خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

بازگشت بخشی از وجوه ایران در بحرین که در دولت‌های گذشته توقیف شده در دست پیگیری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۲۵۴

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بازگشت بخشی از وجوه ما در بحرین که در دولت‌های گذشته توقیف شده در دست پیگیری است و لایحه آن در مجلس است. در نتیجه کارهای فنی و حقوقی انجام شده و منتظر مجوز مجلس هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد دهقان در نشست خبری ضمن تسلیت ایام فاطمیه با اشاره به هفته بسیج گفت: بسیج یکی از یادگار‌های امام(ره) و مردمی‌ترین‌ و متصل‌ترین نهاد جمهوری اسلامی ایران بوده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: پیروزی نیروهای حماس و مقاومت را تبریک می‌گویم و به مردم غزه شهادت زنان، مردان و کودکان را تسلیت  می‌گویم. حمله به خانه زنان، مردان و کودکان، کنوانسیون‌های دفاع از حقوق زنان و کودکان و اساس نامه مقابله با جنایت جنگی را نابود کرد. این جنایات با پشتوانه آمریکا صورت گرفت و همه اسناد بین‌المللی و حقوقی را نابود کرد.

دهقان بیان کرد: در کنفرانس کشورهای اسلامی اعلام کردند دادگاه‌های جدیدی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی لازم است و به نظر منم همین‌طور است تا بتوان از نسل کشی‌ جلوگیری کرد. حقیقت دردناک حمله به غزه این بود که نشان داد سازمان‌های بین‌المللی کارآمدی لازم را ندارند.

وی تاکید کرد: بمب‌ها توسط بایدن و آمریکا به رژیم صهیونیستی منتقل شد و این اتفاقات نشان می‌دهد باید ساز وکار جدیدی به وجود بیاید.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: روز یکشنبه ۱۲ آذرماه همایش مسئولیت اجرایی قانونی اساسی با حضور ۲ هزار استاد حقوق و اقتصاد، سفرا و مسئولان بلندپایه کشورها برگزار می‌شود. از سال گذشته تلاش بر این بود که این همایش اقتصادی باشد. اسم همایش تحول بنیادین اقتصادی بر مبنای قانون اساسی است.

دهقان گفت: در یک دهه گذشته مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی تاکید کردند و ما باتوجه به این لازم دانستیم اصول قانون اساسی را بر این مهم منطبق دهیم. خوشبختانه مقالات علمی و حقوقی که در این مورد دریافت کردیم، همه به ما یک رهنمود واحد با راهکارهای متفاوت نشان می‌دهد همه راه‌ها مبتنی بر قانون اساسی است. در یک نظر سنجی هم بیش از ۷۰ درصد مردم بیان کردند راه حل مشکلات بازگشت به قانون اساسی است.

وی با بیان این‌که ما مسئول اجرای قانون اساسی هستیم، اظهار داشت: ما مسئول اجرایی قانون اساسی هستیم و رئیس‌جمهور مسئول اجرایی قانون اساسی است. در گذشته مشاهده می‌کردیم رئیس‌جمهور برای اجرای بخشی از قانون اساسی دچار مشکل می‌شود. اما در این دوره هیات نظارت بر اجرای قانون داریم و بدون سوءگیری سیاسی سعی کردیم اجرای قانون اساسی بدون جهت‌گیری سیاسی باشد.

دهقان با بیان اینکه لایحه برگزاری تجمعات را آماده کردیم، گفت: سامانه اجرای قانون اساسی را هم راه اندازی کردیم که استقبال نسبی از سوی مردم صورت گرفته است. پیگیری می‌کنیم و هرجا لازم بود دستور را داده‌ایم. خانه ملی قانون اساسی بنا نهاده شده است و جلساتی را با نخبگان برگزار کردیم. هیات پیگیری اجرای قانون اساسی چندین جلسه برگزار کرده که در یک جلسه آقای رئیس‌جمهور شرکت کردند و در مابقی جلسات شخصا حضور داشتم.

دهقان با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که دانش آموزان در سطوح مختلف از قانون اساسی مطلع شوند، گفت: پیگیری کرده‌ایم که موضوع قانون‌اساسی‌گرایی در کتب درسی ثبت شود و دانش‌آموزان اطلاعی از قانون‌اساسی داشته باشند و جلسات‌ مشترکی شکل گرفته تا برخی اصول قانون اساسی در آموزش دانش آموزان مطرح شود، کارهای کارشناسی آن انجام شده است. در همایش قانون اساسی مجموعه مجلس دانش آموزی نیز حضور خواهند داشت. به دنبال این هستیم‌که دانش آموزان در سطوح مختلف از قانون اساسی مطلع شوند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور درباره پیگیری‌های انجام شده در آزادسازی اموال بلوکه شده کشور گفت: در زمینه آزادسازی اموال بلوکه شده ۷ لایحه تقویم مجلس شده است. در گذشته از مجلس در مورد این دعاوی مجوز گرفته نمی‌شد و این یکی از نقص‌ها بود. به دلیل اینکه سازوکارهای روشنی در مجلس درخصوص این موضوعات وجود نداشته این امر مقداری زمان برده است و تاکنون  ۵لایحه در کمیسیون‌های زیربط مجلس تصویب شده و در نوبت صحن قرار گرفته است و ۲ لایحه هنوز تصویب نشده است تا دعاوی خود را علیه برخی کشورها درخصوص اموالی که در آنجا توقیف شده اعلام کنیم.

وی گفت: درخصوص کره اقدامات اولیه انجام شد و اصل مبالغی که سپرده‌گذاری شده بود بازگشته است ولی هنوز حق‌مان را نگرفته‌ایم زیرا کره باعث شد ارزش پول ایران کم شود و منتظر هستیم که مجلس مجوز لازم را ارائه دهد‌. بازگشت بخشی از وجوه ما در بحرین که در دولت‌های گذشته توقیف شده در دست پیگیری است و لایحه آن در مجلس است. در نتیجه کارهای فنی و حقوقی انجام شده و منتظر مجوز مجلس هستیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز