خبرگزاری کار ایران

جوابیه شرکت توانیر در خصوص مصاحبه ایلنا با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۸۷۲
به گزارش ایلنا، در پی انتشار گفت‌وگوی معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم جلفا و مرند و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ایلنا با عنوان  " تمرکز فشار خاموشی‌های تابستان در بخش صنایع، عاقلانه و اقتصادی نیست/ چراغ خانه‌ها خاموش نشد اما چراغ کار و معیشت کارگر خاموش یا کم‌ سو شد" در روز پنجشنبه مورخ ۱۵ تیرماه شرکت توانیر جوابیه‌ای را به شرح زیر اعلام کرد:

۹۰ درصد صنایع هیچگونه محدودیتی در تامین برق خود ندارند

۱- تاکید می شود که ۹۰ درصد واحدهای صنعتی هیچگونه محدودیتی در تامین برق خود ندارند و در عمل بدون محدودیت به تولید مشغول هستند و در  الباقی نیز تنها نیم روز در هفته (۱۲ ساعت) با اعلام قبلی، نسبت به مدیریت بار اقدام می‌شود.

۲-در سالجاری برای نخستین بار طرحی موسوم به فیدر تضمینی که پیشتر در مشهد اجرایی شده بود، با هدف سپردن مدیریت بار شهرکهای صنعتی به مدیران خود صنایع، در شهرک صنعتی شمس آباد اجرایی شده است که تاکنون رضایت بالای صاحبان صنایع را به دنبال داشته است.

۳-براساس آمارهای رسمی ترازنامه انرژی، رشد شدت انرژی (شاخص کارایی مصرف انرژی در یک کشور) در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ باعث شده تا ایران ششمین کشور جهان به لحاظ شدت مصرف انرژی باشد این شاخص بیانگر آن است که برای تولید یک واحد محصول، چه میزان انرژی مصرف می‌شود. در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان انرژی، صنایع رغبتی برای بهینه‌سازی انرژی و بکار بستن راهکارهای صحیح مدیریت انرژی ندارند و همین موضوع موجب شده تا مصرف انرژی صنایع در ایران گاه تا نزدیک ۴۰ درصد نیز از صنایع مشابه دنیا بیشتر باشد.

۴-در سال‌های اخیر واردات تجهیزات دست دوم و با راندمان پایین از سایر کشورهایی که به دنبال نوسازی صنایع خود بودند، شدت گرفته است درحالی که استفاده از تجهیزات با راندمان پایین در سایر کشورها به دلیل قیمت بالای انرژی به صرفه نیست، این تجهیزات با صرف ارزی که باید صرف بازسازی کشور شود، وارد ایران شد و اکنون مصرف انرژی ایران را به شدت افزایش داده است.

۵-همچنین در حالی که براساس قانون می‌بایست با همکاری وزارتخانه های نیرو و صمت، تمام مدیران صنعتی کشور و مدیران انرژی صنایع، دوره‌های آموزشی بهینه‌سازی انرژی را می‌گذراندند، از میان ۷۵ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، تنها ۶ هزار مدیر صنعتی اقدام به آموزش کرده‌اند.

۶-بررسی های صورت گرفته و با استناد به جدول ذیل، در حال حاضر صنایع فولادی ایران با مصرف ۶۶۰ تن معادل نفت خام به ازای هر تن فولاد، دومین کشور پرمصرف دنیا در این خصوص به شمار می‌رود در حالی که کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، مکزیک و ... سه برابر انرژی کمتری برای تولید فولاد مصرف می کنند.

۷-  بررسی ترازنامه انرژی شرکت مذکور و بسیاری از شرکت های فولادی در سایت کدال بیانگر آن است که در سال گذشته، نه تنها صنایع فولادی با زیان همراه نبوده اند بلکه به لطف تغییر و نوسان نرخ ارز و محاسبه فولاد و محصولات فولادی با قیمت های جهانی، سودهای سرشاری داشته اند.

۸- از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، وزارت نیرو با همکاری وزارت صمت و توافق با صنایع بزرگ و معدنی، اقدام به امضای توافقنامه احداث نیروگاه کرد و به این صورت نیروگاه هایی که توسط خود صنایع احداث می‌شوند، پس از بهره برداری خواهند توانست برق مورد نیاز سرمایه گذاران خود را تامین و حتی در صورت مازاد، برق را به شبکه بفروشند.

۹- آمارهای رسمی و مصرف برق نشانگر آن است که در سال گذشته مصرف برق صنایع با رشد بیش از ۱۰ درصدی مواجه بود به طوری که بخش پتروشیمی ۳۰ درصد، آلومینیوم کشور ۱۸درصد، بخش فولاد کشور ۸  درصد و سیمان ۵.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشته اند و امسال نیز از ابتدای خرداد ماه تاکنون برق تحویلی به صنایع نه تنها قطع نشده بلکه حدود ۲۰ درصد افزایش یافته که نشان از توجه ویژه صنعت برق به رشد تولید و اشتغال دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز