خبرگزاری کار ایران

مزایای عضویت ایران در شانگهای از نگاه سفیر ایران در پکن

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۲۹۲

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در مقاله ای که در یک روزنامه چینی منتشر شد، به مزایا و ابعاد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداخت.

به گزارش ایلنا، متن مقاله محسن بختیار سفیر ایران در پکن که در روزنامه People's Daily چین منتشر شد، به شرح زیر است‌:

ایران در چهارم جولای ۲۰۲۳ رسماً به عضویت سازمان همکاری شانگهای (SCO) درآمد. در دو سال گذشته، ایران همواره با دبیرخانه سازمان تعامل نزدیکی داشته و تلاش‌های زیادی برای این منظور به انجام رسانده است. در این لحظه تاریخی، از همه کشورهای عضو و تمامی کارکنان دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای که با کمک آنها مسیر طولانی عضویت در سازمان را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، تشکر می‌کنم.

امروزه سازمان همکاری شانگهای به بزرگترین و پرجمعیت‌ترین سازمان فراگیر همکاری منطقه‌ای تبدیل شده است که نقش مهمی را در جامعه بین‌الملل ایفا می‌کند. همکاری در سازمان حوزه‌های متنوعی همچون سیاست، امنیت، اقتصاد و فرهنگ را در بر می‌گیرد که بن مایه تعاملات همه جانبه بین کشورهای عضو را شکل داده است. بستری برای تقویت همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو SCO است و فرصت های ارتباطی و تجاری مهمی را برای ایران فراهم می‌کند.

ایران به عنوان یک کشور استراتژیک که آسیا، اروپا و خاورمیانه را به هم متصل می‌کند، از اقدامات سازمان همکاری شانگهای در توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تسهیلات گمرکی و ارتباطات منطقه ای سود خواهد برد. ایران با مشارکت فعال در همکاری‌ اقتصادی و تجاری سازمان، می‌تواند بیشترین بهره را از موقعیت جغرافیایی خود ببرد و به قطب مهم ترانزیتی در راستای توسعه تجارت شرق و غرب تبدیل گردد.

همکاری انرژی دیگر بخش مهم همکاری عملی اعضای SCO است. جمهوری اسلامی ایران با داشتن ذخایر فراوان نفت و گاز طبیعی، تولیدکننده و صادرکننده مهم انرژی در جهان است.  کشور ما با همکاری با سایر اعضا قادر خواهد بود موجبات توسعه زیرساخت های انرژی، تسهیل تجارت انرژی و تضمین امنیت انرژی منطقه ای در سازمان را فراهم آورد. در زمینه همکاری اقتصادی، ایران با دارا بودن منابع فراوان، نیروی کار ماهر و فناوری مناسب می‌تواند سرمایه‌گذاری سایر کشورهای عضو را جذب کند. امید است با اعمال پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی، تولید، فناوری، گردشگری، توسعه پایدار و رفاه، تعاملات و یکپارچگی اقتصادی نیز در سازمان همکاری شانگهای توسعه یابد.  

در دیگر سو SCO نقشی حیاتی در مبارزه با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی ایفا می‌کند. ایران همواره به طور فعال به مبارزه با تروریسم متعهد بوده است و پیوستن به سازمان همکاری شانگهای باعث تعمیق همکاری امنیتی منطقه ای خواهد شد. اعضای سازمان از جمله ایران با اشتراک‌گذاری اطلاعات و برگزاری رزمایش های نظامی مشترک می‌توانند در برابر تهدیدات تروریستی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

از طرفی، تبادلات مردمی و فرهنگی از اهمیت بسزایی در توسعه اعتماد متقابل و دوستی میان کشورهای عضو برخوردار است. ایران با دارا بودن تاریخی غنی، تنوع فرهنگی و هنر پویا در این زمینه نیز کمک شایان توجهی برای سازمان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران از طریق گردشگری، مبادلات آموزشی و رویدادهای فرهنگی، موجب تعمیق دوستی و روابط حسنه، احترام متقابل و روابط پایدار کشورهای عضو خواهد شد.

در مجموع، SCO فرصت‌های ارزشمندی برای همکاری عملی کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران همکاری با سایر کشورهای عضو سازمان در حوزه ترانزیت، مبارزه با تروریسم، انرژی، اقتصاد و فرهنگ را توسعه خواهد داد، در عین حال، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای باعث ارتقای جایگاه منطقه‌ای و تسریع توسعه اقتصادی کشور خواهد شد و تاثیر بسزایی در حفظ امنیت منطقه‌ای و توسعه مشترک خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز