خبرگزاری کار ایران

در دیدار مخبر با روسای مجلس بلاروس مطرح شد؛

تاکید تهران و مینسک بر فرصت‌سازی از تحریم‌ها/ تصویب توافقنامه استرداد مجرمین دو کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۶۳۰

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سفر خود به بلاروس با روسای مجالس این کشور دیدار و بر ایجاد حمایت‌های قانونی از گسترش همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمد مخبر با حضور در محل مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس در جلسه‌ای با مسئولان مجالس این کشور به تحریم‌های غرب علیه دو کشور ایران و بلاروس اشاره کرد و گفت: ایران با مدیریت تحریم‌ها توانست فرصتی برای پیشرفت و خودکفایی بوجود آورد. جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف فناوری، پزشکی، نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی داشته که بخش عمده‌ای از این توانمندی‌ها با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی صورت پذیرفته است و ما اکنون جزء کشورهای پیشرفته در این حوزه‌ها هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۹۷ درصد نیاز دارویی ایران در داخل تامین می‌شود، افزود: آمادگی داریم این تجارب را به بلاروس منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه حجم روابط اقتصادی دو کشور تناسبی با ارتقای روابط سیاسی ندارد، گفت: در مذاکرات انجام شده در این سفر موانع پیش روی تفاهمات امضا شده در سفر رئیس‌جمهوری بلاروس به ایران بررسی و برطرف شده است و برای فعال‌تر شدن بخش خصوصی دو کشور و استفاده از ارزهای ملی و دلارزدایی تفاهمات خوبی انجام شد.

 معاون اول رئیس‌جمهوری حمایت‌های قانونی از گسترش همکاری‌های اقتصادی، تسهیل در صدور ویزا برای تجار و گردشگران دو کشور و برقراری خطوط هوایی مستقیم را از لازمه‌های توسعه روابط ایران و بلاروس برشمرد.

مخبر با تاکید براینکه نظام سلطه و غرب و در راس آن آمریکا در همه زمینه‌ها بازنده شده‌اند و هژمونی آمریکا رو به افول است، گفت: ملت‌های آزاده و دولت‌های مستقل بدون حمایت‌های غربی نیز می‌توانند به توسعه و پیشرفت دست یابند.

وی افزود: فاجعه کنونی غزه نیز نشانه‌ای از رفتارهای ضدحقوق بشری غربی‌ها برای نجات آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی است. در حالی که یک جمعیت اندک در غزه با پیروزی‌های اخیر توانسته هیمنه پوشالی رژیم صهیونسیتی را از بین ببرد. آنان در این نزاع با فلسطینیان در هر صورت شکست‌خورده خواهند بود. به همین دلیل است که به کودک‌کشی و بمباران مناطق غیرنظامی و کشتار مردم بیگناه روی آورده‌اند.

ولادیمیر آندریچنکو رئیس مجلس نمایندگان بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی و تاریخی کشور و مردم ایران تاکید کرد: پیوند دوستی مجالس دو کشور ناگسستنی است و از تقویت همکاری‌های بین مجالس ایران و بلاروس کاملا حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: باید گفت‌وگو و روابط بین پارلمانی دو کشور توسعه یابد و با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی نیاز به توسعه همکاری‌های دولت و مجالس ایران و بلاروس بیش از گذشته احساس می‌شود تا در عرصه بین‌المللی پشتیبان منافع ملی یکدیگر باشیم.

ناتالیا کاچانوا رئیس شورای جمهوری بلاروس نیز اظهار کرد: افزایش روابط سیاسی و مبادلات اقتصادی دو کشور در دوسال گذشته نشانه خوبی است که تهران و مینسک می‌توانند در توسعه روابط خود، رفع نیازهای متقابل اقتصادی و تجاری را در دستور کار قرار دهند و با وجود فشار تحریمی به سطح بالایی از مناسبات اقتصادی بیش از گذشته برسند.

وی با اشاره به اینکه مفاد توافقنامه‌ها و اسناد همکاری ایران و بلاروس که در سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران منعقد شده در مجلس این کشور به تصویب رسیده است، تاکید کرد: باید زمینه اجرای مفاد نقشه جامع همکاری‌های دو کشور با تماس‌های بین کمیسیون‌های مشترک همکاری بویژه در مجالس دو کشور ایجاد شود تا ارتباط مستقیم بخش خصوصی و فعالان تجاری گسترش یابد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در این دیدار از روسای مجالس بلاروس خواست تا توافقنامه استرداد مجرمان بین دو کشور که در مجلس این کشور در حال بررسی است، زودتر به تصویب برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز