خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نشست خبری:

فضای کشور ملتهب نیست، التهاب در جریان مقابل است/ دولت برای مشارکت حداکثری در انتختابات تلاش خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۲۰۱

رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد و با بازگشت به مردم و با مردم بودن و نگاه به ظرفیت‌های درون کشور و رجوع به داخل این گفتمان و نگاه می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی عنوان کرد: عرض تسلیت و تعزیت اربعین حسینی دارم، امیدوارم زائران مرقد نورانی ابی عبدالله زیارت دلنشینی داشته باشند و دعای آنها در حق ما به اجابت برسد.

وی افزود: تشکر می‌کنم از اصحاب رسانه که دولت را در اطلاع‌رسانی یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه به دولت کمک می‌کنند. از همه تشکر می‌کنم و ارتباط دولت با اصحاب رسانه را ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولتمردان و به مردم و برعکس فعال هستند و این می‌تواند ارتباط دو سویه باشد که مردم و مسئولان را با یکدیگر مرتبط کنند.

با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد

رئیس‌جمهور یادآور شد: مطلع هستید دولت کارش را در دو سال قبل در حالی آغاز کرد که وضعیت کشور شرایط خاصی بود با شرایط کرونایی، اقتصادی با کسری بودجه، شرایط تورمی، شرایطی با کاهش ذخیره کالاهای اساسی و مسائلی از این دست مواجه بودیم که برخی از صاحب نظران و دولتمردان گذشته با تردید می‌گفتند دولت چگونه این را مدیریت می‌کند اما با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های ملت و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد کار را آغاز کردیم.

وی افزود:‌ شاید این ناباوری برای دشمنان ما وجود داشت اما از جایی که ظرفیت‌های فراوانی برای کشور می‌بینیم و معتقدیم با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد و با بازگشت به مردم و با مردم بودن و نگاه به ظرفیت‌های درون کشور و رجوع به داخل این گفتمان و نگاه می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

رئیسی ادامه داد: شرایط ما به نحوی شد که با کمک مومنانه مردم و کادر بهداشتی وضعیت کرونایی در مدت کوتاه عوض شد، کسری بودجه که می‌توانست ۴۸۰ هزار میلیارد کسری برای کشور ایجاد کند با ایجاد منابع جبران شد و وضعیت تورمی قریب ۶۰ درصد تبدیل به ۴۶ درصد فعلی شد و وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و کار و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ ، ۴ درصد را نشان داد در ۱۴۰۱ هم به همین ترتیب پیش رفت و نشان داد در کشور امید ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تورم تولید به ۳۰ درصد رسید و رشد تولید ۶ درصد شد، گفت: همه شاخص‌ها نشاندهنده رشد و تولید و پیشرفت شد وضعیت اشتغال ۸.۲ درصد شد بسیاری از استان‌ها می‌گویند وضعیت بیکاری در استان‌ها کلا متفاوت شده است و اشتغال ایجاد شده است. احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در کانال ۵ هزا کارخانه قرار گرفت و این یعنی اشتغال فعال شده است زمینه کار و فعالیت در کشو ایجاد شده این‌ها همه نشان می‌دهد ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد جواب داده و بعد از این هم جواب می‌دهد.

دشمن تلاش کرد دو راهبرد منزوی کردن کشور در بیرون و مایوس کردم مردم در درون را دنبال کند

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دشمن تلاش کرد دو راهبرد را دنبال کند، تصریح کرد: یک منزوی کردن کشور در بیرون و دوم مایوس کردم مردم درون و در هر دو راهبرد هم شکست خود. در منزوی کردن کشور موفق نشد. در ابتدا اعلام کردیم برجام نه اولین و نه آخرین پرونده مورد پیگیری ما نخواهد بود و پرونده‌های زیادی داریم که همزمان دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و موفق شدیم و ارتباط با کشورهای اسلامی که دچار وقفه شده بود و ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کردیم سطح روابط با کشورهای همسو و همسایه بسیار متفاوت شد. ۱۴ درصد رشد ارتباط تجاری در این زمینه داریم. در ارتباطات تجاری منطقه که برخی معتقد بودند نمی‌شود انجام داد این دولت رکورد زد. با آمریکای لاتین و آفریقا ارتباط برقرار کردیم و عضویت در شانگهای و بریکس و اتحادیه اوراسیا نشان داد ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست منزوی کردن ایران موفق نشد وضعیت اقتصادی و تجاری ما نشان می‌دهد دشمن در این زمینه شکست خورد.

رئیسی ادامه داد: در زمینه مایوس کردن مردم هم هنوز دولت کارش را شروع نکرده بود حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها شد تلاش کردند مردم را عصبانی کنند مردم با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند وقتی فهمیدند شعار ما می‌توانیم برای دولت هست و مردم هم دولت را همراهی می‌کنند و اعتقاد دولت هم این است که در همه حوزه‌ها می‌توان موفق شد، احساس کرد کشور در حال پیش رفت است همان تحلیل رهبری که فرمودند احساس کردند پیشرفت می‌کنیم و رو به اغتشاش آوردند و حتی میز مذاکره را ترک کردند و دل بستند به اغتشاشات. وقتی اغتشاشات با کمک و حضور مردم پایان یافت و دشمن را ناکام گذاشتند بلافاصله پیام دادند که می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم از رسیدن به اهداف در اغتشاشات ناامید شدند چراکه مردم آنها را ناکام گذاشتند.

به دست‌اندرکاران گفتم در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت را فعال کنید

رئیسی در ادامه اظهار داشت: تلاش، فعالیت و امید در دل مردم روز به روز افزون شد، به نحوی که آمارها نشان می‌دهد. شاخص‌های اقتصادی، تولید علم و فناوری و کارهای دانش بنیانی که در کشور انجام شده همه از دستاوردهای مردم و جوانان کشور است. در سفرهای خارجی که در گذشته از صنایع دستی و محصولات فرهنگی تاریخی به عنوان سوغات می‌بردند ما ترجیح دادیم که از دستاوردهای علمی و فناوری و به روز جوانان کشور با خود ببریم تا دستاوردهای جوانان کشور را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری تلاش می‌کنند که به نحوی اطلاع‌رسانی کنند که تزریق ناامیدی و نتوانستن شود، همین افتتاح روز گذشته پروژه‌ای بود که آمدند قرارداد بستند اما در شرایط تحریمی رفتند که اکنون با ظرفیت و توانمندی متخصصان داخلی اجرا شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به دست‌اندرکاران توصیه کردم و گفتم که در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت را فعال کنید که بروند و ببینند توسط جوانان و نخبگان در این سال‌ها در کشور چه کارهایی صورت گرفته و چه پیشرفت‌هایی رقم خورده است.

وی به اقدامات دولت در حوزه انرژی اشاره داشت و عنوان کرد: ما برای ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، ناترازی‌های بانکی و ناترازی‌های بودجه‌ای برنامه‌ریزی شده است. در برنامه هفتم برای تمام این ناترازی‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته است که برطرف شود؛ اینطور نیست که فقط بنویسم و اجرا نکنیم، اجرا همزمان با برنامه خواهد بود. در حوزه برق داریم برق صنعتی را از برق خانگی جدا می کنیم، مدیریتی که در برق شد که خاموشی برای خانه ها نداشته باشیم تا خانواده ها کمتر اذیت شوند.

رئیس دولت سیزدهم ابراز داشت: روزی که اولین سفر را به اهواز داشتم برای مشکل فاضلاب اهواز ۴ دستگاه در ۴ جبهه در حال کار بودند و وقتی باران می آمد مردم در اذیت و مشکل بودند و این نعمت الهی برایش موجب دردسر می‌شد. این ۴ جبهه کاری در سفر اخیری که رفتم به ۱۵۰ جبهه کاری شد و تمام شهر تبدیل به کارگاه شد تا این مشکل برطرف شود.

وی افزود: در مساله گاز برق آب و مسائلی که از این دست هست برنامه‌ریزی ها و اقدامات متعددی صورت گرفته و کار همچنان ادامه دارد. یکی از کارها رایگان شدن برق آب گاز برای خانوارهای کم درامد از جمله اقدامات دولت در این مدت بوده است. ما یقین داریم با کمک مردم، یک اقتصاد را مردمی کردن، با مشارکت مردم، نشاط اجتماعی و حضور مردم خیلی از مسائل حل می شود؛ در بهار امسال ۲۵ میلیون نفر از مردم عزیز ما در وریدادهای مختلف شرکت کردند و بیش از ۵ میلیون سفر داشتیم در عید نوروز، همه این‌ها نشان می دهد که مردم عزیز ما علیرغم اینکه گله هایی دارند و خواسته هایی دارند اما باز هم حضور با نشاط و پر امیدی دارند. همانطور که رهبری عزیز فرمودند به قله نزدیک هستیم و هرگز در این مسیر ناامیدی به دل راه نخواهیم داد.

اگر نقص و مشکلات وجود دارد این را با انصاف بیان کنیم

رئیسی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که «دو سال از عمر دولت زمان سپری شده است، بررسی رفتار منتقدین حضرتعالی مشخصاً جریان اصلاح‌طلب نشان می‌دهد دستاورد و عملکرد نه‌تنها دیده نشده بلکه سانسور هم شده است. در حالیکه سال‌های گذشته مواردی رشد اقتصادی منفی اقتصادی داشتیم اما الان آمارها از رشد مثبت اقتصادی حکایت دارد اما همه این‌ها سانسور شده و نه‌تنها سانسور بلکه مورد تخریب و توهین قرار گرفته است. موضع شما نسبت به این موارد چیست؟»، گفت: ببینید انصاف بسیار خوب است، نسبت به دیگران با انصاف نگاه کردن، اشکال ندارد که نقد هم باشد اما ببینند آنچه که دولت تحویل گرفته چیست، تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شده است، ممکن است دولت در یک زمینه‌هایی هم نتواند به وظیفه خود عمل کند، ما باید همه این‌ها را در سبد نظام ببینیم.

وی ادامه داد: این اختلاف دیدگاه در کشور طبیعی است و روش من در دوره‌های مختلفی که مسئولیت داشتم این بود که با همه احزاب و گروه‌های سیاسی ارتباط داشته باشیم و صداهای مختلف را بشنویم، اما علیرغم اختلافات همه ما باید روی منافع مردم و کشور اشتراک نظر داشته باشیم.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: روی این اشتراک نظر همه باهم متحد باشیم، در جایی هم اگر نقص و مشکلات وجود دارد این را با انصاف بیان کنیم. ما آمدیم که مشکل جامعه را برطرف کنیم، در جایی هم اگر با مشکل مواجه شدیم بنای اینکه موضوع را به جامعه منتقل کنیم و جامعه را نگران کنیم، نداریم.

وی افزود: مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی طی سال‌ها وجود داشته و انتقادات به آن مطرح می‌شد از سوی اصحاب رسانه و صاحب نظران اقتصادی نسبت به آن نقد داشتند ما معقدیم که اگر مساله‌ای وجود داشت باید حل کنیم نه اینکه از کنار آن بگذریم و نادیده بگیریم. از همه می‌خواهم که با انصاف بنگرید، با انصاف بنویسید و با انصاف منتقل کنید.

اینکه مسئول از تهران به استان‌ها برود حتما موثر است

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به دومین سوال مبنی بر اینکه «دولت شما به سفرهای استانی اهتمام جدی دارند، برخی بر این باورند که می‌شود از مرکز و ستاد به صورت کارتابلی و نظرسنجی چشمی کشور را اداره کرد. تجربه دوساله شما چه بوده است؟»، اظهار داشت: برخی اوایل به من انتقاد می‌کردند درخصوص سفرهای استانی که من گفته بودم ۶ روز تهران، یک روز کار استانی. باور من این بود که حضور در کنار مسئولان میدانی می‌تواند به پیش برد کارها کمک کند.

وی افزود: این امکان وجود داشت که در تهران بنشینیم و گزارش کار و عملکرد به ما ارائه دهند، بخصوص در این دوره که ابزارهای ارتباطی و ارائه مطلب بسیار پیشرفته و گسترده است، اما اینکه مسئول از تهران به استان‌ها برود حتما موثر است؛ لذا معتقدم عین این کاری که من می‌کنم وزرا انجام دهند به استان‌ها بروند، استانداران سفرهای شهرستانی بروند، فرمانداران هم همینطور، در برخی موارد دیدیم که به من می گفتند تا الان ما فرماندار هم ندیدیم و صرفاً بخشدار به اینجا آمده است. این مساله مهم است که مسئولین از نزدیک ببینند و کمک کنند.

میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که برخی ناظران نقش بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران را بسیار کمرگ تعریف می‌کنند و باور دارند راه نجات از مشکلات مذاکره با آمریکا و غرب است نظر شما در این خصوص چیست، گفت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم دیگران ترک کردند خودشان هم پشیمان شدند و اعلام کردند آماده بازگشت هستند فقط پرونده رفع تحریم‌ها پرونده ما نبود پرونده‌های متعددی داشتیم یکی از پرونده‌ها عضویت در ائتلاف‌های منطقه ‌ی و فرامنطقه‌ای بود.

وی افزود: شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای در آسیا است هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه‌های اجتماعی بسیار نقشآفرین است ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد اینکه برخی راهکار برون رفت از مشکلات را لبخند آمریکا و اروپا می‌دانند بگویم باز هم تکرار می‌کنم منتظر لبخند آنها نخواهیم شد. اقتصاد کشور و زندگی مردم را به اراده آنها متصل نمی‌کنیم. ائتلاف بریکس و شانگهای را داریم و عضویت در این‌ها می‌تواند در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها نقش‌آفرینی کند. ایران کشور با ظرفیتی است کشورهای دیگر خوب می‌دانند ایران ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد و عضویت ایران در ائتلاف بریکس و شانگهای و حضور ایران در این ائتلاف‌ها را موثر می‌دانیم و تاثیر هم دو طرفه است رفع تحریم‌ها را هم در جای خود دنبال می‌کنیم اما منتظر تصمیم‌گیری آنها برای خودمان نخواهیم شد.

فضای کشور ملتهب نیست، التهاب در جریان مقابل است

در ادامه خبرنگاری با اشاره به فضای ملتهب کشور و با جمع مدیران امام صادقی و پایداری در دولت شما از نگاه کارشناسان سطح کارآمدی مدیران شما نتوانسته بحران‌ها را کاهش دهد و به سمت دو قطبی‌ها می‌رویم دختر شما در انتخابات گفت پدرم می‌خواهد پل بساز نه دیوار به زعم دخترتان پل ساختید یا به زعم کارشناسان دیوار ساختید، رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: نسبت به التهاب این التهابی که شما گفتید معتقد نیستیم التهاب در دشمن است دشمن ملتهب است در جامعه ما اختلاف‌نظر هست. اما انسجام هست القای آنها القای دو قطبی شدن است اما با شناخت ما در جامعه نقاط اشتراک در جامعه بالاست ضمن اینکه نقاط اختلافی هم هست و می‌تواند با بحث و صحبت کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: التهاب در جریان مقابل است، آنها که مقابل انقلاب ایستادند ملتهبند از کسانی که دغدغه کشور را دارند می‌خواهیم در این زمینه دست در دست هم دهند با آنها که دغدغه ندارند سخنی نداریم. عموم ملت و جریانات درون نظام دغدغه مردم و رفع مشکل را دارند. القای دشمن چند قطبی شدن است که آن را قبول نداریم جامعه ما منسجم است.

رئیسی یادآور شد: یادتان است ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و گفتند مراقب تورم سه رقمی باشید، چند وقت از آن زمان می‌گذرد من که نمی‌گویم اقتصاد را نمی‌داستند من بلد نیستم این گونه حرف بزنم .معتقدم آنها هم دغدغه داشتند. برخی هم گفتند دغدغه نداشته باشید. اگر بر اصول پیش برویم حتما تورم کاهشی می‌شود این دو نگاه است؛ دوقطبی نیست. اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم به نحوی پیش رویم که رشد تورم کاهشی شود هر دو نگاه اقتصادی است و باید هم بیان کرد.

هیچ کدام از وعده‌ها را از یاد نبرده و نخواهیم برد

وی ادامه داد: نسبت به مسائل اجتماعی هم همین است. در روزهای اغتشاشات من در دانشگاه می‌رفتم در خیابان و عرصه‌های مختلف بودم که با استقبال مردم مواجه می‌شدم اشکالی نداشت این نشان از التهاب در جامعه نیست یعنی افرادی دغدغه دارند و باید به آنها توجه شود و حتما هم می‌شود. نگاهی که در انتخابات گفتم چه بنده چه افرادی با نسبت به من گفتند هم آن وعده‌ها یادم هست و هم به آنها وفادارم. مشی انتخابات را دنبال می‌کنم ممکن است تفسیر از سخن و مشی ما متفاوت باشد ما هم جلوی آنها را نمی‌گیریم آنچه در انتخابات گفتیم به آن پایبند بوده و خواهیم بود و هیچ کدام از وعده‌ها را از یاد نبرده و نخواهیم برد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به ان سوال که با توجه به اغتشاشات سال قبل و رفتار مجرمانه برخی اساتید توقع می‌رفت دولت برخورد جدی داشته باشد جز یکی دو مورد اخیر که مشخص نشد برای مسائل علمی هست یا سیاسی دولت چه تضمینی برای ایجاد آرامش در محیط دانشگاه خواهد داشت، گفت: حفظ محیط علم و دانش در گروی حفظ آرامش دانشگاه‌هاست که کار استاد دانشجو و اجزای دانشگاه است. حفظ نشاط علمی در دانشگاه نباید دچار آسیب شود. کرسی آزاد اندیشی باید در دانشگاه فعال شود. فضای سخن گفتن و شنیدن در دانشگاه باید فعال شود. هر مسئولیتی داشتم با حوزه و دانشگاه ارتباط داشتم هر جلسه‌ای هم برای پرسش و پاسخ برگزار نمی‌شد من تقاضا می‌کردم. معتقدم به تاسی از رهبری که هر سال می‌نشینند و دانشجو و استاد حرف می‌زنند و ایشان با سعه صدر گوش می‌کنند و مواردی را تبیین می‌کنند، این روش را همه مسئولان باید پسندیده بدانند من هم دنبال می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در قضایای اخیر برخی دچار غفلت شدند باید آنها را آگاه کرد که محیط دانشگاه از محیط آرامش و علم افزایی به محط دیگری تبدیل نشود با الهام از عفو عمومی رهبری برای کسانی که دچار جرمی شدند و اتهامی متوجه آنها بود نسبت به دانشگاه و کسانی که تخلفی کرده بودند قرار شد این عفو شامل آنها هم شود و اعلام شد منتها اگر افراد نادری بخواهند قانون‌شکنی کنند خود دانشگاه نباید اجازه دهد. اگر فردی می‌خواهد نظم دانشگاه را به هم بزند همه باید به قانون پایبند باشند. بیش از دانشجو استاد و بیش از آن مدیران دانشگاه باید قانون‌مداری و قانون‌مداری را مورد تاکید قرار دهند. حافظ آن هم اساتید و دانشجو و مدیران هستند مواردی این چند روز گزارش کردند گفتم پیگیری کنند هم وزیر علوم دنبال می‌کند هم من تا وضعیت روشن شود. فضای دانشگاه باید با نشاط و با قانون‌مداری باشد تا موجب ارتقای علم و دانش شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اصلاحات اقتصادی دولت و آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیکی عنوان کرد: با اصلاح اقتصادی در اردیبهشت ۱۴۰۱ مبلغی به دهک‌های مختلف داده شد به جز یک دهک که مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بود با کالابرگی که اخیرا اعلام شد این رقم افزایش پیدا کرد. وقتی در سال ۱۴۰۱ کالابرگ در قانون آمد زیرساخت آماده نبود به مجلس هم گفتیم در دی ماه همیان سال زیرساخت آماده شد باید بر اساس واقعیات باید و نباید قانون را تعیین کرد بر همین اساس به صورت آزمایشی در این خصوص عمل شد.

وی افزود: امسال هم برای اینکه با تغییر قیمت ارز سفره مردم متلاطم نشود، این کار انجام می‌شود کالابرگ الان ۵ دهک را شامل می‌شود بعدا هم می‌تواند توسعه پیدا کند مبلغی از قبل بعه میزان ۴۵ هزار تومان داده می‌شد که به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان تبدیل شد و الان به ۵۲۰ هزار تومان رسیده است اما آنچه مورد توجه دولت است و فاصله طبقاتی را کمتر می‌کند، نگاه دولت این است که قیمت‌ها ثبات پیدا کند و مساله تولید بتواند رشد داشته باشد و اقتصاد رشد داشته باشد و ارزش پول ملی در کشور روز به روز افزایش پیدا کند ولو اینکه دشمن نمی‌خواهد و ممکن است بخواهد وضعیت اقتصادی را رقم بزند. برای مثال می‌بینیم وفتی چند روز تعطیل است و داد و ستادی نمی‌شود اما عددها جا به جا می‌شود و این عددسازی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: دولت می‌خواهد ثبات در بازار باشد و حفظ ارزش پول ملی از کارهای جدی دولت است وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بانک مرکزی برای تحقق شعار سال برنامه‌ای ارائه دادند که مدام رصد می‌شود. توزیع عادلانه یارانه‌ها برای جلوگیری از مبلغی که عده‌ای خاص می‌بردند ضروری بود. برخی فکر کردند دولت این را برای کسری بودجه خود می‌خواهد ما به تفاوت ارز ۴۲۰۰ دارد بین مردم عادلانه تقسیم می‌شود در دستور کار دولت همین است و کارهای اساسی اقتصادی هم انجام خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص راهپیمایی اربعین و اینکه «با توجه به حجم زائرانی که به عراق می‌روند ممکن است دولت عراق با مشکلاتی مواجه شود، چه هماهنگی هایی با دولت عراق شده است، چه امکاناتی فراهم شده است تا کمک‌رسانی انجام شود؟»، گفت: من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم، دولت عراق تمام امکانات را برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین برعهده گرفته است. مردم عراق با برپایی موکب ها در صحنه هستند. دولت ایران تمام تلاشش را بکار گرفته است که زیارت ارزان و آسان انجام شود.

وی ادامه داد: کار اصلی برعهده مردم عزیز ماست، مردم با تشکل ایستگاه‌های صلواتی و حسینیه‌ها و هیات های مذهبی تلاش می‌کنند. من از همکارانم در دولت تشکر می کنم، همینطور از مردم ایران و از دولت و مردم عراق که تلاش دارند تا این مراسم هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شود. من هم امیدوارم با تمهید مقدماتی که دولت عراق انجام داده و همکاری هایی که همکاران من انجام می دهندف ان‌شاءالله یک اربعین بسیار باشکوهی را امت اسلامی رقم بزند.

رئیسی در واکنش به طرح این مساله که «موفقیت های دولت در سیاست خارجی ملموس بوده اما باعث عصبانیت آمریکا و متحدان داخلی آنان شده است»، ابراز داشت: قبل از هر چیز ما بدانیم که قدرت دست خداست، همان رمزی که امام در پیروزی انقلاب به ما یاد دادند. دومین رمز اعتماد و اتکاء به ظرفیت‌های ملت بزرگ ایران است. بدانیم که این کشور خیلی ظرفیت دارد. سومین نکته این است که دشمن می‌خواهد ما و مردم ما را مأیوس کند و مارا به عقب نشینی وادار کند.

وی ادامه داد: در سفرهای خارجی یا بازدید میهمانان از ما می‌پرسند چطور با این همه تحریم این اندازه پیشرفت داشتید؟ من پاسخ می‌دهم این هنر ملت ایران است که تهدید ها را به فرصت تبدیل می کند. ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی داشتیم در این صنعت نظامی حرف اول را می زنیم، بیشترین تهدید و تجریم را در صنعت هسته ای داشتیم الان حرف برتر و بالایی داریم.

رئیس‌جمهور تصریج کرد: آن‌ها می‌خواستند ما رشد اقتصادی نداشته باشیم رشد اقتصادی داریم، رشد تولید نداشته باشیم رشد تولید داریم. بله تورم وجود دارد، در بسیاری از کشورهای دیگر هم وجود دارد هم در کشورهای منطقه و هم در اروپا تورم وجود دارد این ها باید با کار و تلاش مدیریت و برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما سیاست های ابلاغی داریم، اسناد بالادستی داریم نه اینکه هر دولتی و هر مجلسی کار خودش را بکند، این سیات های ابلاغی بهترین نقشه راه هستند باید با تلاش و کار این موارد را محقق کنیم.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی درخصوص اخذ مطالبات ایران از ژاپن و ارتباط با این کشور و سفر به ژاپن، ابراز داشت: ارتباط و تعامل ما با همه کشورهایی که بخواهند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته باشند، خواهیم داشت. با کشور ژاپن بنای همکاری داریم، روابط اقتصادی و سیاسی داریم و به دنبال توسعه این ارتباطات هستیم. پول هایی که اشاره کردید ما یکی از کارهایی که در دولت دنبال کردیم مساله آزادسازی پول هایی است که به هر دلیلی در کشور های مختلف مسدود شده است البته باید این نکته را اشاره کنم که ما در ژاپن پول بلوکه شده که در اختیار بانک مرکزی ما نباشد نداریم. تنها در کره بود که پول بلوکه شده ظالمانه داشتیم. سایر مبالغی که در کشورهای دیگر داریم در اختیار و تحت نظر بانک مرکزی ماست.

وی افزود: من به ژاپن در صورت زمان مقتضی سفر خواهم داشت و از مسئولان ژاپن هم دعوت داشته ایم و ارتباطات خود را خواهیم داشت.

رئیسی در پاسخ به این سوال که «تاکنون پاسخ روشنی از سوی شما و همکاران شما به این سوال داده نشده است که چرا برجام احیاء نشد؟»، اظهار داشت: ما از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که موضوع برجام را به عنوان یکی از پروونده هایی که باید پیگیری شود دنبال خواهیم کرد. سیاست خارجی ما تک گزینه ای نخواهد بود و این نقد ما به گذشته بود.

وی افزود: ما از همان ابتدا به دنبال کارهایی که قبل از دولت شده و با توجه به مذاکراتی که شده بود ادامه دادیم، گروهی به عنوان مذاکره کننده انتخاب شدند، رفتند و مذاکره کردند. در نهایت متن ارائه شد، اروپایی ها رسماً اعلام کردند که این موارد خواسته های به حقی است و سخن منطقی و درستی مطرح شده است.

وی تاکید کرد: تمام این موارد هم براساس و درچارچوب برجام بود، خب برجام را ما نبودیم و اگر بودیم شاید متفاوت رقم میخورد و نقد ما به برجام این بود که در اصل این قرارداد باید نکاتی رعایت می شد که کار به این نقطه نرسد.

رئیسی تصریح کرد: اما با همه این اوصاف آن کسی که تعهد و پیمان را شکست آمریکایی بودند که حتی مورد مزمت بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله اروپایی ها قرار گرفت. حتی اروپایی ها هم به تعهدات خود عمل نکردند اما تنها کسی که به تعهدات خود عمل کرد ایران بود. خب آژانس ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است اگر قرار بود آزانس ملاک باشد بالاخره این ۱۵ بار را باید می پذیرفتند اما مساله قبول کردن آن‌ها نبود. بلکه می خواستند با مساله سیاسی ایران را تحت فشار بگذرند بعد هم احساس کردند در اغتشاشات سال گذشته ایران را تحت فشار بگذارند و امتیاز بیشتری دریافت کنند به همین خاطر میز مذاکره را ترک کردند. اکنون مجددا پیام هایی برای مذاکره ارسال می‌کنند. اما باید تاکید کنم که دولت از حقوق ایران کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت در زمینه افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب، گفت: دغدغه فرهنگی بسیار مهم است قیمت کتاب بیشتر به قیمت کاغذ برمی‌گردد. حتما در تولید کاغذ می‌توانیم خودکفا شویم. میزان تولید کاغذ در کشور باید افزایش می‌یافت که در این دو سال افزایش چشمگیر یافته و کتب درسی یا کاغذ داخل چاپ می‌شود. این روند را باید ادامه دهیم زیرا موفقیت بزرگی است. تولید چند برابر شده و یک گام دیگر برداریم به خودکفایی کامل در تولید ماغذ وی رسیم. خواسته رهبری در این زمینه کاملا قلبا تحقق است. با زودی در کاغذ تولید به خودکفایی می رسیم.

رئیسی در پاسخ به این سوال که یکی از وعده‌های دولت رسیدگی به وضعیت اینترنت بود اخیرا دستوری صادر کردید بعد از  جریان ناآرامی سال قبل پیام رسان‌های خارجی محدود شد و قرار بود وضعیت متفاوت شود برنامه دولت برای بهبود وضعیت اینترنت چگونه خواهد بود، گفت: اینترنت در فضای زندگی امروز مردم جریان دارد و تا به حال اینقدر سریع نتوانسته فضای مردم را تحت تاثیر قرار دهد. پیر و جوان، دانشگاهی و پژوهشگران ما در همین فضا کار می‌کنند. از همان ابتدا هم تاکید کردم که اینترنت به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن به سهولت باشد. دولت گام موثری در فیبر نوری برداشته است و گام گسترده‌ای انجام شده است. شبکه ملی اطلاعات که در دولت قبل حدود ۲۵ درصد بود در این مدت به ۶۴ درصد رسیده است و امیدواریم تا پایان سال به ۸۰ درصد برسد. دسترسی شهروندان ما نه دانشگاهیان و عموم باید به سهولت باشد و حتی کسانی که سرگرمی و تفریحاتی با اینترنت دارند نیز برطرف شود. درباره پلتفرم خارجی نیز اعلام کردیم شبکه های ارتباطی ما این آمادگی را دارد که هر پلتفرمی که خواستار حضور در ایران باشد باید به ما پاسخگو باشد ایران چه فرقی با کشورهای دیگر دارد که هر پلتفرمی در کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور و پاسخگویی دارد؟ هر زمان این امکان فراهم شد، سکوهای خارجی هم می‌توانند حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که انتخابات مجلس را برای امسال داریم رهبر انقلاب به عنوان نیاز اصلی کشور به حضور پرشور مردم اشاره کردند دولت برای مشارکت حداکثری چه کاری انجام می‌دهد، گفت:‌ از افتخارات جمهوری اسلامی این است که همه نهادهای مردم با رای مردم انتخاب می‌شوند. از ابتکارات نظام جمهوری اسلامی توجه به نقش جمهوریت نظام، نقش مردم و توجه به رای مردم شود. امام فرمودند میزان، رای مردم است امام به رای مردم توجه داشت. همانطور که رهبری گفتند انتخابات باید مشارکتی، رقابتی و در سایه سلامت و امنیت باشد این یک حرف واقعی است. انتخابات ما باید این خصوصیات را داشته باشد. هرچه عدد رای‌دهنده بیشتر باشد پشتوانه آن تشکیل مجلس قوی است و مجلس قوی دولت قوی را تشکیل می‌دهد و با تشکیل دولت قوی نیز ایران قوی تشکیل خواهد شد و دولت هم برای مشارکت حداکثری تلاش خواهد کرد. تلاش دولت حضور حداکثری مردم است.

رئیسی در پاسخ به این سوال که با توجه تحرکات مرزی در سوریه و عراق توسط گروه‌های تروریستی نگاه ایران به این تحرکات چیست و آیا محور مقاومت آمادگی دارد به سناریوهای مقابله کند، گفت:  شرایط درگیری در لبنان، سوریه و محور مقاومت با شرایط قبل از آت متفاوت شده است شما فاصله جنگ شش روزه اعراب با اسرائیل و شکست در سی سه روزه را ببینید شش کشور عرب با یکدیگر شریک شدند آن شرایط پیش آمد جنگ سی روزه، هشت روزه، شش روزه و دو روزه را شما ببینید که ابتکار عمل در دست مجاهدین فلسطینی است و مقاومت از همه زمان‌های گذشته تا به امروز قوی‌تر و اسرائیل از همه زمان‌ها آسیب‌پذیرتر است و این اقدامات نمی‌تواند خللی در مجاهدت مجاهدین فلسطینی ایجاد کند. امروز همه ادیان و کشورهای مخلتف منطقه امروز به حزب الله اعتماد دارند. این نوع تحرکات ره به جایی نخواهد برد و بیشتر نشان دهنده این خواهد بود که قدرت اسرائیل رو به افول است. درباره تحریم‌ها هم نکته‌ای بگویم سخنگوی آمریکا گفت فشار حداکثری بر ایران یک شکست مفتضحانه خورد و آنان همه فشارهای حداکثری خود بر ملت ایران را تحمیل کردند اما ملت ایران مقاومت کرد و آنان را وادار به عقب نشینی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پشت پرده حمله برخی گروه‌ها به قرآن کریم چیست، گفت: یک نکته کوتاهی بگویم که قرآن کریم نه تنها مورد احترام بیش از دو میلیارد انسان مسلمان که مورد احترام سایر ادیان، عیسی، موسی و همه ادیان دیگر است. اهانت به قرآن کریم اهانت به همه داشته‌های بشر است. قرآن کریم برنامه زندگی بشریت است. اختلاف افکنی بین مقدسات، بین مسلمانان، تشکیل گروه تکفیری علیه مسلمانان برای وحشت افکنی نزد آنان در یک اتاق فکری برنامه ریزی شده است که بتوانند جلوی اسلام بایستند. تاکنون موفق نشدند و موفق هم نخواهند شد. بنابراین این حرکات موجب توجه به آیات نورانی قرآن کریم خواهد شد، آزادگان و بزرگان جهان باید این اقدام را محکوم کنند. این توطئه‌ای است که نقش برآب شده و بیشتر هم نقش برآب خواهد شد.

رئیسی در واکنش به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌های عربی حاضر دلر نشست که پرسید «در مراسم افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی حاضر بودم. اولین سوالی که به ذهن‌ام آمده این است که این تحریم‌هایی که آمریکا همیشه می‌گوید من ایران را تحریم کرده‌ام در این ۴۰ سال پس کجاست؟ سوال دیگر من این است که تحرکاتی که در مرزهای سوریه و عراق توسط نیروهای آمریکایی و تروریست‌ها از جمله داعش رخ داده است ایران این تحرکات را به چه صورت دنبال می‌کند آیا می‌شود این تحرکات را ایجاد مزاحمت به شمار آورد و آیا محور مقاومت آمادگی دارد که با سناریوهایی از این دست مواجه شود؟» گفت: شرایط لبنان، سوریه و منطقه و محور مقاومت شرایطش کاملا با قبل متفاوت شده است. یک تعبیر بلندی را رهبری فرمودند بر تحلیل‌شان نسبت به مسائل منطقه و فرمودند فاصله همان فاصله‌ای است که جنگ ۶ روزه اعراب با اسرائیل و رژیم صهیونیستی با جنگ ۳ روزه و مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی این فاصله را ببینید. آنجا ۶ کشور عرب با هم متحد شدند و آن شرایط پیش آمد و امروز ما شاهدیم که در جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۲ روزه و در همه این عرصه‌ها می‌بینیم که امروز ابتکار عمل به دست باکفایت مجاهدین فلسطینی و لبنانی است.

وی تصریح کرد: این را همه به آن اعتراف دارند و مقاوت در همه زمان‌های گذشته قوی‌تر است و رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها آسیب‌پذیرتر است. لذا این تحرکات نمی‌تواند هیچگونه خللی برای مقاومت  ایجاد کند و مقاومت امروز در مناطق مختلف وجود سیدحسن نصر‌الله وجود بابرکتی است و توانسته امروز اعتماد لبنانی‌ها اعم از شیعه، سنی، مسیحی و همه ادیان مختلف را کسب کند. همه لبنان و منطقه به حزب‌الله اعتماد دارند.

رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: با جایگاهی که امروز مقاومت در منطقه دارد این نوع تحرکات رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد و نشان‌دهنده این خواهد بود که رژیم صهیونیستی قدرتش افول کرده و رو به افول است جمله‌‌ای که من می‌خواهم نسبت به تحریم‌های آمریکا عرض کنم این است که در مورد پارس‌جنوبی که شما اشاره کردید این را من نمی‌گویم و سخنگوی رسمی آمریکا اعلام کرد فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خورده است لذا اگر بخواهیم جمله‌ای بگوییم که از زبان آنها حقیقت دارد همین جمله است. فشار حداکثری وارد کردند یعنی هر آنچه از دست‌شان برآمد آوردند اما ملت ایران مقاومت کرد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد.

رئیس‌جمهور در آخرین سوال درخصوص اهانت های اخیر به قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی و غربی، ابراز داشت: مسأله اهانت به مقدسات و قرآن کریم که مورد احترام همه معتقدان به ادیان ابراهیمی است اهانت به قرآن اهانت به عیسی، موسی و اهانت به تورات، انجیل و همه مقدسات و انسان است و اهانت به آزادی است. قرآن کتاب هدایت زندگی و برنامه زندگی است. لذا؛ اهانت به قرآن و مقدسات اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، امپراطوری رسانه‌ای و خبری دشمن تشکیل گروه‌های تکفیری گرچه جنایت‌هایی که مرتکب شده‌اند تمام این‌ها تلفات یک زنجیره هستند یعنی شما هر کدام را نگاه کنید در یک قاب‌های فکری برنامه‌ریزی می‌شوند.

وی ادامه داد: این‌ها فکر کرده‌اند که در مقابل یکه‌تازی‌شان نظام سلطه فقط اسلام است که می‌تواند جلوی آنها را بگیرد لذا برای اهانت به اسلام برنامه‌ریزی کرده‌اند. تا کنون موفق نشده‌اند بعد از این هم موفق نخواهند شد.

رئیسی در پایان تاکید کرد: این حرکت‌ها موجب انسجام و وحدت بیش از پیش مسلمین خواهد شد و موجب توجه به آیات قرآنی خواهد شد و حتما باید از طرف ازادگان جهان محکوم شوند چون اهانت به همه مقدسات داشتند. این توطئه‌‌ای در کنار توطئه‌های دیگر است و این توطئه هم نقش بر آب شده و بیشتر نقش بر آب خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز