خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای عنوان کرد:

هدف‌گذاری حجم تبادل تجاری ۳۰ میلیارد یورویی ایران و ترکیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۷۱۶

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هدف‌گذاری حجم تبادل تجاری میان تهران و آنکارا ۳۰ میلیارد دلار است و ما اکنون در میانه راه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان ظهر امروز و پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود، طی نشست خبری مشترک با هاکان فیدان وزیر خارجه جمهوری ترکیه به تشریح جزییات گفت‌وگوهای انجام و بیان دیدگاه های مشترک پرداخت. 

امیرعبداللهیان در این نشست، گفت: ما امروز گفت‌وگو های خوب و مفیدی را با وزیر محترم امور خارجه ترکیه درخصوص پیگیری توافقات دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در تهران داشتیم.

درخصوص همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو هایی مفصل اما نتیجه‌بخش داشتیم.

قبل از هر چیز اجرای کامل برنامه جامع همکاری های تهران و آنکارا را مورد بررسی قرار دادیم.

هدف‌گذاری حجم تبادل تجاری دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است و ما اکنون در میانه راه هستیم. اخیرا معاون اقتصادی وزارت خارجه سفری به آنکارا داشتند و توافقات خوبی بین دو هیات درخصوص تبادلات تجاری وجود داشت

ما اتفاق نظر داریم بر بروزرسانی سند تجارت ترجیحی، در حوزه ترانزیت مسیر های بین دو کشور عامل رقابت بین دو کشور نیست.

معتقد هستیم علاوه بر موضوعات متنوعی که در دستورکار فی‌مابین وجود دارد، در موضوعات کنسولی را با توجه به رفت و آمد های پرحجم بین دو کشور داشته باشیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه کمیته انتقال محکومان میان دو کشور در آنکارا، تصریح کرد: امیدوارم شهروندان دو کشور در سفر های خود قوانین کشور مقصد را به درستی و دقت رعایت کنند.

در مسأله قفقاز معتقد هستیم که زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و آرامش رسیده است.

از گفت‌وگو ها میان باکو و ایروان استقبال می‌کنیم و همچنان تأکید می‌کنیم هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و قطع ارتباط میان ایران و همسایگان را نخواهیم پذیرفت.

در ادامه گفت‌وگوهای امروز به مسائل منطقه پرداخته شد از جمله نگرانی های ترکیه نسبت به مرز مشترک و مبارزه با تروریسم که من شاهد ایده های سازنده همتای خودم آقای هاکان فیدان در این موضوعات بودم و این اتفاق ارزشمندی بود.

دو طرف اتفاق نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل ریاض، نسبت به تشکیل نشست سه جانبه تهران، آنکارا و ریاض به منظور تمرکز بر توسعه سه کشور که این اقدام دنبال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز