه از بین ۱۹۱ کشور در جایگاهی قرار داریم که فقط یک تا سه درصد نمایندگان مجلس را زنان و ۱۰درصد کابینه را این افراد تشکیل داده‌اند، ادامه داد: به منظور افزایش تدریجی تعداد زنان در مجلس و شوراهای اسلامی پیشنهاداتی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده‌ایم که در حال بررسی است. 

مولاوردی گفت: پیشنهاد ما این بود که در سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای انتخابات این مساله در نظر گرفته شود. 

بازگشت ۲۰درصد زنان زندانی به زندان در فصل زمستان

مولاوردی با تاکید بر توجه به وضعیت زنان زندانی گفت: علیرغم کمبود وقت در سفرهای استانی، در سفر به اصفهان از زندان زنان این شهر دیدار کردم و در جریان مشکلات و مسائل ان‌ها قرار گرفتم. 

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد زنان زندانی پس از آزادی به دلیل نداشتن سرپناه در فصل زمستان مجددا به این مکان باز می‌گردند بر توجه ویژه به این مساله تاکید کرد. 

معاون رییس جمهوری درباره زندان زنان شهر ری نیز گفت: در پی برخی نگرانی‌ها در خصوص انتقال زندانیان سیاسی زن از اوین به زندان شهر ری از این زندان بازدیدی کردم، دو نفر از این افراد در این زندان بودند که یکی از ان‌ها به اوین بازگردانده شد و دیگری نیز در حال اتمام پایان دوره محکومیت است. 

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ کودک به همراه مادران خود در بندهای مختلف زندان شهر ری هستند از ساخت قریب‌الوقوع مهد کودک در این زندان خبر داد. 

نشست با موسسات غیر دولتی آمریکا

مولاوردی با بیان اینکه در جریان سفر به آمریکا نشستی نیز با حضور موسسات غیر دولتی آمریکا برگزار شد، گفت: این نشست خبری نشد و شرکت کنندگان از طرفداران خانواده و مخالفان سقط جنین بودند. 

دیده بانی بین المللی خانواده، خانواده‌های متحد بین‌المللی از جمله این موسسات بود که مولاوردی به ان‌ها اشاره کرد. 

۱۳ ملاقات مولاوردی با مقام‌ها سایر کشور‌ها از جمله معاون نخست وزیر چین و معاون وزارت کار و رفاه روسیه از دیگر مواردی بود که در این نشست به آن‌ها اشاره شد. 

تعامل ایران و واتیکان درباره تقویت نهاد خانواده، افزایش ۱۰درصدی سهم مدیریتی زنان، وضعیت کشورهای شرکت کننده در اجلاس مقام زن، سند تامین امنیت زنان و کودکان در برابر خشونت، پیگیری موضوع اسید پاشی در اصفهان، بیمه زنان خانه دار، بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار، از دیگر مواردی بود که مولاوردی در این نشست خبری به آن‌ها پاسخ داد. 

معاون رییس جمهوری در ارتباط با موضوع اسید پاشی خاطر نشان کرد که این موضوع همواره از سوی رییس جمهور پیگیری شده و در هیات دولت نیز موضوع توسط وزرای کشور و دادگستری دنبال می‌شود اما هنوز عامل یا عاملان آن شناسایی نشده‌اند.

کد خبر : ۲۶۱۱۰۶