خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

متهم پروند شرکت نیشکر هفت‌تپه در حال تحمل کیفر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۳۵۹

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس دادنامه صادره از محکمه صالح متهم پرونده نیشکر هفت تپه به دلیل اخلال عمده در نظام مالی فرد مورد بحث به بیست سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات عمومی محکوم شده در سال ۱۴۰۰ فرد مورد بحث به زندان معرفی شده از هیچگونه مرخصی استفاده نشده است و کاملا در زندان است و در حال تحمل کیفر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  نشست خبری مشترک مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه و حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز در محل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مسعود ستایشی در این جلسه در پاسخ به این سوال آخرین وضعیت پرونده متهم نیشکر هفت‌تپه به چه صورتی است گفت: در پرونده مورد بحث بر اساس دادنامه صادره از محکمه صالح به دلیل اخلال عمده در نظام مالی فرد مورد بحث به بیست سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از خدمات عمومی محکوم شده در سال ۱۴۰۰ فرد مورد بحث به زندان معرفی شده از هیچگونه مرخصی استفاده نشده است و کاملا در زندان است و در حال تحمل کیفر است.

ستایشی در مورد آخرین وضعیت بابک زنجانی گفت: پرونده مورد بحث از پرونده‌های اقتصادی ده‌های اخیر است و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. بازداشت در نه دی ماه ۱۳۹۲ بود در اوایل ۱۳۹۵ حکم ایشان صادر شد بعد با اعتراض معترض به دیوان عالی کشور ارجاع شد و بعد از بررسی  رای قطعی ابلاغ می‌شود. بر اساس پرونده رسیدگی شد اجرای رای با جدیت ادامه داشت. با یک اقدام بسیار موثر از سوی سازمان اطلاعات سپاه و ریاست قوه قضاییه تدابیری که اتخاذ شد در بهمن سال جاری قسمتی از اموال به داخل کشور مسترد شد و این اموال در حال بررسی و پیگیری است.

وی افزود: بابک زنجانی در زندان به سر می‌برد و پرونده در اختیار مقام رسیدگی کننده است و اگر به این تشخیص برسد که فرد مورد شخص ابراز ندامت و پشیمان شده است بررسی خواهد شد و نتیجه اعلام می‌شود.

ستایشی در پاسخ به این سوال که یک گروه هکری مدعی هک پرونده‌های قوه قضاییه شده است این موضوع  به چه صورت استT گفت: ادعای هک صورت گرفته به شدت و قاطعیت مورد تعقیب و بررسی موشکافانه امنیتی و اطلاعاتی قوه قضاییه قرار گرفته است  و در آینده مطالب به شرح کافی ارائه خواهد شد. ما نسبت به این موضوع مطرح شده حساس هستیم و از آن به راحتی عبور نخواهیم کرد. در  ادعای صورت گرفته نکات مهمی نهفته است از جمله این نکات، مخد‌ش و غیرواقعی بودن اطلاعات داده شده و خلاف واقع و غیرواقعی بودن آن است. خلاف واقع شدن بسیاری از اسناد ارائه شده به صورت واضح از سوی قوه قضاییه مطرح شده است. از جمله نکات لازم تعجیل و شتاب‌زدگی منتشرکنندگان در انتشار اسناد قوه قضاییه است. انتشار خبر مساوی بود با انتشار خبر پیروزی قضایی و قوه قضاییه درباره پرونده یک دهه گذشته تا کام مردم را تلخ کنند اما موفق نبودند.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده رمز ارز بریک گفت: در پرونده مورد بحث سه مرحله کیفرخواست قانونی صادر شده است اتهاماتی که برای متهم در نظر گرفته شده است اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور بود. صد و بیست میلیارد از اموال متهم طبق موازین قانونی توقیف شد. این پرونده شش فقره کیفرخواست دارد و در آخرین وضعیت متهم مورد بحث با تعیین وثیقه قانونی آزاد شدند و بعد از بررسی پرونده در بهمن ماه سال جاری در دادگاه و اخذ آخرین دفاعیات در مرحله انشا رای است تا بعد از آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: در مورخ ۲۹ بهمن ماه از طریق پلیس اینترپل اعلان قرمز ثبت شده و جلب بین‌المللی صادر شده است. آنچه که مطرح است این شرکت تحت این عنوان به ثبت نرسیده است و ۱۵۰۰ نفر شکایت خود را تسلیم کردند و پرونده در حال بررسی اولیه است.  اموال این شرکت در تهران و کیش طبق موازین حقوقی توقیف شده است.

ستایشی در پاسخ به این سوال جرم انگاری استفاده از فیلترشکن نظر قوه قضاییه در این مورد چیست گفت:  همانطور که دبیر شورای عالی محترم فضای مجازی اساسا مخاطب اصلی مصوبه مورد بحث مردم استفاده کنندگان از فیلترشکن نبوده است. دستگاه‌ها و تنظیم‌گران بخشی را ملزم کرده تا استفاده مردم از سکوهای خارجی پرطرفدار در بین مردم در چارچوب قوانین با سازوکارهای معین مشخص کند

وی درباره آخرین وضعیت حسین هدایتی گفت: نسبت به فرد مورد سوال قبلا در مورد احوالات این فرد اطلاع رسانی کردیم. این فرد از خرداد ۱۳۹۷ در زندان به سر می‌برد و می‌تواند از حقوق خود استفاده کند. بر اساس رای دادگاه محکومیت دال بر حبس و شلاق و انفصال از خدمت بوده است. بخشی از محکومیت مالی و رد مال را اقدام کرده است. به اقتضای رد مال در زندان به سر می‌برد. تا پایان محکومیت رد مال ایشان در زندان است و می‌تواند از حقوق قانونی خود استفاده کند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد دستاورد‌های سفر رئیس قوه قضاییه به عراق گفت: این سفر موفق، پرفایده و موثر بوده است، سفر رئیس قوه قضاییه به کشور دوست و همسایه عراق با هدف تعمیق و توسعه همه جانبه مراودات و ارتباطات با کشور‌های دوست به ویژه همسایگان بود.این‌ها سیاست‌های اصولی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که این موضوع با این سفر محقق شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ایران و عراق مراودات و ارتباطات بسیار خوبی را دارند که در سطح بالا و پرحجم است. در حوزه مسائل حقوقی و قضایی و رفت و آمد‌های هیئت‌های طرفین در این حوزه مبین این موضوع است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد قابل توجهی از هیئت‌های دو کشور در تردد بوده که توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی را در حوزه مسائل حقوقی و قضایی مرقوم کرده و میان کشور‌های ایران و عراق نهایی شده است.

ستایشی با تقدیر از مهمان نوازی کشور عراق در سفر رئیس قوه قضاییه گفت: در سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای عالی قضایی عراق به ایران یادداشت‌های تفاهمی بین دو طرف امضا رسیده است و کمیته‌های مشترکی نیز بین دو کشور در مورد موضوعات مختلف و مسائل مبتلا به تشکیل شده است.

وی گفت: در جریان سفر فائق زیدان سفر شورای عالی قضایی عراق به کشور از رئیس قوه قضاییه کشورمان برای سفر به کشور عراق دعوت به عمل آمده تا رایزنی‌ها و ارتباطات منسجم و تنگاتنگ دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه حقوقی و قضایی همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی در این حوزه استمرار و گسترش پیدا کند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به عراق مقابله قاطع بی امان با تروریسم بوده است که کمیته مشترکی بین ایران و عراق تشکیل و روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد به ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانش آن‌ها انجام و مورد پیگیری قرار گرفت.

وی گفت: در این سفر در راستای تعقیب تروریست‌ها مستندات و پرونده‌هایی از جریان‌های تروریستی به طرف عراقی ارائه شدو رئیس شورای عالی قضایی عراق هم دستوات اکید را در راستای پیگیری و تعقیب نسبت به مدارکی که به آن‌ها تقدیم شد صادر کردند.

ستایشی افزود:  موضوع غزه و جنایت صهیونیست در فلسطین از جمله مباحث مورد بحث در نشست‌های دوجانبه بود. در حال حاضر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در همه ابعاد و زوایای ویژه بعد حقوقی و قضایی رو به توسعه و رشد و ارتقا است و شاهد مثال آن سفر سه رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق طی سالیان گذشته بوده است و همچنین سفر روسا و مسئولان عالی رتبه قضایی عراق به ایران در سنوات اخیر است.

وی ادامه داد: همچنین مباحثی در مورد رفع مشکلات حقوقی و قضایی تجار ایرانی فعال در عراق و تجار عراقی حاضر ایران و نیز تبادل تجربیات سیستم‌های قضایی دو کشور و مجموعه‌های سازمانی قضایی دو کشور توافقاتی در مورد ایرانیان محبوس در عراق و عراقیانی که در زندان‌های ایران در حبس به سر می‌برند، مطرح شددکه در این رابطه ارزیابی ما مثبت و قابل دفاع است امید داریم این مناسبات و تردد‌ها و مراودات بیش از پیش گسترش پیدا کند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز