خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی در دیدار با رئیس و جمعی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست:

عاقلانه نسبت به فضای جامعه تصمیم بگیریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۳۰۳

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه با طبیعت لجبازی نکنید، گفت: خشکسالی وحشتناکی که امسال پدید آمده یک تلنگر بسیار جدی است. ان شاء الله خداوند لطف کند و در بهار آینده بخشی از آن جبران شود. اما ممکن است ما در یک دوره تغییر اقلیمی باشیم و خودمان را برای دوره ۳۰، ۴۰، ۵۰ ساله آماده کنیم و واقعا باید علم را به خدمت گرفت.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با رئیس و جمعی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست، تبریک مبعث نبی مکرم اسلام و دهه مبارک فجر، گفت: نبی مکرم اسلام تعبیر لطیفی دارند مبنی بر اینکه طبیعت هم جزئی از خانواده شما است. این نشان می‌دهد که چقدر محیط زیست به ما نزدیک است و بُعد عاطفی در آن هست.

یادگار امام افزود: یک بار دیگر هم پیامبر(ص) در اطراف مدینه راه می‌رفتند و مردم از ایشان پرسیدند که چگونه درخت‌ها را بارور کنیم؟ گفتند به روشی که تجربه و علم‌تان می‌گوید عمل کنید.

وی با تأکید بر اینکه با طبیعت لجبازی نکنید، ادامه داد: اگر با محیط زیست به ستیز برخیزیم و با او لجبازی کنیم، ممکن است در یک سال و دو سال به ما جواب مناسب ندهد، ولی در ادامه طوری ما را زمین‌گیر می‌کند که هویت‌مان را از دست می‌دهیم.

سید حسن خمینی با بیان اینکه باید با واقعیت‌های محیطی خودمان سازگار باشیم، اظهار داشت: به هر حال منطقه ما نیمه خشک است؛ یعنی هزاران نعمت در آن هست و چندین مشکل هم هست. باید او را هم درک کنیم و بدانیم که با او چگونه سر کنیم.

وی یادآور شد: به طور متعارف مدیرها چون دوره کوتاه خودشان را می‌بینند و هر کدام هم متصدی بخشی مثل صنعت و کشاورزی هستند، ممکن است درک و دغدغه این را نداشته باشند که به ۱۰، ۲۰ سال بعد بیاندیشند. یکی دنبال این است که در کشاورزی آمار بهتری بدهد که مثلا در فلان محصول خودکفا شده‌ایم و یا چه مقدار توانسته‌ایم رشد صنعتی بدهیم.

یادگار امام گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در حقیقت فقط نبض، چشم یا قلب دولت نیست؛ نبض، چشم، قلب و عقل مردم ایران در حفاظت از منافع بلند مدت است. یعنی سازمان محیط زیست باید اول ملی و حتی منطقه‌ای و دوم جامع و غیر زمان‌مند نگاه کند. البته اشتباهات هم هست و هیچ کسی بدون اشتباه نیست. اصلا هم قصد مچ‌گیری نداریم؛ لازمه کار انسانی اشتباه است.

وی افزود: خشکسالی وحشتناکی که امسال پدید آمده یک تلنگر بسیار جدی است. ان شاء الله خداوند لطف کند و در بهار آینده بخشی از آن جبران شود. اما ممکن است ما در یک دوره تغییر اقلیمی باشیم و خودمان را برای دوره ۳۰، ۴۰، ۵۰ ساله آماده کنیم و واقعا باید علم را به خدمت گرفت.

سید حسن خمینی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان بخشی از دولت و حتی حاکمیت نگاه نکنید؛ بخشی از ملت ایران و فراتر از حاکمیت، دولت و گروه‌بندی‌ها است. البته امروز چون تلنگرهای خشکسالی به گوش همه رسیده، زمینه برای پذیرش آن بیشتر است.

وی افزود: ان شاء الله خداوند تفضلاتش را نازل کند اما قبل از اینکه این تفضلات را بر بارش‌ها نازل کند، به عقل ما نازل و همت ما نازل کند؛ که هم عاقلانه نسبت به فضای جامعه تصمیم بگیریم و هم همت داشته باشیم و آن را اجرا کنیم.  قسمتی که وظیفه شما است حرکت کنید، قسمتی که خدای سبحان است برکت می‌دهد. فرق «امید واهی» و «امید صحیح» در همین نقطه است. باید از تمام علم و دانش روز و توانایی خودتان بهره بگیرید؛ قسمتی که دست شما نیست، خداوند تفضل می‌کند.

یادگار امام ادامه داد: در قسمت‌هایی که خارج از عقل و دانش شما است، توکل کنید؛ اگر در قسمتی که مربوط به من است بخواهم توکل کنم، توکل نیست و امید واهی و خیالات است. امیرالمؤمنین(ع) پای دیواری نشسته بود و گفتند ممکن است دیوار بریزد و حضرت بلند شد و آن طرف نشست و گفت از قضای خدا به قدر خدا پناه بردم؛ خود خدا عقل داده است. باید از تمام علم، دانش، عقل و خرد روز استفاده کنیم و قسمتی که مربوط به ما نیست هم ان شاء الله خداوند لطف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز