خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه:

صادرات و واردات تکنولوژی دانش‌بنیان جزو سرفصل‌های اصلی مذاکرات ما است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۳۶۳

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در سفرهای رئیس‌جمهور انتقال تکنولوژی و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود. به طور مثال در سفر به اندونزی ۱۸ دستگاه رباتیک عمل جراحی از راه دور خریداری شد تا برای ۱۸ بیمارستان تخصصی ایران مورد استفاده جراحان قرار بگیرد. صادرات و واردات تکنولوژی دانش‌بنیان جزو سرفصل‌های اصلی مذاکرات ما است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در همایش امنیت اقتصادی، سلامت و مشارکت گفت: باید صادرات خود را بصورت پایدار افزایش دهیم و در حوزه واردات نیز تنوع پذیری در مواد اولیه را ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال در حوزه کالاهای اولیه مانند غلات تلاش ما چند منبعی کردن جهت واردات ارزان‌تر بوده است. به طور مثال، کود شیمایی برای وزارت کشاورزی بسیار اهمیت دارد و در شرایط تحریم کشوری مانند چین آن را تامین کرده بود اما اکنون به چند منبع رسیده‌ایم.

صفری همچنین تصریح کرد: در حوزه انتقال تکنولوژی‌ تلاش کرده‌ایم با همکاری استانداری خوزستان اقلام کود شیمیایی را در خوزستان ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: همچنین می‌توان داروها را در داخل تولید کرد اما سالانه چندین میلیون دلار مواد اولیه از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. اما با همکاری دولت هند این هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و توانستیم در حوزه تولید دارو هم در داخل و هم خارج نیاز خود را تامین کنیم.

صفری در ادامه گفت: گفته می‌شد ترانزیت از طریق ایران به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست اما تلاش شد تا مسیر به گونه‌ای دیگر پیش رود و در محور ابریشم سابق سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده و در کریدور شمال به جنوب نیز سرمایه‌گذاری توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس درحال انجام است.

وی گفت: در سفرهای رئیس‌جمهور انتقال تکنولوژی و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود. به طور مثال در سفر به اندونزی ۱۸ دستگاه رباتیک عمل جراحی از راه دور خریداری شد تا برای ۱۸ بیمارستان تخصصی ایران مورد استفاده جراحان قرار بگیرد. صادرات و واردات تکنولوژی دانش‌بنیان جزو سرفصل‌های اصلی مذاکرات ما است.

صفری در ادامه گفت: از طریق نفت و گاز ما هفت و نیم میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که اجرایی شده است و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی بصورت جدی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف دولت در مورد سرمایه‌گذاری تنها معطوف به کشورهای منطقه نیست بلکه هدف سرمایه‌گذاری با کشورهای دیگر همچون روسیه، هند و آمریکای لاتین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز