خبرگزاری کار ایران

واکنش نماینده ایران به گزارش ادعایی جاوید رحمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۹۸۶

نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر به گزارش ادعایی جاوید رحمان درباره ایران واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، جاوید رحمان، به ‎اصطلاح گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز دوشنبه، ۲۸ اسفند در در جریان پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر اظهاراتی ادعایی و نخ‎نما شده را درباره ایران مطرح کرد.

گزارش ادعایی جاوید رحمان بار دیگر نشان داد که گزارش‌های جهت‎دار او بر مبنای ادعاها و خبرسازی‌های رسانه‌ای استوار است.

در همین حال نماینده ایران به ادعاهای جاوید رحمان در بیانیه ‎ای واکنش نشان داد که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس در ابتدا اجازه دهید یک بار دیگر تکرار کنم که جمهوری اسلامی ایران سازوکاری را که محصول قابل پیش‎بینی آن این گزارش ساختگی و تحریف شده است، به رسمیت نمی‌شناسد؛ سازوکاری که اساسا ناقص و فاقد عنصر رضایت دولت مربوطه است و به عنوان بخشی از یک کارزار سازماندهی شده علیه کشور من بر شورای حقوق بشر تحمیل شده است، به دشواری می‌تواند نتیجه‌ای معتبر داشته باشد.

این فقط برنامه سیاسی بازیگران اصلی حامی مالی هیئت است که ماموریت آن را تمدید و دور باطل را بار‌ها و بار‌ها حفظ می‌کنند؛ کسانی که در کنار قدرت اشغالگر فلسطین در نسل‎کشی غزه شریک هستند، این به خودی خود بسیار گویا است! این نشان می‌دهد که ادعا‌های آن‌ها در مورد توجه‎شان به حقوق بشر چقدر معتبر است.

آیا این گزارش - اگر اصلا بتوان به آن گزارش گفت- به ارتقا و حمایت از حقوق بشر کمک خواهد کرد؟ این چیزی نیست که کشور‌های حامی اصلی به آن اهمیت می‌دهند، و این نگران‎کننده است.

آن‌ها به خوبی می‌دانند سازوکاری که ایجاد کرده‌اند اساسا دستور العملی برای رویارویی است، شورا را از هرگونه بحث معنادار باز می‌دارد و دولت هدف را از هرگونه تعامل ثمربخش منصرف می‌کند.

این گزارش نه واقعی است و نه حرفه‎ای، چه برسد به اینکه به طور منطقی منصفانه و متعادل و منعکس‎کننده پیشرفت مداوم ایران در ترویج و حمایت از حقوق بشر و همچنین چالش‌هایی باشد که بر آن غلبه کرده است؛ این گزارش کاملا یک طرفه و گمراه کننده است.

این گزارش، از بسیاری جهات، بسیار فراتر از محدودیت‌های آیین‎نامه رفتاری است که قرار است از نظر قانونی و اخلاقی هر سازوکاری، از جمله مواردی که از طریق قطعنامه‌های غیر توافقی به شورا تحمیل می‌شوند، رعایت شود؛ این نقض قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد منشور رفتار برای دارندگان صلاحیت رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر است.

آقای رئیس

ما به عنوان یک کشور مسئول که به حقیقت اهمیت می‌دهد، هر سال بلافاصله پس از دریافت پیش‎نویس، گزارش را مطالعه می‌کنیم و نظرات مفصل خود را در مورد تک‎تک ادعا‌ها و ادعا‌ها ارسال می‌کنیم؛ شگفت‎آور است! تقریبا همه نظرات ما نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین «تقریبا هیچ» سهمی از دولت مربوطه در گزارش‌ها وجود ندارد.

بر این اساس، نظر ما نسبت به این گزارش در میان کلیه نمایندگی‌های دائمی در ژنو و دفتر کمیساریای عالی منتشر شده است که انتظار می‌رود در سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شود.

آقای رئیس 

همان طور که سال‌ها در این اتاق توسط بسیاری بیان شده است، قطعنامه خاص علیه یک کشور و سازوکاری که ایجاد می‌کند، با اصول جهانی بودن، عینی بودن و عدم انتخاب در رسیدگی به مسائل حقوق بشر در تضاد است؛ سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است؛ این امر ذاتا سیاسی و مغرضانه و براساس دشمنی با ایران است و با انتشار کلیشه‌های منفی در مورد کشور من، نتیجه معکوس نیز در پی دارد.

ما متاسفیم که دارنده ماموریت، یک تبعه انگلیس، موظف شده است به عنوان صاحب قلم برای توجیه ماموریت تحمیل شده به شورا از سوی دولت انگلیس و دیگر ذی‎نفعان عمل کند.

آقای رئیس 

ما از همه کسانی که مخالف سیاسی شدن شورا هستند تشکر می‌کنیم.

حامیان اصلی باید به ابزاری سازی شورا برای دستاورد‌های سیاسی پایان دهند؛ با وجود این، ما همچنان در حمایت از آرمان حقوق بشر مصمم هستیم؛ هیچ چیز ما را از تحکیم نهادهایمان و ارتقای زیرساخت‌های قانونی، قضایی و اداری برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر منحرف نمی‌کند.

ایران به تعامل ارزشمند خود با سازوکار‌های مربوط به حقوق بشر، از جمله یوپی‎آر، رویه‌های ویژه، نهاد‌های معاهده و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ادامه خواهد داد؛ به عنوان جدیدترین نمونه از آن، ایران گزارش خود را به کمیته حقوق بشر ذیل میثاق بین‎المللی حقوق مدنی و سیاسی و در نوامبر گذشته با حضور هیئتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران که در گفت‎وگوی تعاملی دو روزه با اعضای کمیته مربوطه شرکت کردند، ارائه کرد.

ما مصمم به گوش دادن و مشارکت هستیم.

من از شما سپاسگزارم.

نماینده روسیه در ژنو نیز در سخنان خود به موضوع تحریم‎ها علیه ایران و تاثیرهای آن اشاره کرد.

نماینده ونزوئلا در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه یکجانبه‎گرایی موجب تخریب روندهای چندجانبه می‎شود، گفت: ایران فعالانه در روندهای چندجانبه‎گرایی حضور دارد.

وی اظهار کرد: ما کاملا از تلاش‎های ایران برای حفاظت از حقوق مردم خود دفاع می‎کنیم.

نماینده سوریه در این نشست در سخنانی با اشاره به اینکه سوریه از ایران به دلیل تلاش برای دفاع از حقوق مردم خود قدردانی می‎کند، گفت: برای سالیان شاهد هستیم که این گزارش‎های سیاسی از اصول خود فاصله گرفته‎اند.

وی بیان کرد: دمشق بر لزوم پایان این‎گونه ماموریت‎ها تاکید می‎کند.

نماینده سودان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه پیشبرد حقوق بشر مسئولیت همه کشورهاست، گفت: از ایران برای تلاش‎ها در زمینه پیشبرد حقوق بشر قدردانی می‎کنیم.

مقام سودانی، اظهار کرد که این کشور با گزارش گزارش‎گر سازمان ملل درباره تاثیر تحریم‎ها بر ایران موافق است.

نماینده نیکاراگوئه هم در ادامه نشست تاکید کرد: گزارشگران سازمان ملل باید گزارش‎های خود را بی‎طرفانه و با عینیت ارائه دهند.

نماینده بروندی در بخشی دیگر از نشست، گفت: سیاسی‎کاری و انتخاب گزینشی و استاندارد دوگانه تنها موجب تنش بین کشورها می‎شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز