خبرگزاری کار ایران

عابدی در گفت‌وگو با ایلنا:

عملیات تلافی‌جویانه ایران معادله جدیدی را در منطقه غرب آسیا رقم زد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۰۰۱

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: با حملات مستقیم ایران به اسرائیل،‌ ایران به اعتبار سیاسی و امنیتی جدیدی دست یافته است. در واقع حملات شب گذشته نه تنها منطقه، بلکه ایران را وارد دوره جدیدی از حیات سیاسی خود کرد. از این پس نه تنها کشورهای منطقه، بلکه کشورهای فرامنطقه محاسبات جدیدی درباره ایران خواهند داشت.

عفیفه عابدی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در اقدام نظامی خود علیه اسرائیل در پاسخ به حملات دو هفته گذشته به کنسولگری کشورمان گفت: مقامات نظامی ایران اعلام کردند که عملیات اخیر با عنوان وعده صادق به تمام اهداف تعیین شده خود رسیده است و ایران قصدی برای ادامه حملات ندارد. با این تاکید ایران منظور این عملیات تنبیه رژیم صهیونیستی به دلیل عبور از خطوط قرمز ایران بود. بر این اساس اگر اسرائیل از پاسخ خودداری کند، ایران تمایلی به ادامه جنگ ندارد. اما در صورت حمله جدید اسرائیل به منافع ایران، جنگ وارد مرحله بسیار بزرگ‌تری خواهد شد. 

عابدی در مورد واکنش احتمالی اسرائیل، گفت: مجموع شرایط پیش از حمله نشان می‌داد آمریکا و اسرائیل تمایلی به دریافت واکنش نظامی ایران و اجبار برای شروع جنگ ندارند؛ چراکه اسرائیل بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا قادر به ورود به هیچ جنگی نیست. حتی جنگ غزه در سرزمین های اشغالی نیز با حمایت تسلیحاتی، لجستیکی و تفکر استراتژیک واشنگتن آغاز شد و ادامه دارد. اما از سوی دیگر ورود آمریکا به جنگ غزه نیز هزینه‌های سیاسی و اقتصادی زیادی به واشنگتن تحمیل کرده است. به همین ترتیب به دلایل مختلفی چون انتخابات ریاست جمهوری، درگیری در محاسبات ژئوپولتیکی مختلف از شرق آسیا تا شرق اروپا، در موقعیت ورود به جنگ جدید نیست. بدین ترتیب واکنش اسرائیل کاملا در گرو تصمیم واشنگتن است.

وی افزود: آمریکا در کوتاه‌مدت در تلاش خواهد بود از آغاز جنگ دوباره جلوگیری کند. چنانچه بر اساس خبرها جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل خواسته است از پاسخ نظامی به ایران خودداری کند. به نظر می‌رسد آمریکا درصدد است متحدان خود در اروپا و غرب آسیا را برای اقدام دیپلماتیک علیه ایران متحد کند. به نظر من کشورهای عربی منطقه، به جز اردن، شاید بحرین و امارات متحده همراهی مستقیم و آشکاری با پیشنهادهای آمریکا علیه ایران نخواهند داشت؛ چراکه از آغاز جنگ غزه افکار عمومی عربی به شدت از ضعف عملکرد دولتمردان خود ناامید شده‌اند و بر عکس بر محبوبیت ایران در افکار عمومی این کشورها به دلیل حمایت از فلسطین افزوده شده است. با این حال آمریکا و کشورهای اروپایی و متحدان شرقی آمریکا احتمالا اقدامات دیپلماتیک علیه ایران خواهند داشت. با این حال نباید خطر غافلگیری نظامی از سوی  آمریکا و اسرائیل را دور از نظر داشت. قطعا اسرائیل حتی اگر از پاسخ نظامی مستقیم فعلا خودداری کند، برای هر نوع خرابکاری امنیتی در ایران در کوتاه مدت تلاش خواهد کرد و در آینده نیز برای حمله دیگر به ایران یا منافع ایران در منطقه برنامه ریزی می‌کند و از این گزینه صرف نظر نخواهند کرد. ایران باید برای همه این موارد تدابیر لازم را داشته باشد

عابدی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما درباره آخرین وضعیت به وجود آمده بعد از حملات نظامی ایران در منطقه به چه صورتی است و آیا بعد از این شاهد آتش‌بس خواهیم بود، گفت: ایران با حمله مستقیم به اسرائیل معادله جدیدی در منطقه غرب آسیا رقم زده است. پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، از سویی محافل آمریکایی و غربی تبلیغات گسترده داشتند که ایران قادر به پاسخگویی نیست و از سوی دیگر از مکانیزم های مختلفی به دنبال رایزنی با ایران و اعمال فشار علیه تهران بودند تا مانع حمله تلافی جویانه ایران شوند.‌ اما ایران در برابر همه این فشارها و محاسبات پیچیده درباره پیامدهای سیاسی و اقتصادی هر نوع رویارویی قد علم کرد و برای اولین بار به طور مستقیم از خاک خود اسراییل را هدف قرار داد. حملات ایران به اسرائیل تا این مرحله موفق بوده اما باید واقع‌گرا بود و در نظر داشت در شرایط پیچیده کنونی هر اتفاق غیرقابل پیش بینی احتمال وقوع دارد.

این تحلیل‌گر مسال سیاسیت خارجی در پاسخ به این سوال که تلاش همسایگان و همچنین قدرت‌های بزرگ مانند انگلستان، آمریکا و روسیه برای پایان تنش‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: مسلما کشورهای منطقه به دنبال تشدید تنش نخواهند بود و به دنبال کاهش تنش‌ها حرکت خواهند کرد. مشخصا روسیه و چین نیز تمایلی به تشدید تنش نخواهند داشت و احتمالا از حق وتو خود برای هر تصمیم ضدایرانی در شورای امنیت استفاده می‌کنند.

وی افزود:  با این حال اینجا باید به جنبه‌های دیگر تحولات نیز توجه داشت. با حملات مستقیم ایران به اسرائیل،‌ ایران به اعتبار سیاسی و امنیتی جدیدی دست یافته است. در واقع این حملات نه تنها منطقه، بلکه ایران را وارد دوره جدیدی از حیات سیاسی خود کرد. از این پس نه تنها کشورهای منطقه، بلکه کشورهای فرامنطقه هم محاسبات جدیدی درباره ایران خواهند داشت. به ویژه بازیگرانی که با آمریکا و اسرائیل دچار چالش هستند. تصورم این است که نگاه روسیه و چین نیز به ایران بر اساس ملاحظات و انتظارات جدید خواهد بود.

عابدی تصریح کرد: تا اینجای تحولات، ایران خود را به عنوان بازیگری معرفی کرد که پتانسیل های بالفعل دارد و قابل همتراز شدن با قدرت‌های فرامنطقه‌ای است. با این حال از سوی دیگر رقبای ایران نیز به دنبال راهبردهای بازدارنده در قبال قدرت ایران خواهند رفت. هر چند توجیهی برای کشورهای عربی برای معاهده امنیتی با آمریکا فراهم شده اما در کوتاه‌مدت به دلیل مسأله فلسطین احتمالا آنها از رابطه با چین و روسیه نیز به دنبال این بازدارندگی خواهند بود. اما در میان مدت و بلند مدت رقابت های تسلیحاتی در منطقه تشدید خواهد شد و بازیگران غربی نیز بازار خود در منطقه را گسترش خواهند داد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز