خبرگزاری کار ایران

ابراهیم یزدی؛

اختلاف اسرائیل و امریکا دعوای زرگری نیست

وزیر امورخارجه دولت موقت گفت: یک عزم خاص برای حل مساله ایران و امریکا در هر دو کشور وجود دارد که ما باید بتوانیم از این فرصت تاریخی استفاده کنیم. در این مسیر ما باید به فعالیت‌های خودمان که در عراق داریم و اتفاقا همسو با منافع امریکاست رسمیت بدهیم و از آنها استفاده کنیم.

ابراهیم یزدی در میزدگرد بررسی راهکارهای هسته‌ای که امروز صبح در موسسه اطلاعات برگزار شد، گفت:من همیشه نسبت به آینده ایران خوش‌بین هستم گاهی کسانی به من به علت این خوش بینی  انتقاد می‌کنند، هرچند من همیشه نگران بوده‌ام که چه کسانی مذاکرات ایران را دنبال می‌کنند؟ آیا درک یا فکر می‌کنند که چه چیز پیش‌روی ماست؟

وی ادامه داد: دیپلماسی همیشه ادامه سیاست های کلان داخلی یک کشور است که باید در جهت اهداف ملی حرکت کند . همه تحلیل‌گران امروز ایران را نوعی پارادوکس می‌دانند که چرا با تمام این امکانات و ظرفیت ها هنوز توسعه نیافته است و سوال هایی در ذهن شکل می گیرد که چگونه می‌خواهد توسعه یابد.

وزیر امور خارجه دولت موقت گفت: ما در ایران گرفتار بیماری مزمن قانون‌گریزی هستیم و اگر بخواهیم توسعه بیابیم باید بتوانیم آن را حل کنیم.

یزدی تصریح کرد: ما نباید به این موضوع این طور نگاه کنیم که همیشه قضاوت های غربی‌ها از ما اشتباه است زیرا گاهی کسانی صحبت‌های نسجیده‌ای می‌کنند و بازتاب این صحبت‌ها این نوع نگاه‌ها به مساله هسته‌ای ایران را به وجود می‌آورد و نباید از آنها ایراد بگیریم.

وی گفت: امروز یک عزم خاص برای حل مساله ایران و امریکا در هر دو کشور وجود دارد که ما باید بتوانیم از این فرصت تاریخی استفاده کنیم. در این مسیر ما باید به فعالیت‌های خودمان که در عراق داریم و اتفاقا همسو با منافع امریکاست رسمیت بدهیم و از آنها استفاده کنیم.

یزدی افزود:‌ما نتوانستیم از این موضوع در افغانستان بهره برداری کنیم.

این عضو کابینه دولت موقت بیان کرد: امروز اسرائیل بزرگترین مخالف توافق ایران و امریکاست زیرا او در تنگنای تاریخی قرار گرفته است و باید به مرزهای 1967 برگردد. 150 دولت فلسطین را به رسمیت شناختند ما باید از این مساله استفاده کنیم و ایران از نفوذش برای حل مساله فلسطین و صلح در خاورمیانه استفاده کند.

وی افزود: امروز اختلاف اسرائیل و امریکا دعوای زرگری نیست که ایران باید از این مساله استفاده کند زیرا امروز اوباما می‌خواهد حتما صلح در خاورمیانه باشد همانطور که کارتر رئیس جمهور اسبق امریکا گفته است که اسرائیل بزرگترین  عامل ناامنی در خاورمیانه است.

کد خبر : ۲۵۷۳۳۹