خبرگزاری کار ایران

جزئیاتی تازه از نقشه سرویس اطلاعات صدام برای ترور امام خمینی(ره)

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۲۲۴

یکی از افسران سرویس اطلاعات نظام بعث عراق، ابعاد تازه ای از نقشه برزان التکریتی، برادر ناتنی صدام حسین و رئیس سرویس اطلاعات عراق، برای ترور آیت‌الله خمینی، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، را افشا کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق الأوسط، سالم الجمیلی، از افسران سرویس اطلاعات نظام بعث عراق گفت که به هنگام پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای مختلفی در ایران وجود داشت و نهادهای آن شکننده بود، سران مجاهدین خلق اعدام شدند، جنگ آغاز شد و ما باید نیروهای ضروری را جمع می کردیم، مجاهدین خلق عناصر کارکرده، قوی و دارای تجربه در زمینه نظامی و امنیتی داشت، ما روابط پیشینی با حزب دموکرات کردستان ایران داشتیم و این روابط شرایط را برای ضربات سرویس اطلاعات عراق به نظام ایران فراهم کرد.

الجمیلی افزود که سرویس اطلاعات عراق همه حمایت‌های رسانه‌ای، فنی، مادی و نظامی را به حزب دموکرات کردستان ایران و مجاهدین خلق ارائه کرد.

این مقام امنیتی هدف نخست را انفجار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی» عنوان کرد که طبعا اشتباه است و موضوع به انفجار حزب جمهوری مربوط می شود.

به گفته این مقام امنیتی این عملیات با نظارت مستقیم برزان التکریتی بود، طرحی برای بمبگذاری در مقر این نشست وضع و در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۱ اجرا شد که در پی آن آیت الله بهشتی، رئیس قوه قضائیه و ۷۲ تن از سران از جمله وزرا، نمایندگان و مقامات بخش های مختلف کشته شدند. «این ضربه شدید بود و سرویس اطلاعات عراق توانست به مناطقی که گمان می شد، حفاظت شده است، دست یابد».

وی توضیح داد که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، هدف بعدی بود که در حین خطبه بمبی در ضبط صوت منفجر شد و منجر به مجروحیت دست راست او شد، قرار بود آیت الله خمینی نیز در این نشست حاضر شود اما حضورش به تاخیر افتاد و نجات یافت.

به گفته این افسر سرویس اطلاعات عراق، برزان التکریتی امید داشت ضربه بزرگتر محقق شود و آن ترور شخص آیت الله خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران بود، در سال ۱۹۸۱ احتمال این عملیات مطرح شد، اما دستیابی به آیت الله خمینی آسان نبود، اما وجود فردی نزدیک به او که با مجاهدین خلق همراهی داشت، این ماموریت سخت را تسهیل می‌کرد. یک تیم از سرویس اطلاعات مسئولیت آماده سازی بمب کوچک که در پشتی آیت الله خمینی کار گذاشته شود را برعهده گرفت، این بمب در زمان اشتباه که آیت الله خمینی بیرون از منزل بود منفجر شد، اما صِرف دستیابی به اتاق ایشان ، موجب نگرانی شد.

این ضربات ادامه یافت و در ۳۰ اوت، انفجاری منجر به کشته شدن محمد علی رجایی، پس از یک ماه رئیس جمهور شدن و محمد جواد باهنر، نخست وزیر وقت ایران در پی انفجار بمبی در دفتر باهنر شد.

الجمیلی در سال ۲۰۰۳، سال سرنگونی رژیم بعث، مدیر اداره آمریکا در دستگاه اطلاعات عراق (مخابرات) بود. او خیلی زود توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و ۹ ماه بعد رها شد و به اردن رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز