خبرگزاری کار ایران

مخبر:

سفارتخانه ایران در بلاروس به قرارگاه عملیاتی فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۲۰۳

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس باید سفارتخانه ایران را به قرارگاه عملیاتی پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی تبدیل کند.

به گزارش ایلنا، محمد مخبر در آخرین برنامه فشرده خود در کشور بلاروس در جمع تجار و فعالان اقتصادی بلاروس و ایران در محل سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در این کشور با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور و نخست وزیر بلاروس به ایران نقطه عطفی در روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: در این سفر میزان پیشرفت توافقات و تفاهم‌نامه‌های انجام شده بین دو کشور بررسی و پیگیری شد.

وی تسهیل و ایجاد بستر مناسب فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور را مهمترین دستاورد نشست‌های هیأت‌های عالیرتبه ایران و بلاروس در این سفر دانست و تصریح کرد: در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور و نخست وزیر بلاروس تأکید شد که بدون فعال شدن بستر همکاری‌های بخش خصوصی انتظارات برای ارتقای مبادلات اقتصادی دو کشور محقق نمی‌شود.

مخبر با اشاره به ۳۰ سالگی ارتباطات سیاسی دو کشور، خاطرنشان کرد: روابط سیاسی بدون پشتوانه اقتصادی ارتقا نمی‌یابد و ماندگاری نیز نخواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: حل مسائل پولی و بانکی، صدور روادید برای تجار و فعالان اقتصادی و ایجاد بسترهای حمل و نقل، به‌ویژه در حوزه هوایی از مهم‌ترین ارکان توسعه روابط ایران و بلاروس است.

مخبر گفت: برای کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه هستند، رویکرد جدید جهان در دلارزدایی از مبادلات اقتصادی و استفاده از پول ملی و همچنین تهاتر کالاها بسیار راهگشا است که رئیس‌جمهور بلاروس دستورات قاطع به وزرای بلاروسی داد تا در یک برنامه زمانبندی شده این مسائل هر چه سریع‌تر حل شود.

مخبر خطاب به فعالین اقتصادی ایرانی و بلاروسی، گفت: با فرصت‌های ایجاد شده در این سفر افق بلندی پیش روی فعالین دو کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافقات انجام شده برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد و همچنین عضویت در سازمان شانگهای و بریکس، تأکید کرد: پایه اصلی این معاهدات و اتحادیه‌ها مباحث اقتصادی است و عضویت دو کشور زمینه مناسبی برای برقراری ارتباط با سایر کشورها است، چرا که محصولات تولیدی در بلاروس یا ایران و یا به صورت تولید مشترک می‌تواند به سایر کشورهای عضو این اتحادیه‌ها صادر شود.

مخبر با اشاره به اینکه همسایگی زمینی و دریایی ایران با تعداد زیادی از کشورها، بستری بزرگ برای فعالیت است، اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر ظرفیت‌ها و تولیدات ایران و بلاروس مکمل یکدیگر هستند، به سهولت می‌توان برای افزایش تولیدات و صادرات مشترک به کشورهای ثالث اقدام کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: افق تعاملات اقتصادی پیش از این سفر در حجم مبادلات اقتصادی و تجاری۴۰۰ میلیون دلار بود که این افق در این سفر به یک میلیارد دلار افزایش یافت.

وی تصریح کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس باید سفارتخانه ایران را به قرارگاه عملیاتی پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کند و طبق توافقات در این سفر مقرر شد، با تشکیل کارگروه و تعیین مسئول مشخص، نحوه اجرای توافقات با جدیت پیگیری شود و مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجار بویژه در زمینه مسائل حقوقی با پیگیری‌های سفیر ایران در بلاروس حل خواهد شد.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفت و گاز و امضای تفاهم‌نامه با طرف بلاروسی در این سفر، تأکید کرد: سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار و در سال جاری ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در وزارت نفت اجرایی شده است و با مدل‌های جدید توسعه میادین که رونمایی شد، شرکت‌های ایرانی و خارجی در حدود ۲۵ میلیارد دلار براساس این مدل قراردادها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فرمت این قرارداد به‌گونه‌ای است که تحریم‌ها هیچگونه تأثیری بر آن ندارد و وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران از حضور سرمایه‌گذاران بلاروسی در این مدل قراردادها استقبال می‌کند.

وی افزود: در حدود ۸۵ درصد تجهیزات، استخراج نفت، پالایشگاهی، گاز و پتروشیمی در ایران با استفاده از توان داخلی ساخته می‌شود و در این سفر برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنایع پتروشیمی بحث و توافق شده است.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تأکید کرد: فصل جدیدی از مناسبات تجاری و صنعتی با بلاروس در این سفر رقم خورده است و در همین مسیر مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری با جدیت در تهران پیگیری می‌شود.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز خبر داد که پس از دستور و مهلت ۱۰ روزه مخبر و با اقدامات و مذاکرات انجام شده در این سفر، روش جدیدی برای تسهیل صدور ویزا برای فعالان تجاری تعبیه خواهد شد تا پس از آن برقراری خطوط هوایی بین ایران و بلاروس نیز پیگیری و برقرار شود.

در این جلسه فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی و بلاروسی به تشریح مسائل و مشکلات خود شامل برقراری خطوط پروازی مستقیم بین ایران و بلاروس، مشکلات تبادلات ارزی، رفع موانع دیوان‌سالاری و سرمایه‌گذاری، علاقمندی برای گسترش زمینه‌های همکاری‌های مشترک تجاری بخش خصوصی ایران و بلاروس، تسهیل برای خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز و بومی‌سازی تولیدات صنعتی در کشورهای مقصد پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز