خبرگزاری کار ایران

بادامچیان در گفت‌وگو با ایلنا:‌

روش کاری مجلس دوازدهم در مواجهه با دولت اقناعی باشد نه برخوردی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۰۶۴

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: تقدامات مجلس دوازدهم باید در راستای کمک به دولت و نه در راستای برخورد با دولت انجام بگیرد. یعنی روش کاری باید روش اقناعی باشد نه روش برخوردی.

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بایدها و نبایدهای نمایندگان مجلس در مجلس دوازدهم گفت: ما در این سطح نیستیم که به نمایندگان مجلس باید و نبایدها را بگوییم. آنها خودشان نمایندگان ملت هستند. تحلیل ما از اقداماتی که باید در مجلس دوازدهم شکل بگیرد این است که اولین مسأله، آن تحولی است که رهبر انقلاب در اولین روزهای سال گذشته فرمودند. طبعا این موضوع خواست رهبری، ضرورت نظام، خواست ملت و خواست همه صاحب‌نظران است. خواست ما هم به عنوان حزب مؤتلفه اسلامی از نمایندگان محترم این است که در مسأله تحول و تکامل روی این موضوع فکر کنند. حالا در این زمینه هم با همه دوستانی که در انتخابات اخیر مورد حمایت حزب مؤتلفه در استا‌ن‌ها بودند، صحبت خواهیم کرد.

وی افزود: البته با برخی از افراد دیدار داشتیم و بحث تحول  را دنبال کردیم. تحولات هم همان است که ما گفتیم. هرجایی که نیاز است باید یک تحول اساسی شکل بگیرد از جمله قوه‌قضائیه، دولت، ساختار اداری و در مسائل سیاست‌های خارجی باید این تحول انجام شود. از طرف دیگر دومین مسأله رسیدگی به بودجه است. بودجه معمولا تا الان در جاهایی خلأهایی داشته که باید آن را بررسی کنند و هزینه‌هایی که می‌توان در آن صرفه‌جویی کرد را انجام دهند. نمایندگان در این زمینه سعی کنند هزینه‌ها را کمتر کرده و مسأله درآمد بودجه را به طور صحیح بالا ببرند نه اینکه اوراق قرضه بفروشند. فروش اوراق قرضه درآمد دولت نیست، قرض گرفتن است و بعد هم مجبور می‌شود با یک بودجه بیشتری آن را بپردازد. از طرف دیگر به هزینه‌هایی که می‌توان در آنها صرفه‌جویی کرد رسیدگی کنند تا دولت محترم دستش برای بودجه‌های مربوط به مسائل موردنیاز کشور بیشتر باز شود.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: در حقیقت این موارد باید در راستای کمک به دولت و نه در راستای برخورد با دولت انجام بگیرد. یعنی روش کاری باید روش اقناعی باشد نه روش برخوردی. مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیرشان در سال گذشته فرمودند کام شیرین ملت را تلخ نکنید. خود این نکته بسیار مهمی است، بنابراین در این زمینه هم باید کار جدی شود. مسأله مهم بعدی معیشت مردم است. وقتی هزینه‌های مردم کم شد، حالا با کنار گذاشتن روش‌های غلطی مانند تشریفات بیهوده‌ای که مطرح می‌شود و هزینه‌هایی که تحمیلی است، این موضوع تا حدودی کم ساماندهی می‌شود؛ به طور مثال در بحث ازدواج بحث‌هایی شده است. یک کسی می‌خواهد دخترش را شوهر بدهد باید یک جهیزیه شاهانه بدهد. یا خانواده می‌خواهد پسرش را زن بدهد باید یک هزینه آنچنانی ملوکانه پرداخت کند. چرا ما برای ازدواج ساده و آسان این همه هزینه ایجاد کنیم. اصل این است که دختر و پسر با هم مشغول شوند و زندگی کنند. این دیگر ربطی به دولت ندارد به خود مردم هم ربط دارد. پدر عروس و پدر داماد و مادرهایشان و گاهی اوقات خود عروس و داماد زیربار قرض و بدهی می‌روند. بنابراین روش‌های غلط را می‌شود با توصیه نمایندگان در سراسر کشور حل کرد.

بادامچیان در پاسخ به این سوال مهم‌ترین چالش‌هایی که احتمال دارد در سال جاری با آن مواجه شویم چیست و مسئولین باید چه راهکاری برای حل چالش‌ها داشته باشند، گفت: همیشه چالش‌های مرسوم سیاسی بین جناح‌ها آن هم در یک جامعه آزاد وجود دارد و نمی‌شود در جامعه‌ای که آزادی بیان و قلم دارد، منتظر این باشیم که همه بگویند به‌به و تعریف کنند. آنها هم انتقاد می‌کنند. چیزی که مهم است اینکه این چالش‌ها به یک مجادله تبدیل نشود. به قول مبانی فقهی مجادله احسن و نیکو «و جادِلْهم بالّتی هی أحسَنُ»؛ باشد و از برادری اسلامی کم نکند. مسلمان‌ها همه با هم برادر هستند. حالا این جناح سیاسی این نظر را دارد و آن یکی یک نظر دیگر دارد. بله نقد کند، بحث و صحبت کند. اگر ما آن اخلاق اسلامی و خردورزی سیاسی را مدنظر قرار دهیم، هرکسی در صحبت خود نشان دهد که خیرخواه است نه جدا‌ل‌کننده  هیچ مشکلی نیست و از این نوع بحث‌ها همیشه در جامعه بوده و خواهد بود.

وی افزود:‌ یک زمانی است که این ابراز عقیده‌ها تبدیل می‌شود به آنکه فردی به صورت آن یکی چنگ می‌زند و آن یکی برای این فرد شمشیر می‌کشد، این بد است. باید این روش را منع کنیم و نگذاریم این روش‌ها انجام شود. یا طرف مدام منفی‌بافی و سیاه‌نمایی می‌کند. برخی از این روزنامه‌هایی که ادعای اصلاح‌طلبی دارند، به جای آنکه اصلاحات را مطرح کنند، فقط منفی برخورد می‌کنند. بعد هرجایی را می‌گردند و یک چیز غیرعادی را بزرگ می‌کنند؛ باید جلوی اینها گرفته شود. جلوی صحبت‌ افراد در نقد، بررسی و پیشنهادهای جدید و نقد پیشنهادهای گذشته را نگیریم. اگر این کارها انجام شود دیگر چالشی باقی‌ نمی‌ماند بلکه اتفاقا مبادله افکار و اختلاف‌نظرها است  که این اتفاق همان مبنای زمان پیغمبر می‌شود که فرمودند اختلاف أمتی رحمة. یعنی اگر امت باشند، همه در راستای مبانی امامت عمل کنند و خط ولایت را ببینند؛ اختلافات نظر و برخورد و این قضایا با آن برادری اسلامی‌شان را هم داشته باشند، این موضوع یک رحمت الهی از نظر پیغمبر رحمت است. بنابراین ما کوشش کنیم تا اختلاف‌نظرها با رعایت اخلاق مطرح شود تا دعوایی صورت نگیرد. در نهایت امیدواریم مجلس دوازدهم مجلس تحول‌آوری باشد که بتوانیم جامعه نمونه اسلامی را شکل بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز