خبرگزاری کار ایران

رئیسی نتایج سفر به دو کشور منطقه آسیای میانه را تشریح کرد

تاکید اعضای اکو بر استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۳۴۵

رئیس جمهور با اشاره به بررسی موضوع ترانزیت درون منطقه‌ای در اجلاس سران اکو، گفت: نیمی از اعضای اکو بر استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی امشب پس از بازگشت از سفر ازبکستان و تاجیکستان، ضمن ارائه گزارشی از این سفرها اظهار کرد: سفر به ازبکستان برای شرکت در اجلاس اکو بود. در این اجلاس، گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های آینده ارائه شد. موضوعات مهمی از جمله ترانزیت، تسهیل تجارت به ویژه تجارت درون منطقه ای، تسهیل امور گمرکی، مسائل زیست محیطی، علم و فناوری های نوین و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعضای اکو تاکید داشتند که همکاری ها باید افزایش یابد. آنها بر ترانزیت کالا از مسیر ایران تاکید داشته و نیمی از اعضا تاکید کردند این مسیر بهترین مسیر چه به لحاظ صرفه جویی در زمان و چه ارزان بودن است. از این جهت ایران می تواند راه‌های ترانزیتی را تنظیم کند.

رئیسی با اشاره به مطرح شدن موضوع فلسطین در این اجلاس به خاطر مسلمان بودن کشورهای عضو، خاطرنشان کرد: فلسطین موضوع اول جهان اسلام و دنیا است و برخی اعضا در سخنرانی خود به این موضوع توجه داشتند. از قبل گفته شده بود این اجلاس بیانیه پایانی ندارد اما به دلیل تاکید ما و حمایت اعضا قرار شد بیانیه ای درباره فلسطین صادر شده و بر ضرورت قطع بمباران و جنایات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره غزه، آغاز امدادرسانی و احقاق حقوق حقه مردم فلسطین تاکید شود.

وی با اشاره به دیدارهای خود با روسای جمهور ترکیه، آذربایجان و ازبکستان در حاشیه اجلاس اکو افزود: در دیدار با اردوغان هرچند مسائل دوجانبه بررسی شد اما موضوع فلسطین به بحث اصلی تبدیل شد. مواضع اردوغان در اجلاس خوب بود اما تاکید من این بود که این مواضع کفایت نمی کند و باید به اقدام و عمل تبدیل شود. انتظار مسلمانان از مسئولان خود این است که اقدامات آنها موجب بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی شود. من در این دیدار بر راهکار رهبر معظم انقلاب مبنی بر قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی تاکید داشتم. قطع ارتباطات سیاسی و اقتصادی با این رژیم باید انجام شود زیرا بسیار می تواند در بازدارندگی داشته باشد. من این موضوع را به اردوغان تاکید کردم. امیدوارم موضوع فلسطین به اقدام و عمل تبدیل شود و بازدارندگی سریعی در منطقه داشته باشد.

رییس جمهور همچنین درباره سفر خود به تاجیکستان، گفت: فعالیت تجاری ما نسبت به سفر دور اول به تاجیکستان تفاوت جدی در این مدت پیدا کرده است.  در این سفر، یک سند راهبردی و ۱۸ سند کاری امضا کردیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های سیاسی،اقتصادی و فرهنگی برای همکاری دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: زمینه‌های فرهنگی خوبی در تاجیکستان برای همکاری وجود دارد. مردم تاجیکستان کار با ایران را بسیار می‌پسندند و از آن استقبال می‌کنند و در حوزه کار تجاری و اقتصادی کار با ایران برای آنها اولویت دارد.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدواریم این سفرها و نشست‌ها به توسعه روابط ما در منطقه بیانجامد و سیاست همسایگی که برای دولت ما اساس است، تحقق عینی و عملی پیدا کند مخصوصا که ایران در دور بعدی اجلاس اکو در سال آینده، ریاست اجلاس را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز