خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

عملیات طوفان الاقصی نشان داد که نهضت جدیدی با تولد بازیگر توانمندی به عنوان «محور مقاومت» آغاز شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۲۸۵

همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: این همایش در زمانی برگزار می‌شود که جهان و منطقه ما دستخوش تحول شگرف، تغییرات بزرگ در مناسبات جهانی و ظهور نظم جدید در روابط بین‌الملل قرار گرفته است.

وی افزود: اساس نظم جدید جهانی، فروپاشی نظامی تک قطبی بعد از جنگ سرد بود که به نظام چند قطبی تبدیل شد و باعث ایجاد نظام چندقطبی یعنی  قطب‌های نامتقارن شد. از نشانه‌های ظهور این تحول جدید این است که هژمونی آمریکا در دوران جنگ سرد در حال فروپاشی است. در بیان واقعیت آمریکا ظرفیت و نفوذ خود در اقتضای جهانی و منطقه‌ای را از دست داده و به شدت این نفوذ و اقتدار در حال فروپاشی است.  چین به سرعت در حال صعود و تبدیل به قدرت اول جهانی و قدرت اول نظامی است. سومین نشانه درگیری روسیه در منازعه جنگ توسعه طلبانه غرب است که آن را به بن بست کشانده است. نشانه چهارم این است که اروپا گرفتار بحران اقتصادی، انرژی و شکاف شده است. نشانه بعدی، تغییر آرایش دایره تاثیرگذاری و منطقه‌ای در عرصه جهانی است. تولد پیمان‌های جدید مانند بریکس و شانگهای نوید تشکیل قدرت جهانی را می‌دهند که از یکجانبه گرایی خارج شده و به همگرایی، دوستی، صلح و همکاری چندجانبه برای توسعه می‌رسد. این ادبیات نظام جدید بین الملل است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نشانه ششم مربوط به منطقه غرب آسیا است. رژیم صهیونیستی کارگزار غرب تنها قدرت هسته‌ای آسیا و مدعی بزرگترین ارتش جهان و قدرت اطلاعاتی و امنیتی در حمله جبهه مقاومت شکست ترمیم‌ناپذیری خورد و رژیم صهیونیستی دچار فروپاشی و نابودی شده است. مقاومت بی‌سابقه مردم فلسطین در این هفتاد روزی که گذشت، غافلگیرکنننده بود و عملیات طوفان الاقصی نشان داد که نهضت جدید در منطقه با تولد بازیگر توانمندی به عنوان محور مقاومت آغاز شده که ملت‌هایی را در برگرفته و با حضور تاثیرگذار جمهوری اسلامی نوید قدرت جدید در منطقه را می‌دهد.

ذوالقدر تصریح کرد: این نشانه‌ها خبر از تغییر قدرت بزرگ و تنظیم روابط مناسبات بین الملل جهان در شرایط فعلی از نظم قدیم به نظم جدید است.

وی گفت: شاخص‌های نظم جدید چیست؟ اولین شاخص قدرت‌های بزرگ این است که قدرت‌های کوچک نقش تامین کننده در قدرت جدید را دارند.  شاخص دوم این است که مناسبات قدرت براساس یک جانبه گرایی جای خود را به همگرایی بین‌الملل داده است.  شاخص سوم این است که قدرت جهانی به طور سنتی در اختیار غرب بوده اما این قدرت به شرق منتقل شده است. نظم جدید جهانی برای اولین بار پس از چند قرن، به جایگاه اصلی خود یعنی شرق بازگشته است. شاخص چهارم این است که آسیا پس از سرکوب، تحقیر و جنگ هویت، نقش و قدرت خود را بازآفریده است. شاخص پنجم مربوط به غرب آسیا است که با ویژگی‌های منحصر به فرد ژئوپولتیک و سابقه فرهنگی خود، قدرت از دست رفته خود را بازپس گرفته است. همچنین ایران با سیاست ژئوپلیتیک منحصر به فرد، عقبه تمدنی و تاریخی و همچنین دارا بودن ظرفیت‌های بی بدیل خود در  مقاومت سی پنج ساله قلب این نقطه جهان خواهد بود. جمهوری اسلامی باید روابط خود با کشورهای منطقه و همسایگان را تنظیم کند. این موضوعاتی که مطرح شد فرضیه و نظریه‌هایی است که باید اثبات شود. هرچند ما می‌دانیم اثبات شده اما این فرضیه‌ها باید توسط کارشناسان متخصص حوزه روابط سیاست منطقه‌ای اثبات شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز