خبرگزاری کار ایران

در ​بیستمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی انجام شد؛

بررسی راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت سازمان شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۸۵۰

​بیستمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با دستورکار «راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا» برگزار شد.

به گزارش ایلنا، بیستمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با دستورکار «راهکارهای بهره‌مندی از ظرفیت سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا» و با حضور نمایندگان نهادهای ذی‌ربط در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهرداد کیائی، هماهنگ‌کننده ملی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های شانگهای با اشاره به این نکته که این سازمان در حال حاضر بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان محسوب می‌شود، بر اهمیت عضویت در این سازمان بین‌المللی منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: در حال حاضر این سازمان در زمینه‌های متنوع اقتصادی، امنیتی، سیاسی، حمل و نقل، علم و فناوری، بهداشت، گردشگری، گمرکی و سایر عرصه‌ها فعالیت دارد و با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی، پیشینه تاریخی و فرهنگی و همچنین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، در آینده‌ای نزدیک نتایج حاصل از این عضویت در عرصه‌های مختلف نمایان می‌شود. 

وی حضور فعال در نشست‌های دوره‌ای، ارائه پیشنهادات و طرح‌های ابتکاری را از الزامات عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای دانست.

مجید صابر، مسئول امور بریکس نیز با اشاره به این نکته که بریکس یک اتحادیه جهانی بزرگ است، اظهار داشت: مهمترین ویژگی این اتحادیه این است که درصد بالایی از اهداف این سازمان از جمله بازآرایی نظم جهانی، دلارزدایی، اصلاح ساختار سازمان ملل و حکمرانی چندجانبه گرایانه در جهان همسو با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. 

مسئول امور بریکس ادامه داد: این اتحادیه در سال جاری 239 برنامه پیش‌بینی کرده است که در سطوح مختلف رؤسای کشورها، نخست وزیران، وزرای امور خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.

وی حضور فعالانه در تمامی برنامه‌های این نهاد را از الزامات بهره‌مندی از مزایای عضویت در بریکس در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده دانست. 

در ادامه این نشست، گزارشی از آخرین وضعیت همکاری کشورمان با اتحادیه اوراسیا ارائه شد و با اشاره به امضای موافقتنامه پایه تجارت آزاد با این اتحادیه که بازاری 400 میلیارد دلاری را پوشش می‌دهد، ابراز امیدواری شد که به زودی این موافقتنامه با اتحادیه اورآسیا اجرایی شود.

در پایان این نشست، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت عضویت ایران در این نهادها و زمان‌بر بودن بهره‌مندی از ظرفیت‌های بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای تصریح کرد: به منظور بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت این نهادها در جهت توسعه روابط ضروری است دستگاه‌های داخلی در درجه اول فعال‌ترین و متخصص‌ترین افراد خود را برای پیشبرد امور مربوط به این سازمان‌ها تعیین کنند و در گام دوم، اهتمام ویژه‌ای در جهت حضور فعالانه در تمام جلسات، کارگروه‌ها و رخدادهای برنامه‌ریزی شده با ارائه ابتکارات و پیشنهادهای کاربردی به منظور ایفای نقش پررنگ‌تر در این نهادها داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز