خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در ارمنستان:

مواضع اروپا و آمریکا در قبال حوادث غزه مبین اوج انحطاط اخلاق و زوال عقل است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۰۱۲

سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال حوادث غزه و جنایات رژیم اسرائیل و اصرار بنیادگرانه بر آن، مبین اوج انحطاط اخلاق و زوال عقل است، تاکید کرد: غزه نشان داد که پلوراریسم معرفتی مورد ادعای غرب و لیبرال دموکراسی بر اساس مدرنیته نه تنها برای جهان صلح نیاورده است، بلکه عامل قساوت‌های تاریخی هم بوده است. قساوت در تمدن غرب بیش از هر تمدن و امپراطوری دیگر است.

به گزارش ایلنا، مهدی سبحانی طی یک سخنرانی در میزگرد استانداردهای دوگانه غرب در خاورمیانه که از سوی موسسه مطالعات آلترناتیو و با شرکت سفرای چین، بلاروس، قزاقستان، سوریه و روسیه و جمعی از مقامات و تحلیلگران ارمنی برگزار شد، با ارائه آماری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر کسی می‌تواند در مورد شرایط فاجعه‌بار و نسل‌کشی موجود در غزه سکوت کند، چیزی از انسانیت نمی‌داند. بمباران مدارس، بیمارستان‌ها، کمپ‌های بی‌گناهان و مردم عادی چه توجیهی دارد. آنها به دنبال شکست حماس هستند، اما فقط خودشان را شکست می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعداد کودکانی که در ظرف چند هفته در غزه کشته شده‌اند، بیش از تعداد کودکان کشته شده در افعانستان و عراق طی چند سال جنگ و خونریزی بوده است، اظهار داشت: چه بسیار مادرانی که فرزندان مرده خود را در آغوش گرفتند و پدرانی که ناامید در میان آوار به دنبال اعضای خانوده خود بودند.

سفیر ایران با بیان اینکه مسئله غزه مساله حماس نیست، مسئله فلسطین است، تصریح کرد: غزه جوهره فلسطین و ترجمان آشکار رنج و درد مردمی است که ۷۵ سال تحت ظلم و فشار و جنایت صهیونیزم هستند. غزه بخشی از یک کل است. امروز فلسطین محک و ملاک شرافت انسانی است. آنچه امروز توسط اسرائیل در غزه انجام می‌شود، مصداق روشن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

سبحانی با بیان اینکه مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال حوادث غزه و جنایات رژیم اسرائیل و اصرار بنیادگرانه بر آن، مبین اوج انحطاط اخلاق و زوال عقل است، خاطرنشان کرد: غزه نشان داد که پلوراریسم معرفتی مورد ادعای غرب و لیبرال دموکراسی بر اساس مدرنیته نه تنها برای جهان صلح نیاورده است، بلکه عامل قساوت‌های تاریخی هم بوده است. قساوت در تمدن غرب بیش از هر تمدن و امپراطوری دیگر است.

وی با بیان اینکه اکنون غرب به ویژه آمریکا و اروپا در معرض امتحانی سخت قرار گرفته‌اند که سرنوشت تمدن غربی و نظم جهانی غرب‌محور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، ابراز داشت: این نقاط عطف تاریخ مایه درس بیشتری برای جهانیان است و این اندیشه را رونق خواهد بخشید که اساسا سایر الگوهای حکومتی می‌توانند ثبات‌بخش‌تر و صلح‌سازتر باشند.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه فرهنگ و تمدن غرب همان تمدنی است که وقتی با بمب فسفری بیش از شش هزار کودک را شهید می‌کنند، می‌گویند اسرائیل دارد از خودش دفاع می‌کند، عنوان کرد: آیا کشتن کودکان دفاع از خود است؟ این وقایع معنا و مفهوم خاص خود را دارند و در دوره انتقالی روابط بین‌الملل عوارض طولانی مدتی برای تمدن غربی خواهند داشت.

سبحانی ادامه داد که عقوبت جنایات در غزه از بیرون و درون دامن آنها را خواهد گرفت.

وی پنج اصل را به عنوان موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات غزه برشمرد که عبارتند از: ۱- جنگ در غزه و جنایات و نسل‌کشی باید متوقف شود. ۲- گذرگاه‌ها باز شوند و غزه از محاصره خارج شود. ۳- سیاست کوچاندن اهالی غزه محکوم و محتوم به شکست است و باید با آن مقابله شود. ۴- جنایتکاران جنگی در غزه باید تحت پیگرد حقوقی قرارگیرند. ۵- کمیته‌ای ویژه و تخصصی برای رسیدگی به جنایات جنگی اسرائیل تشکیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز