خبرگزاری کار ایران

ادامه بررسی مغایرت لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۶۳۷

کمیسیون‌های «اقتصادی، اداری و بازرگانی» و «زیربنایی و تولیدی» مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ در دومین جلسه مشترک خود به بررسی لایحه برنامه هفتم پرداختند.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه، داود دانش‌جعفری، عضو کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی، گزارشی از جلسه پیشین کمیسیون مشترک در خصوص بررسی لایحه برنامه هفتم در کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع ارائه داد و گفت: در خصوص تحقق هدف رشد ۸ درصدی، موضوعات گوناگون مطرح شده که در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

به گفته دانش جعفری، رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند طراحی الگو و مدل رشد اقتصادی شتابان و پایدار مبتنی بر مولفه‌های: تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد ملی، ارتقای بهره ­وری، مدل جذب و تامین مالی داخلی و خارجی، تقویت رویکرد اقتصاد محور در روابط بین الملل است که با پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و جایگزینی صادرات نفت با الگو‌های اقتصاد مجازی و نیز تعیین سهم و نقش و چگونگی اثرگذاری هر کدامیک از این حوزه‌ها محقق می‌شود.

در ادامه جلسه، سعید شوال پور، معاون سازمان برنامه و بودجه با ارائه مدل مفهومی «نقشه راهبردی توسعه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست­های ابلاغی برنامه هفتم» گفت: برای تحقق پیشرفت اقتصادی توام با عدالت، شاخص‌های عملکرد و ساختار‌ها و فرایند‌ها (در ۷ فصل) و منابع توسعه و پیشرفت (در ۸ فصل) در لایحه برنامه پیش بینی شده است.

در ادامه علی اکبر احمدیان، نایب رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع گفت: بعد از ۴۰ سال نقش آفرینی و تجربه، باید بدانیم که در این مرحله می‌خواهیم چه چیزی را انجام دهیم. هر جا انقلاب اسلامی به موفقیت رسیده، از جمله صنایع دفاعی، با اتکا به تجربه، باور توانمندی­های داخلی و بدون کپی برداری از الگو‌های خارجی به آن دست یافته ­ایم.

در ادامه جلسه، پس از استماع نظر نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس، اعضای دو کمیسیون مجمع به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و به مواردی از ایرادات شکلی و محتوایی در فصل ۱ لایحه (رشد اقتصادی) اشاره کردند.

محسن زنگنه، نماینده کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخگویی به موارد مطرح شده در جلسه گفت: برای رشد نباید مبنا را صرفا بر سرمایه گذاری و مدل‌های قرن هجدهمی قرار داد در حالی که می­توان بر اساس بهره وری و اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال، رشد مد نظر را بدون فشار بر مردم محقق کرد. اعتمادی که امام راحل و رهبر انقلاب به مردمی سازی داشتند، تداومش در اقتصاد، شکوفایی در پی خواهد داشت.

در پایان مقرر شد برای جلسه آتی، سرمایه گذاری لازم برای رشد ۸ درصد و منابع آن مطرح شود.

در این جلسه، علاوه بر حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع و محمدرضا باهنر، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع، علی اکبر احمدیان، داود دانش جعفری، حجت الاسلام محمدی عراقی، محمود احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام مجید انصاری، محمد فروزنده، سید مصطفی میرسلیم، سعید جلیلی، غلامرضا آقازاده از اعضای مجمع و شوال پور معاون سازمان برنامه و بودجه،  مقصودی، سرپرست امور اقتصادکلان سازمان برنامه و بودجه کشور، محسن زنگنه و حجت الاسلام بحرینی از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و جمعی از دبیران کمیته‌های مربوطه در دبیرخانه مجمع، حاضر بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز