خبرگزاری کار ایران

انتقاد وکیل سوئدی حمید نوری از روند بازداشت و محاکمه شهروند ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۸۳۷

وکیل سوئدی حمید نوری با انتقاد از روند دادرسی سوئد در پرونده حمید نوری، می‎گوید که بازداشت و محاکمه شهروند ایرانی و صدور حکم حبس ابد برای وی نقض حقوق بشر است.

به گزارش ایلنا، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: دادگاه تجدیدنظر سوئد روز ۲۸ آذر رای نهایی را درباره حمید نوری اعلام و حکم حبس ابد دادگاه بدوی را علیه این شهروند ایرانی تایید کرد.

این حکم از ابعاد بسیاری قابل بررسی است و به گفته وکلای حمید نوری، دادگاه تجدید نظر بسیاری از دفاعیت ارائه شده را بررسی نکرده و در نظر نگرفته است.

«سونسکا داگبلادت»، روزنامه سوئدی، در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

این روزنامه سوئدی، نوشت: توماس بودستروم، وکیل مدافع حمید نوری، پس از حکم حبس ابد دادگاه استیناف علیه موکلش، بسیار انتقاد دارد.

بودستروم، می‎گوید: دادگاه استیناف سوئد با حکم خود این فرصت را برای صد‌ها هزار و شاید حتی میلیون‌ها ایرانی از بین برده است چراکه اگر به سوئد بیایید و در پلیس، مقام‎های دادستانی یا دادگاه‌ها کار کرده‌اید، به حبس ابد محکوم می‌شوید.

وکیل سوئدی حمید نوری، تاکید کرد: با وجود تخلفات بسیار که در روند رسیدگی به پرونده وجود دارد اما دادگاه استیناف سوئد در نهایت حکم حبس ابد حمید نوری را تایید کرد.

بودستروم در بخشی دیگر به حضور مخفیانه امید فرهند، افسر ایرانی‌تبار پلیس سوئد در پرونده حمید نوری اشاره کرد و در این باره می‎گوید: موضوع مربوط به یک افسر پلیس در سوئد است که روی پرونده کار کرده و یک خویشاوند نزدیک در ایران داشته است. دادگاه بیان می‌کند که مبنایی برای رد کردن وجود دارد، اما به این نتیجه می‌رسد که چندین مورد دیگر به این معناست که کیفرخواست بر این اساس نباید رد شود.

وکیل حمید نوری، با بیان اینکه دفاعیات از جمله مواردی را که حمید نوری به عنوان مدرک قبل از محاکمه در دادگاه تجدیدنظر آماده کرده است، از سوی زندان حذف شده است، اضافه کرد: اعتقاد بر این است که نوری، زمانی که در سال ۲۰۱۹ در آرلاندا دستگیر شد، به‌گونه‌ای فریب خورده بود که این اقدام اصول حقوق بشر را نقض می‌کند.

وزیر دادگستری پیشین سوئد با اشاره به اینکه دادگاه استیناف چنین کاستی‌هایی را تا حد بسیاری ساده می‌گیرد، اظهار کرد: فکر می‌کنم این پرونده توجه بسیاری را در جهان جلب کند.

توماس بودستروم، در پایان گفت: سوئد باید یاد بگیرد برای چیزی که هیچ ربطی به آن ندارد، مردم را فریب ندهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز