خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

تا پایان اسفند صف وام ازدواج به حداقل یا صفر می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۹۸۵

وزیر اقتصاد گفت: در جلسه عمومی مجمع عمومی بانک مرکزی که این هفته برگزار شد رئیس‌جمهور بر مساله خاتمه دادن به صف مردم در پشت وام‌های ازدواج تاکید کردند. امروز هم در جلسه هیات وزیران مجددا این نکته را به عنوان دستور و الزام مطرح کردند که رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید کردند همه مقدمات فراهم می‌کنند که تا پایان اسفند این صف به حداقل یا صفر برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص مزایای عضویت ایران در بریکس گفت: این مساله شرکای راهبردی مورد اطمینان ولو در شرایط تحریم برای کشور برای تسهیل تجاری فراهم می‌کند. دوم برای هدف‌گذاری سرمایه‌گذاری هم کمک‌کننده است. کشورهایی که با علم به محدودیت‌های اقتصاد ایران نه تنها جمهوری اسلامی را به عنوان عضو یکی از بزرگترین پیمان‌های بین‌المللی پذیرفتند بلکه آماده هستند در سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم مشارکت کنند. در هر جهت فرصت کم سابقه‌ای ایجاد می‌کند. با توجه به قطعی شدن الحاق ایران امیدواریم سال ۲۰۲۴ فرصتی باشد برای اینکه در انعقاد قراردادها هم در حوزه تجاری و هم در حوزه سرمایه‌گذاری با کشورهای عضو بریکس بتوانیم رکوردهای قبلی را بزنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید که در سال اخیر شاهد رشد پایه پولی ۴۰ درصد بودیم، گفت: آنچه در نظریات اقتصادی حائز اهمیت است رابطه تورم با نقدینگی است اساتید اقتصاد و صاحب‌نظران به خوبی اطلاع درند نظریات متعددی وجود دارد برای اینکه با چه فاصله و ضریبی نقدینگی تاثیر خود را در میان‌مدت و بلند مدت بر تورم کشورها نشان خواهد داد در کشور ما هم به جهت کم انضباطی یا بی‌انضباطی پولی در گذشته با رشد افسار گسیخته نقدینگی مواجه بودیم. که این نرخ از ۳۹ درصد در ۱۴۰۰ به ۳۱ درصد در ۱۴۰۱ و ۲۶ درصد در نه ماهه ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است که در جهت انضباط‌بخشی بوده. بنابراین این تئوری که در آن مساله پایه پولی حائز اهمیت باشد منتفی است. اگر صاحب نظران علم اقتصاد نظرات جدید و مدرن اقتصادی را مطالعه کنند ما وقتی مبتنی بر محدودیت‌های مقداری یعنی کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها عمل می‌کنیم اثر سایر اجزای پایه پولی که موجب افزایش یا کاهش پایه پولی شوند چندان حائز اهمیت نیست.

وزیر اقتصاد در خصوص تسریع در ارائه وام ازدواج گفت: در جلسه عمومی مجمع عمومی بانک مرکزی که این هفته برگزار شد رئیس‌جمهور بر مساله خاتمه دادن به صف مردم در پشت وام‌های ازدواج تاکید کردند. امروز هم در جلسه هیات وزیران مجددا این نکته را به عنوان دستور و الزام مطرح کردند که رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید کردند همه مقدمات فراهم می‌کنند که تا پایان اسفند این صف به حداقل یا صفر برسد.

وزیر اقتصاد در مورد برنامه های تشویقی برای جذب سرمایه گذار خارجی در کشور بیان داشت: مجموعا تدابیری که برای ایجاد اعتماد به سرمایه گذار خارجی به ویژه کشورهای همسایه که ما با آنها ساده تر و کم هزینه تر امکان انتقالات پولی، مالی و ارزی داریم فراهم شده و این تسهیلات کم سابقه است.  برای سرمایه گذاری بالاتر از ۱۰۰هزار دلار به بالا تمام مزیت ها را از جمله اقامت و غیره را در قانون لحاظ کردیم.

وی افزود: امکان اینکه سرمایه گذاران بتوانند از طریق نرخ ها ارز بالاتری، تسویه و بازگشت سرمایه گذاری خارجی خود را انجام دهند توسط بانک مرکزی انجام شده تا بتوان از روش های متعدد نقل و انتقال همانند طلا و فلزات گرانبها استفاده شود.

خاندوزی تصریح کرد: خبری که از جهت اثر بخش بودن این موضوع دارم این است که طبق آمار گمرک ایران در ۹ ماه سال۱۴۰۲ بیش از ۱۹ تن طلا به صورت رسمی وارد کشور شده که این عدد در ۹ماه سال قبل عددی نزدیک به صفر و بسیار کم بوده و نشان می دهد که تسهیلات در حوزه انتقالات ارزی و فلزات گرانبها به ویژه با کشورهای همسایه که در قانون پیش بینی شده و دولت آن را مصوب کرده است موثر بوده و اعتماد به جریان رسمی تجارت به کشور برگشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز