خبرگزاری کار ایران

محجوب در گفت‌وگوی ویژه خبری:

فرمایشات رهبری هم بیم و هم امید بود/ مشوق انتخابات این نیست که فقط مردم را به صندوق رای دعوت کنیم/ باید میدان باز شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۷۴۱

دبیرکل خانه کارگر گفت: رهبری نگفتند انتخابات رقابتی و حزبی است، بلکه گفتند که این شرایط فراهم آید. مشوق انتخابات این نیست که مردم را فقط به صندوق دعوت کنیم، بلکه مشوق این است که این حس به مردم منتقل شود که با شرکت در انتخابات مسائل کشور حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) و عبدالله گنجی (عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم) شب سه‌شنبه پنجم دی ماه در میزگرد تلویزیونی شبکه خبر و گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با موضوع انتخابات مجلس حضور یافته و به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

عبدالله گنجی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری در مورد نحوه آمادگی احزاب و گروه‌های سیاسی برای انتخابات گفت: شروع اولیه انتخابات با قانون جدید و ثبت‌نام‌ها که زودهنگام بود. به زعم بنده با این نوع ثبت‌نام‌ها خیلی هیجان ایجاد نکرده چراکه بدون تصویر و هیجان در فضای سردی بود.قبلا طرف با عده‌ای به ثبت نام می رفت و تصویربرداری می‌شد و بازتابی در افکار عمومی داشت. منتها جلوتر که آمدیم خصوصا بعد از دیدار رهبری با اعضای شورای نگهبان و تاکیدات مجدد در مورد فرمایشات اول سال‌شان فضای نویی را ایجاد کرد و به این سمت رفت که احزاب و گروه ها سفرهای استانی و جلسات محفلی خود را شروع کردند و خوشبختانه شما هم در صدا و سیما به نوعی در را برای این موضوع باز می‌کنید من فکر می‌کنم این شیب بسیار خوب شروع شده است ان شا الله با اعلام نتایج در ۱۴ دی ما بهتر می‌توان این موضوع را ارزیابی کرد.

وی افزود: همه وظایف مشارکت حداکثری دست احزاب نیست قانون انتخابات ما هم کاری به احزاب و گرو‌ه‌ها ندارد متمرکز بر افراد است بعدا که آدم‌ها تایید صلاحیت شدند صف‌بندی احزاب شروع می‌شود چون قانون کاری ندارد فرد عضو کدام حزب است برای تایید صلاحیت بر شخص تمرکز میکند. نحله های مختلف جریانی همه آماده‌اند از فردای ۱۴ دی ماه این صف‌بندی را سازمان بدهند. 

گنجی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب گفت: رقابت واقعی که ایشان فرمودند یعنی رقابت بین کسانی که با هم اخنلاف سلیقه واقعی دارند نه تصنعی باید با هم رقابت کنند و صحنه مثل ویترینی باشد که مردم بتوانند دست به انتخاب بزنند بنابراین رقابت واقعی سه ضلع دارد؛ بخشی دست حاکمیت بخشی دست نخبگان و احزاب است و بخشی دست مردمی است که دست به انتخاب می‌زنند برای این‌ها باید شرایطی فراهم شود که بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

علیرضا محجوب در ابتدای سخنان خود در این میزگرد ضمن تسلیت شهادت سردار سیدرضی موسوی به مردم ایران اظهار کرد: نکته‌ای که باید درباره انتخابات عرض کنیم تصور می‌کنم مقام معظم رهبری یک مقدار فرمایشات‌شان هم بیم بود و هم امید‌. در مورد انتخابات حزبی دو دوره است که شورای نگهبان تلاش فراوانیکردند که مجلس را به این کار تشویق کنند اما به دلایل مختلف چنین چیزی محقق نشد. فرمایش رهبری هم در واقع یک دعوت کلی است ایشان نگاه‌ها و جناح‌ها را به رقابت دعوت کردند. می‌تواند مصداق آن احزاب هم باشد اما صراحت کلام ایشان در مورد نگاه‌ها و جناح‌ها است. ایشان در مورد نگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کردند. مردم مشکلات اقتصادی‌شان فراوان است و سفره‌هایشان مشکل دارد در تقدیم اجاره‌خانه و پیش خانواده‌شان شرمنده هستند بنابراین لازم است که ما در مورد نگاه اقتصادی بیشتر حرف بزنیم و بگوییم باید خط‌کشی باشد بین کسانی که به دنبال خط اشرافیت هستند یا کسانی هستند که می‌خواهند به هر طریقی ثروت به دست بیاورند که حتما در این شرایط فساد و روابط ویژه ایجاد می‌شود مردم حق دارند وقتی فشاری می‌بینند انتظار داشته باشند همه این فشار را احساس کنند.

دبیرکل خانه کارگر گفت: اگر بناست برای خدا رقابت کنیم بنا نیست همه مثل هم فکر کنیم واقعیت این است که عرصه سیاست کشور نیازمند رقابت است و رهبری عنوان مسابقه را به این رقابت دادند. ایشان گفتند برای انتخابات باید مسابقه بگذاریم. در این عرصه مسابقه در این خصوص هست که افراد نظرات پخته‌تری بیان کنند. افراد هرچه در سال‌های اخیر صحبت کردند در مورد کلیات حرف زدند. دانستن کلیات اقتصادی مشکلات ما و تصمیم‌گیران را حل نمی‌کند. باید از پیام‌های ما جهت و از دل این جهت‌دهی امید و از دل امید انگیزه در بیاید که بتواند افراد را پای صندوق‌های رای بکشاند.

وی افزود: وقتی فرمان ما به این سمت نپیچید که انتخابات را حزبی کند یعنی این سطح نیست و باید شرایط را فراهم بیاوریم. رهبری هم نگفتند انتخابات رقابتی و حزبی است، بلکه گفتند که این شرایط فراهم آید. ما هم سر همین بحث داریم که بشود عیارسنجی کرد و نشوق ایجاد کرد.مشوق انتخابات این نیست که مردم را فقط به صندوق دعوت کنیم، بلکه مشوق این است که این حس به مردم منتقل شود که با شرکت در انتخابات مسائل کشور حل خواهد شد. این کار بزرگ و افراد بزرگی می‌خواهد. مراکز پژوهشی ما باید به افراد و جریانات نظر مشورتی بدهند. ما می‌خواهیم که روزنامه‌ها و رسانه‌ها و مطبوعات در همین جهت همراهی کنند. اگر ما بنشینیم و تحرک سیاسی نداشته باشیم، چنین چیزی رخ نمی‌دهد. باید ببینیم هدف ما چیست؟ اگر هدف رای آوردن خودمان باشد، چنین هدفی محقق نمی‌شود. اما اگر برای حل مشکل مردم رگ گردنمان سرخ می‌شود قطعا رگ گردن مردم هم برای حضور در انتخابات سرخ خواهد شد. می‌دانم قدرت یک نماینده چقدر است و بزرگ‌نمایی نمی‌کنم اما تصمیم با مجموع مجلس است که فعلاً این نیست که انتخابات حزبی باشد.

در ادامه گنجی گفت: در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت موهبت الهی است به شرطی که شما بتوانید خدمت کنید. از مجلس پنجم به این طرف پول وارد انتخابات شد و هم بنگاه‌های خصوصی در انتخابات تاثیرگذار بودند و هم پول خرج کردن به فرهنگ تبدیل شد. وقتی شما در انتخابات میلیاردی پول خرج می‌کنید وقتی وارد مجلس می‌شوید باید دنبال رفع شرمندگی‌ها و منت‌هایی که برای ورود به مجلس داشتید باشید و آنها را جبران کنید در این شرایط ذهن درگیر خدمت به مردم نیست.

وی افزود: مورد خاصی دیدم آقایی در دوره های قبل مسئولیتی داشت می‌خواست استعفا بدهد و نماینده مجلس شود در شهرستانش هم رای خوبی داشت کنار او بودم به او گفتند مسئول این سازمان با استعفای شما موافقت نکرده همان جا به سجده رفت و گفت تکلیف از من ساقط است. ما نماینده این مدلی می‌خواهیم که وقتی این امکان برایش فراهم نشد ناراحت نشود. 

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: حقیقت داستان این است که نباید انتخابات را در این تراز بیاوریم که مثلا بنده انتخاب می‌شوم یا آقای محجوب. این یکی از نتایح انتخابات است. یکی از مشکلات فرهنگ‌سازی سیاسی در کشور ما این است که معنای متنوع انتخابات که بیشتر هم مدنظر رهبری است را رها کردیم و فقط می‌بینیم طرف اصلاح‌طلب است یا اصولگرا. اولین معنای انتخابات در نگاه رهبری این است که انتخابات برای کشور امنیت‌آفرین است و مشارکت مردم نزدیکی و دوری دشمن را تنظیم می‌کند.   

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جنهوری سال ۷۲ مشارکت خیلی پایین بود ۵۱ درصد معادل ۱۵ و نیم میلیون نفر. بعد سال ۷۶ به ۲۸ میلیون رای رسید و رهبری فرمودند این حماسه بزرگ یک تهدید بزرگ نظامی را از کشور دور کرد. دشمن روی انتخابات و میزان مشارکت مردم تنظیم می‌کند. انتخابات در واقع معنابخشی به نظام مستقر است و نسبت مردم با حاکمیت را تعریف می‌کند. ما باید از سطحی  که چه کسی انتخاب می‌شود بگذریم البته این هم مهم است بی تجربگی مردم ما در نظام و کم تجربگی نظام نا هر چه جلوتر آمدیم به بلوغ می‌رسد پخته‌تر می‌شود. مردم کم کم می‌دانند کسی که آمده و حرفی که می‌زد چقدر واقعی است.

گنجی افزود: نماینده به تنهایی نمتواند به قولی که می‌دهد عمل کند و باید جنعی را با خود همراه کند. اما ملاحظه‌ای هم داریم شرایط خاصی داریم متغیرهایی برای شرایط خاص داریم الان زیر ۱۸۰۰ تحریم داریم کشور را اداره می‌کنیم نمی‌شود نماینده‌ای این‌ها را نداند. باید مبتنی بر واقعیات کشور مطالب باورپذیر را گفت. مردم ما به بلوغی رسیدند که فرق حرف باورپذیر و واقعی را از دیگر موارد می‌توانند تشخیص دهند.

در ادامه دبیرکل خانه کارگر گفت: الان در شرایطی هستیم که برخی افراد جناحی و حزبی ما در قدرت نیستند، با تمام ضعف‌های اقتصادی و مشکلات در حوزه کارگری و مزدی و تورم‌ها و انواع چالش‌ها جریانات سیاسی باید یکدیگر را تقویت کنند. همه باید به دنبال منافع مردم باشند. جریانات مثلا باید بگویند که ما از مسیری که ترسیم می‌کنیم، به دنبال حقوق کارگران و بازنشستگان و مردم هستیم. در چنین شرایطی میدان باز خواهد شد. برخی البته دنبال این میدان‌ها نیستند. حرف ما این است که باید میدان رقابت حول منافع فقرا و مردم ضعیف باشد. بیشتر کسانی که به میدان رقابت می‌آیند گفته‌هایشان پر تعهد است این هم کار یک فرد نیست جناح و جریان نیاز دارد از ۱۵ دی ماه پیشران انتخابات جناح‌ها و جریان‌ها هستند نه افراد. رهبری به خوبی اشاره کردند که باید جریان‌ها پرچمدار انتخابات باشند و افراد و کاندیداها به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

محجوب ادامه داد: جناح‌های سیاسی در ایران ضعیف هستند و از آنجا که حزب مدرسه سیاست است، اگر احزاب ضعیف باشند، انتخابات و سیاست‌ورزی ضعیف خواهد بود و در این شرایط تحرکات سیاسی و مشارکت معنا پیدا نمی‌کند. در شرایط فعلی این سخنان رهبری واقعی‌ترین صحبت‌هایی است که باید در جریان انتخابات مطرح شود.

گنجی در ادامه گفت: در کشور ما تحزب ضعیف است. همیشه هم اینطور بوده رقابت موسمی است و شبکه سراسری در کشور ندارد. ما در کشور آرایش حزبی نداریم آرایش جناحی داریم البته در جریان اصلاح‌طلبی بعضی وقت‌ها فاصله طیف‌ها خیلی زیاد است. یکی مثل آقای محجوب اینجا نشستند درباره پرهیز از اشرافی‌گری صحبت می‌کنند که برای ما و کارگران افتخار است. ولی در همین جریان طیفی از وزرای میلیاردی به کار می‌گیرد و وزیرش می‌گوید پورشه سوار می‌شود. انتخابات ما هم جناحی است و همه طیف‌های یک جناح با هم همگون نمی‌شوند. چون حزب به تنهایی نمی تواند بار را بکشد و قبل از انتخابات به یکدیگر می‌پیوندند و بعد از آن زمستانشان باز هم شرع می‌شود. از سوی دیگر احزاب چون به نوعی رسانه هم دارند، طبیعی است ما 40 روز دیگر تا رسمی‌شدن رقابت‌ها فاصله داریم در این دوران این تریبون‌های احزاب است که می‌تواند میدان‌داری کند. و برنامه‌های یک جریان را ارائه دهد اما سه نوع رقابت داریم؛ یک عده نیت شان برای مردم خالص است یک عده واقعا نیت شان قدرت است کسی که برای رسیدن به قدرت لابی می‌کند خیلی خطرناک است. یک بخشی هم در کشور داریم که این‌ها عمدتا هم فکر می‌کنم ثبت‌نام نکردند، این‌ها با نظام رقابت می‌کنند. در کشورهایی که تمرین دموکراسی می‌کنند احزاب سر چه رقابت می‌کنند تامین اجتماعی سن بازنشستگی بیمه بیکاری. در اینجا گاهی طرف سر اساس نظام و جمهوری اسلامی رقابت می‌کند. شعار که می‌دهد حس می‌کنیم ایران اینترنشنال است. باید مردم آنها که می‌خواهند واقعا خدمت کنند را بشناسند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه اضافه کرد: تصور می‌کنم راه حل بسیار مهم است. رقابت‌های ما باید راه حل محور باشد و هجوم جناح‌ها و احزاب به هم باید متوقف شود و درست نیست. ما در سال ۵۹ وضع بسیار بدی در کشور داشتیم و در خیابان سنگربندی شده بود. اما ابتدای انقلاب شهید بهشتی شرایطی به وجود آورد و جنب و جوشی ایجاد کرد که در همان شرایط بغرنج همه پای صندوق انتخابات شرکت کنند. کسانی که دوستدار کشور و انقلاب هستند باید مسیرشان همین باشد. رهبری جمله کلیدی گفتند از راه انتخابات تکلیف کشور مشخص می‌شود. ما در این زمان نیز تاکید داریم که هیچ راهی به جز انتخابات نداریم. از طرفی میدان باید باز باشد معتقدیم که نباید بگذاریم که خط اشرافیت، خط مخالفت با منافع ضعیفان و فقیران جامعه و مفسدان در رقابت‌ها پیروز شود و در همین جهت نیز تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز