خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

ائتلاف ضدداعش تاکنون اقدام عملی انجام نداده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۹۳۷

معاون امور عربی و آفریقای وزارت امورخارجه گفت: ائتلاف ضدداعش تاکنون اقدام عملی انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیر عبداللهیان در دومین همایش نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در دانشگاه علامه‌طباطبایی در حال برگزاری است، در تشریح وضعیت کنونی خاورمیانه گفت: غرب آسیا پرتنش‌ترین سال‌های پس از جنگ سرد را تجربه می‌کند.

وی تحولات کنونی خاورمیانه را پرشتاب، سریع و پیچیده دانست و ادامه داد: مداخلات فزاینده خارجی در تحولات منطقه‌ای وجود دارد و برای خروج از این وضعیت هم بدون نقش‌آفرینی بازیگران داخلی و خارجی افق روشنی وجود ندارد و از سوی دیگر هم مطالبات متراکم مردمی وجود دارد.

معاون امور عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با بیان اینکه از مختصات دیگر آسیا گسست عمیق میان مذاهب است، تصریح کرد: این مسئله خطراتی مانند تشدید افراط گرایی را ایجاد می‌کند همچنین نظم جهانی در خاورمیانه از دایره کنترل هژمونیک بیرون رفته و قواعد بازی نیز عوض شده است و ما شاهد بازی بی‌قاعده هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: علیرغم فهم دقیق از خطرات تروریسم برخی از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از تروریسم برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

این مقام ارشد وزارت امورخارجه با اشاره به تشکیل ائتلاف ضدداعش از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش خاطرنشان کرد: آمریکا از طرفی برای مبارزه با داعش ائتلافی را تشکیل داده اما اقدامی عملی که تاکنون انجام داده صرفا مدیریت داعش است. براساس آخرین اخبار جنگنده‌های غربی بسته‌های غذایی و تسلیحاتی را پرداخت می‌کنند که نیروهای داعش در آن مناطق حضور دارند و به نوعی به آنها امدادرسانی می‌کنند و هر  بار که ما یا هم‌پیمانانمان از آمریکا توضیحاتی خواستیم آنها گفته‌اند که اشتباه محاسباتی انجام داده‌اند ولی ما می‌دانیم که این توجیه صحیح نیست.

وی با اشاره به تحولات یمن ابراز داشت: بی‌دولت‌سازی یمن که تجربه تلخی از آن را در سومالی و لیبی شاهد بوده‌ایم در حال انجام شدن است ولی قدرت‌ها برای دستیابی به اهداف خود از قواعد عبور می‌کنند و با انجام بازی بی‌قاعده خواهان ایجاد نظم و آینده مطلوب خود هستند.

معاون امور عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه «تغییر و تحول» و «تخریب و آشوب» را دو پارادایم اصلی منطقه دانست و بیان کرد: در پارادایم تغییر و تحول، مردم بر پایه آزادی ، عزت و کرامت انسانی در قالب بیداری اسلامی یا بهار عربی به دنبال دستیابی به مطالبات خود هستند، اما پارادایم تخریب و آشوب بر پایه افراطی‌گرایی و جهالت دینی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تجربه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تحولات کشورها یادآور شد: تجربه شبکه‌های اجتماعی در مصر و تونس موجب پیروزی انقلاب و طرح مطالبات مردمی شد ولی بعدا مورد استفاده گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی قرار گرفت  و یکی از معضلات کنونی، استفاده از این ابزار برای ترویج خشونت و جذب جوانان است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه رقابت‌های میان قدرت‌های منطقه‌ای نیز به وضعیت آشوب‌زده منطقه‌ای دامن زده است، عنوان کرد: متاسفانه این رقابت‌ها رنگ و بوی مذهبی نیز به خود گرفته است و این قدرت‌ها به اسم مسائل مذهبی افراد بسیاری را از سراسر جهان گردآورده‌اند.

وی در ادامه به نقش بازیگران غیردولتی در تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: بازیگران غیردولتی می‌توانند هم نقش مثبت و هم نقش منفی را بازی کنند حماس و حزب‌الله از جمله گروه‌هایی هستند که نقش مثبت ایفا کرده‌اند و داعش، جبهه‌النصره و القاعده هم گروه‌هایی هستند که نقش منفی ایفا کرده‌اند.

معاون امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با تاکید براینکه داعش نمونه‌ای از افراط غیرنظام‌مند است، اظهار داشت: این گروه تلاش می‌کند نوعی مدیریت محلی و منطقه‌ای را اعمال کرده و قواعد بازی را از بین ببرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مردم خاورمیانه به جنبش‌های اصلاح‌طلبی روی آورده‌اند، تاکید کرد: این جنبش‌ها در حال پیمودن هستند و خواسته مردم را براساس عزت و کرامت انسانی پیش می‌برند.

این مقام ارشد در وزارت امورخارجه کشورمان نگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در تحولات منطقه‌ای را مبتنی بر تعامل سازنده و گفت‌وگو برای بازی برد-برد برشمرد و اظهار داشت: طرح آقای روحانی در سازمان ملل مبنی بر جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در همین راهبرد ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: مردم منطقه مسلمان هستند و روح اسلام ضدافراط، خشونت و تروریسم است و در چارچوب صلح می کوشد ما عزت و کرامت مردم و همکاری‌های سازنده را دنبال کنیم.

معاون امور عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با اشاره به نفوذ عمیق و گسترده کشورمان در منطقه تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم از این نفوذ حداکثر استفاده را برای تامین امنیت ملی و منافع کشور و همچنین صلح و ثبات جهان اسلام استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره کوشیده است تا در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های دوگانه دنبال نشود، خاطرنشان کرد: از تونس تا یمن سیاست واحدی را دنبال کرده‌ایم که مبتنی بر تقویت دموکراسی‌سازی است. تقویت روند مبارزه با تروریسم برای ایجاد امنیت منطقه‌ای  و امنیت خودمان یکی دیگر از اصول ماست. راهکار گفت‌وگوی موثر و تعامل ملی میان گروه‌های هر کشور از اصول ماست. مخالفت با مداخله و نقش‌آفرینی خارجی هم یکی دیگر از اصول ماست زیرا مداخله خارجی همواره آثار منفی را به همراه داشته است.

این مقام ارشد وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به نقل از مسئولان عراقی می‌گویند که ایران مایل به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیست، یادآور شد: این حرف درستی است و ما مایل به حضور نیروهای نظامی آمریکایی چه در افغانستان و چه در عراق نیستیم؛ چراکه نه برای ما و نه برای آنها امنیتی ایجاد نمی‌کنند.

وی با طرح این مسئله که برخی‌ها می‌گویند ایران در سوریه و بحرین سیاست متناقضی را دنبال می‌کند که در سوریه به دنبال حفظ بشاراسد و در بحرین به دنبال حذف است، ابراز داشت: این مسئله صحت ندارد ما سیاست  واحدی را دنبال می‌کنیم. ما خواهان گفت‌وگوی ملی وعدم‌مداخله خارجی هستیم و نسبت به آینده سیاسی آنها حساس هستیم و معتقدیم آینده سیاسی آنها باید در روندی آرام، منطقی و دموکراتیک و با تصمیم مردم دنبال شود.

معاون امور عربی آفریقای وزارت خارجه در پایان به نقش روسیه در منطقه اشاره کرد و یادآور شد: روسیه سیاست واقع‌بینانه‌ای را در منطقه داشته است و نقش این کشور در عدم افزایش  افراطی‌گری موثر بوده است و در مدیریت منطقه و ایجاد ثبات کمک کرده است.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز