خبرگزاری کار ایران

ذاکر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳:

اگر دولت در لایحه بودجه هزینه‌های جاری خود را ۱۹ درصد افزایش داده چرا افزایش حقوق کارمندان صرفا ۱۸ درصد است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۰۱۷

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: رشد ۴۹ درصدی مالیات در یک سال برای کشور بسیار بالا است، اگر این میزان از رشد به فرارهای مالیاتی اختصاص یابد، اتفاقا کار خوبی هم خواهد بود اما ۵۵ درصد مالیات‌ها به کالاها و خدمات اختصاص پیدا می‌کند که به معنای افزایش تورم است.

به گزارش ایلنا، سیدسلمان ذاکر در  نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: هرچند امسال بودجه دومرحله‌ای شده است اما اکنون شما می‌خواهید به آن رأی دهید بنابراین باید پرسید چند درصد آن به کارکنان و بازنشستگان اختصاص داده شده و چرا تا این حد پایه جدید مالیاتی در آن افزایش یافته است بنابراین اینکه ما این مشکلات را در مرحله دوم جبران خواهیم کرد، تفکر کاملاً اشتباهی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: با یک نگاه کلی به این لایحه متوجه می‌شویم رشد ۴۹ درصدی مالیات در یک سال برای کشور بسیار بالا است، اگر این میزان از رشد به فرارهای مالیاتی اختصاص یابد، اتفاقا کار خوبی هم خواهد بود اما ۵۵ درصد مالیات‌ها به کالاها و خدمات اختصاص پیدا می‌کند که به معنای افزایش تورم است.

وی ادامه داد: همچنین تقریباً ۵۳ درصد از این مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص داده می‌شود یعنی یک کارمند که حقوق بالای ۱۲ میلیون دریافت می‌کند باید بلافاصله این مالیات را پرداخت کند که این مسئله با توجه به افزایش تورم قابل قبول نیست.

ذاکر بیان کرد: اگر دولت در لایحه هزینه‌های جاری خود را ۱۹ درصد افزایش داده چرا افزایش حقوق کارمندان صرفا ۱۸ درصد است هرچند ما نمی‌خواهیم دولت محقر باشد اما نباید تشریفاتی نیز باشد که افراد کم درآمد یا فاقد درآمد گلایه‌مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: زمانی که ما حقوق را برای کارکنان، بازنشستگان و کارگران صرفا ۱۸ درصد در نظر می‌گیریم یعنی تورم را در زندگی آنها مدنظر قرار نداده‌ایم و این افزایش متناسب با تورم نیست در واقع دولت برخلاف قانون جامع نظام تأمین اجتماعی عمل کرده است، این قانون می‌گوید پرداخت‌ها باید بر اساس تورم باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به مسئولان دولتی مطرح کرد: وقتی شما می‌گویید ۸ درصد رشد اقتصادی داریم منابع این ۸ درصد را از کجا تأمین خواهید کرد. مگر با ۵۰ همت می‌شود متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی را تأمین کرد چرا که دولت سقف را بسته است این در حالی است که مجلس در این زمینه به مردم قول داده است لذا اگر می‌خواهیم رضایت مردم را جلب کنیم باید به این موضوعات توجه کنیم.

وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در این لایحه تبصره (۱۶) آن است چرا که کلا نادیده گرفته شده است یعنی ارائه تسهیلات برای افراد کم درآمد، کمیته امداد‌ها، بهزیستی‌ها و افراد بی‌سرپرست در نظر گرفته نشده است بنابراین ما باید قانونی راتصویب کنیم که نه تنها چمشان به حاکمیت است بلکه افرادی که در بخش خصوصی فعال هستند نیز مورد حمایت واقع شوند.

ذاکر اضافه کرد: باید درلایحه به استان‌های محروم نیز توجه شود در حالی که ما چه پاسخی برای افراد حاشیه‌نشین داریم. همچنین بودجه‌ فعالیت‌های عمرانی افزایش پیدا نکرده است آیا راه‌های مواصلاتی اصلاح و احداث شده‌اند هرچند دولت تلاش‌های خود را انجام می‌دهد اما باید به میزان کشته‌ها در جاده‌ها توجه کند که تعدادشان بسیار است.

وی افزود: همچنین در لایحه محیط زیست که عامل حیات انسان است توجه نکردیم که موضوعات مهمی مانند آلودگی هوا و احیای دریاچه ارومیه نیز توجهی نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز