خبرگزاری کار ایران

پاکستان در مورد ضرب‌الاجل احداث خط لوله گاز از ایران درخواست مهلت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۷۴۵

هیئتی از وزارت انرژی پاکستان برای گفت‌وگو در مورد پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان به ایران می‌آید.

به گزارش ایلنا، رسانه‌های پاکستانی با اعلام خبر سفر هیاتی پاکستانی به ایران خبر دادند که این هیأت از ایران برای درخواست تمدید مهلت تکمیل خط لوله گاز را مطرح خواهد کرد.

به گفته منابع، پاکستان بر اساس توافقنامه‌ای موظف است خط لوله گاز تا مرز ایران را تا مارس ۲۰۲۴ تکمیل کند. ایران سال گذشته از پاکستان خواست تا بخشی از پروژه خط گاز ایران و پاکستان (IP) را تا مارس ۲۰۲۴ در خاک خود بسازد یا ۱۸ میلیارد دلار جریمه بپردازد.

هیئت پاکستانی امروز (۱۴ نوامبر ۲۰۲۳) در تهران با مقامات ایرانی مذاکره خواهد کرد و از آنها درخواست خواهد کرد که داوری بین‌المللی را که به دنبال اعمال مجازات ۱۸ میلیارد دلاری است، دخالت ندهند. محمدعلی وزیر نیرو ممکن است امروز (سه‌شنبه) به تهران برود اما این بستگی به مجوز دفتر نخست وزیری دارد.

سیستم‌های گاز بین دولتی پاکستان و شرکت ملی گاز ایران (NIGC) در سپتامبر ۲۰۱۹ قرارداد بازنگری شده‌ای را برای این خط لوله امضا کردند. بر اساس این توافق، ایران تا سال ۲۰۲۴ به هیچ دادگاه بین‌المللی برای تاخیر مراجعه نخواهد کرد. پس از آن، ایران آزاد خواهد بود که به داوری بین‌المللی مستقر در فرانسه رفته درخواست ۱۸ میلیارد دلار جریمه را برای پاکستان مطرح کند.

منابع افزودند: هیأت پاکستانی در چارچوب تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دنبال تمدید مهلت تکمیل پروژه خط لوله خواهد بود.

ندیم باجوا، مدیر عامل سیستم‌های گازی بین ایالتی و مقامات وزارت انرژی را همراهی می‌کنند.

این پروژه به طور قابل توجهی به تاخیر افتاده است. در حالی که در بخش ایرانی خط لوله تکمیل شده است، بخش پاکستانی همچنان در دست ساخت است و به دلیل نگرانی‌ها در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با تأخیر مواجه است.

منابع پاکستانی گفتند از آنجایی که اسلام آباد نمی‌تواند تحریم های آمریکا را تحمل کند، با احتیاط در حال حرکت برای اجرای این پروژه است.

محمد علی وزیر انرژی در ماه سپتامبر گفت که کار روی خط لوله گاز پاکستان-ایران آغاز شده است.

برخی منابع گفتند پاکستان ممکن است گاز را مستقیماً از ایران خریداری نکند، بلکه از طریق شخص ثالثی اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز