خبرگزاری کار ایران

بانکی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

نمایندگان می‌توانند رأی به اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب را پس بگیرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۷۳۶

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در پایان بررسی لایحه حجاب و عفاف، مصوبات کمیسیون بارگزاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند، به زمان آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند می‌توانند آن را پس بگیرند.

امیرحسین بانکی‌پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص انتقادات و نگرانی‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب و شیوه رسیدگی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: این لایحه جمع‌سپاری شده و همه نظر دادند، یعنی عام و خاص. فکر نکنم لایحه و طرحی را به اندازه این لایحه مردم بشناسند.

وی ادامه داد: یعنی شما نگاه می‌کنید تمام مواد آن را همه دارند می‌خوانند، نظر می‌دهند و نظرات دارد اعمال می‌شود؛ یعنی هرچه کارشناسان تا الان نظر دادند، این لایحه با نظراتی که صاحب نظران ارائه کردند، مرتب پویایی داشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اکنون که بررسی آن در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال انجام است هم همینطور است و موضوع محرمانه‌ای در کار نیست. در پایان هم زمانی که بررسی و تصویب به اتمام رسید، مجددا [مصوبات] بارگزاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند به زمان [اجرای] آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند، می‌توانند پس بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که «یعنی بعد از پایان بررسی هم می‌توانند اصل ۸۵ی شدن لایحه را پس بگیرند؟»، عنوان کرد: اصلا می‌توانند بگویند که ما زمان اجرا را رأی نمی‌دهیم و پس بگیرند. 

بانکی‌پور در واکنش به این انتقاد که «گفته می‌شود اعضای کمیسیون ۱۱ نفر هستند و با دو سوم آراء یعنی ۸ نفر مواد این گزارش تصویب خواهد شد»، اظهار داشت: ببینید من خودم عضو کمیسیون فرهنگی هستم و شاهد بودم که در جریان بررسی و آماده شدن گزارش روی لایحه از کمیسیون‌های مختلف مجلس می‌آمدند و فضای خیلی آزاد و خوبی برای بیان نظرات و دغدغه‌ها وجود داشت و موضوع منحصر به اعضای کمیسیون نبود. در کمیسیون‌ها هر کسی آزاد است از نمایندگان بیاید و حضور داشته باشد، نه‌تنها نمایندگان بلکه از دستگاه‌ها می‌آیند و حضور پیدا می‌کنند، یعنی از این بابت هیچ مشکلی نیست.

وی ادامه داد: اتفاقا اصلا برای این لایحه در این شکل بهتر می‌شود نظرات را آورد، نمایندگان ۱۵۰۰ نظر ثبت کرده بودند اگر قرار بود در صحن مطرح شود حداکثر ۵۰-۶۰ پیشنهاد را اجازه می‌دادند در صحن مطرح شود که از این تعداد هم مواردی رأی نمی‌آورد اما در همین یک هفته‌ای که لایحه بررسی شد، نشستیم و تمام ۱۵۰۰ نظر را مطالعه کردیم که بیش از ۱۰۰ مورد از آن‌ها خوب بود و اعمال کردیم، اصلا در صحن مجلس نمی‌شد این کار را انجام دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: آن‌هایی که دارند مخالفت می‌کنند با اصل قضیه مخالف هستند و نمی‌خواهند مجلس روی این لایحه تصمیم بگیرد، یک سری هم چون اطلاع ندارند در جو آن‌ها قرار می‌گیرند. در حالیکه اصل جریان مخالفت این است که نمی‌خواهند لایحه حجاب و عفاف تصویب شود، چرا؟ چون می‌خواهند وضعیت عفاف و حجاب همینطور باقی بماند. البته بعضی از افراد ندانسته در این فضا قرار می‌گیرند.

بانکی‌پور در پاسخ به این سوال که «از آنجا که این لایحه از سوی قوه قضاییه در ۹ ماده تدوین و از جانب دولت در ۱۵ ماده به مجلس ارسال شده است، به نظر شما احتمال مخالفت قوه قضائیه وجود ندارد؟»، گفت: خیر، مرحله به مرحله آن‌ها در جریان بودند و تایید می‌کردند، یعنی همه چیز با تایید دولت و قوه قضاییه انجام شد.

انتهای پیام/
امین مهرآور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز