خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

آمارهای نگران‌کننده از افزایش هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳ به گوش می‌رسد/ دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۴۳۳

سخنگوی دولت گفت: دولت سعی داشت با هزینه‌های جاری یک بودجه توسعه‌ای و مولد داشته باشد. مردم هم آگاه هستند که هرگونه افزایش هزینه‌های جاری بدون منابع، منجر به تورم می‌شود‌. آمارهای نگران‌کننده به گوش من رسیده و گفته می‌شود حدود ۳۰۰ هزار میلیارد به هزینه‌ها افزود شده البته تاکنون چیزی به دست ما نرسیده است‌. اولویت مردم کنترل و مهار تورم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود ضمن تسلیت در پی شهادت مستشاران ایرانی در حمله رژیم صهیونیستی به دمشق گفت: ترور مستشاران ایرانی در سوریه نشانه استیصال رژیم صهیونیستی در صحنه نبرد ظالمانه‌ای است که در سرزمین‌های اشغالی دارد و واکنش‌هایی از روی استیصال است.

وی گفت: حمله شب گذشته به یمن توسط آمریکا و‌ انگلیس را محکوم می‌‌کنم و از کشورهای اسلامی می‌خواهم نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند‌.

سخنگوی دولت افزود: در آستانه روز پدر و ایام اعتکاف هستیم و این ایام و مراسمات با استقبال مردمی روبه‌رو شده است. در حوزه دانشگاه‌ها ۱۳۹ مسجد خواهان برگزاری مراسم بودند. بیش از ۱۶ هزار دانشجوی آقا و ۲۰ هزار دانشجوی خانم خواهان شرکت در این مراسم هستند.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه رئیس‌جمهور همراه یک هیات بلندپایه راهی ترکیه خواهد شد‌.

بهادری جهرمی یادآور شد: حجم مبادلات ما با ترکیه ۹ میلیارد دلار است.

سخنگوی دولت درباره تغییرات بودجه‌ای مجلس در خصوص هزینه‌ها عنوان کرد: دولت سعی داشت با هزینه‌های جاری یک بودجه توسعه‌ای و مولد داشته باشد. مردم هم آگاه هستند که هرگونه افزایش هزینه‌های جاری بدون منابع، منجر به تورم می‌شود‌. آمارهای نگران‌کننده به گوش من رسیده و گفته می‌شود حدود ۳۰۰ هزار میلیارد به هزینه‌ها افزود شده که تا دو برابر این هم تخمین زده شده است. البته تاکنون چیزی به دست ما نرسیده است‌. خلق نقدینگی ناشی از کسری های بودجه، ام المصائب مشکلات اقتصادی کشور است. اولویت مردم کنترل و مهار تورم است. اولویت دولت هم خلق طرح‌های مولد اقتصادی است و باید تلاش کرد از تجارب گذشته درس گرفت.

بهادری جهرمی گفت: شانزدهمین جلسه نظارت ستادی رئیس جمهور روز گذشته در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد. با دوگانه نظارت‌های میدانی و ستادی جهت‌دهی حرکت‌های همه دستگاه‌ها در جهت پیشبرد برنامه‌ها درسند تحول دولت و تحقق شعارها سرعت‌بخشی خواهد شد.

وی با اشاره به پرتاپ ماهواره در هفته گذشته بیان کرد: شنبه گذشته دهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم رقم خورد. طی دوسال و نیم گذشته معادل ده سال قبل پرتاب فضایی رقم خورده است. در دو سال فعالیت دولت ده پرتاب فضایی داشته‌ایم.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اختلاف کمیسیون تلفیق با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نگاه دولت از ابتدا شفاف و روشن بوده است، حمایت واقعی از حفظ قدرت خرید مردم آن است که ما همزمان هم بتوانیم تورم را مهار کنیم و هم بتوانیم افزایش دستمزدهای متناسب داشته باشیم. اگر ما بر مبنای منابع غیرواقعی حرکت کنیم، طبیعتا مردم متوجه می‌شوند و این باعث می‌شود کسی نتواند به صورت غیرواقعی نمایش دهد که از مردم حمایت می‌کند در عین حال که آنان متوجه می‌شوند ای کار حمایت مردم نیست بلکه ظلم است. منابع باید به صورت واقعی پیش‌بینی شود طبیعتا از سقف امکانات می‌توان برای حمایت از افزایش حقوق استفاده کرد منتها باید همه جامعه ایرانی را در بودجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که نگاه دولت طی سال‌های گذشته در خصوص افزایش حقوق این بوده که حتما توجه بیشتر به سمت کسانی باشد که حقوق کمتری دریافت می‌کنند. خواهش من از مجلس این است که حتما توجه داشته باشند، نگاه دولت آن است کسانی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند افزایش حقوق بیشتری داشته باشند. باید هم به قدرت خرید و هم به عدالت پرداخت توجه شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: به طور مثال کسی که ۵۰ میلیون حقوق می‌گیرد افزایش ۱۰ درصدی حقوق دارد و ۵۵ میلیون می‌گیرد و کسی که ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد ۱۳ میلیون حقوق دریافت می‌کند و این چیزی حدود ۳۰ درصد و قابل قبول است. نگاه دولت آن است که عدالت در افزایش حقوق ها باشد و افزایش‌ها به صورت متوسط و پلکانی باشد این به نفع کسانی است که حداقل‌بگیر هستند.

وی گفت: از کمیسیون تلفیق هم خواهش کردیم متأسفانه تصویب نکردند باز هم به عنوان سخنگوی دولت خواهش می‌کنم کمک کار باشند، اگر گلایه عمومی مردم عدم عدالت در پرداخت‌ها و تفاوت زیاد حقوق حداقل بگیران و حداکثر بگیران است از مجلس خواهش می‌کنم در این زمینه با تصویب متوسط حقوق به سمت عدالت در پرداخت‌ها برویم.

سخنگوی دولت درباره اینکه بودجه‌ای که برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شد، به قدری هست که مصوبات برنامه هفتم توسعه اجرایی شود؟ گفت: طبیعتاً در همان دولتی که لوایح برنامه هفتم پیش‌بینی شد، منابع برای اجرا در نظر گرفته خواهد شد. احکام پیش‌بینی شده در لایحه از منابع لازم برخوردار است. در طول سال‌های گذشته مشخص شده است که حوزه نوسازی و بهسازی مدارس و همچنین جهت‌گیری برای توسعه آموزشی در این دولت مدنظر قرار دارد.

وی اضافه کرد: سرانه دانش‌آموزی ما در روستاهای عشایری سه برابر شده است و ۱۲۶ هزار کلاس درسی در حوزه روستایی و عشایری تجهیز شده‌اند و مدارس سنگی و کانکسی در طول این دوسال ساماندهی شدند. در حوزه‌های مختلف نیز سعی شده است که یک جهاد در حوزه توسعه و نوسازی مدارس صورت بگیرد. از ۲۱۱ هزار کلاس درسی در قالب ۳ هزار و ۱۵۰ باب مدرسه در طول این دو سال بهره‌برداری شده است.

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در حوزه بکارگیری علم و فناوری نوین در حوزه کشاورزی، گفت: در حوزه کشاورزی برنامه توسعه ماشینی سازی با اتکا به فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور در دولت و در سند تحول و هم در سایر تصمیمات در دستور کار قرار داشته است. شاهد رشد ۳۱ درصدی تامین ماشین آلات کشاورزی بودیم. افزایش ۴ برابری به کارگیری پهپادهای کشاورزی را داشتیم. برای اولین بار دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی پیش‌بینی شد. این اقدام و اقدامات مشابه موجب شده که ۷۸ درصد در حوزه شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی رشد داشته باشیم. از ۲۸۰ شرکت در ماه‌های اخیر به ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی رسیده‌ایم.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در حوزه مسکن اعلام کرد: گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در ماه‌های گذشته در حوزه خرید و فروش مسکن روند کاهشی را نشان می‌دهد که ان‌شاالله اثر آن را در حوزه اجاره مسکن در سال آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری و در حوزه ساخت و ساز ساختمان‌های شهری رشد ۸ درصدی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته را داشتیم. نظارت بر فعالیت مشاوران املاک، سامانه ثبت قراردادهای اجاره بین موجر و مستاجر فعال شد، اقدامات حمایتی برای تزریق منابع از شبکه بانکی و افزایش وام ودیعه مسکن و افزایش وام ساخت و ساز را داشتیم، هدفگذاری واگذاری زمین معادل ۱۰۰۰ واحد مسکن را داشتیم.

بهادری جهرمی درباره راهبرد لغو و خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت، گفت: دولت در تجارت خارجی با کسب رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار حجم تجارت نفتی در سال ۱۴۰۱، پابه‌پای مذاکره برای رفع تحریم مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز پیش برده است؛ عضویت در اجلاس‌ها و مجموعه‌هایی همچون بریکس و شانگهای، تقویت دیپلماسی همسایگی و توسعه روابط با تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی از جمله اقدامات دولت بوده و نشان داد که اقدامات دولت در این حوزه نیز صحیح بوده است.

وی با تاکید بر اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود، گفت: اخیرا آقای باقری با مورا در ژنو در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار و رایزنی داشته و این گفت‌وگوها و مذاکرات و رفت و آمدها استمرار دارد.

سخنگوی دولت درباره آمار مدیران ناکارآمد در دولت سیردهم گفت: همانطور که اعلام شد بیش از ۶۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند و  این اقدام بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از درون و بیرون قوه مجریه بوده است. به عنوان نمونه در یکی از سفرهای استانی رئیس‌جمهور ۱۲ مدیر جابجا شدند. رئیس‌جمهور همواره تاکید دارند ضمن احترام به همه کارگزاران هدف از این سازو کار برای خدمت‌رسانی به مردم است.

وی این را هم گفت که بیش از ۲۰۰ مدیر جوان و شایسته هم در بخشهای مختلف دولت در سطح کلان و ملی و محلی هم به کار گرفته شدند.

بهادری جهرمی در خصوص قرار داد با ایرباس گفت: عملا اتفاق جدیدی نیفتاده همان اتفاقی که در سال ۹۷ رخ داد و خرید هواپیما لغو شد دوباره بازگویی شده است. دولت هم سرمایه گذاری و تامین نقدینگی در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی داشته است و هم سرمایه گذاری برای تولید هواپیماهای داخلی و توسعه فناوری آن در کشور. دولت همچنین افزایش تاب‌آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات را پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۶۰ فروند هواپیما و بالگرد به حمل و نقل هوایی اضافه شده است، بیان کرد: عمر متوسط ناوگان هوایی کشور به نسبت سال ۱۴۰۰، دو سال کاهش یافته است. اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ افزایش نرخ بلیط هواپیما اعمال شده است.

سخنگوی دولت همچنین به موضوع افزایش قیمت بلیط هواپیما هم اشاره کرد و گفت: دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بلیط هواپیما ندارد و با آن مخالف است.

بهادری جهرمی در تشریح اقدامات حمایتی دولت از حوزه کشاورزی، گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، ارتقای فناوری‌های کشاورزی و برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی با نرخ‌های عادلانه از جمله اقدامات دولت در این حوزه است؛ به عنوان مثال در حوزه خرید تضمینی گندم که کالایی راهبردی است، سال ۱۳۹۹ نرخ خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد، بدین معنا که طی چهار سال نرخ خرید گندم چهار برابر شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی از حدود ۴ میلیون تن به حدود ۶ میلیون تن در طول فعالیت دولت سیزدهم، گفت: از سوی دیگر با اقداماتی از جمله اصلاح الگوی کشت، آموزش استفاده صحیح از سموم به کشاورزان و سرمایه‌گذاری در تولید سموم همچون فسفات، اقدامات خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز