خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از حواشی جلسه امروز مجلس؛

رئیسی در دقیقه نود خود را به بهارستان رساند/ ادعای مربوط به خودروهای شاسی بلند؛ محور اصلی جلسه استیضاح

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۹۲۳

در جلسه امروز مجلس که به استیضاح وزیر صمت اختصاص داشت، رئیس‌جمهور که در ابتدا به نظر می‌رسید ترجیح داده است در جلسه شرکت نداشته باشد در دقیقه نود خود را به بهارستان رساند تا از فاطمی امین دفاع کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی قبل با دستورکار تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت آغاز شد.

همراهان رئیس‌جمهور

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه فاطمی امین را همراهی می‌کنند.

تا این لحظه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور در این جلسه حضور پیدا نکرده و در صورت عدم حضور در ادامه جلسه این دومین غیبت او در دومین جلسه استیضاح وزیر صمت خواهد بود.

لابی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در میان صندلی نمایندگان

‌معاون پارلمانی وزارت صمت تا آخرین لحظات در حال لابی لابه‌لای صندلی‌های نمایندگان است، تا این لحظه دو بار دهنوی از جایگاه هیأت رییسه مجلس بدون ذکر نام و عنوان نسبت به حضور وی تذکر داده و درخواست کرده معاونین پارلمانی و میهمان‌های دولتی در جایگاه میهمان مستقر شوند. ‎

پاسخ قالیباف به انتقاد نمایندگان از غیبت رئیسی

سید غنی نظری یکی از موافقان استیضاح در سخنان خود از عدم حضور رییس‌جمهور انتقاد کرده و این غیبت را بی‌توجهی به مجلس قلمداد کرد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پاسخ به این سخنان او گفت: براساس آیین نامه هیچ الزام و اجباری برای حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح نیست و این غیبت آقای رییس‌جمهور را نباید به عنوان بی‌توجهی به جایگاه مجلس عنوان کرد.

رئیسی در دقیقه نود تصمیم گرفت خود را به بهارستان برساند

در پایان اظهارات نمایندگان موافق استیضاح فاطمی‌امین زمانی که نوبت به شنیدن دفاعیات وزیر صمت رسیده بود سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر حسب اطلاع و خبری که دریافت کرده‌ایم رئیس‌جمهور در مسیر حضور در مجلس است.

گفتنی است براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رییس‌جمهور در صورت حضور در جلسه استیضاح به مدت یک ساعت وقت برای دفاع از وزیر را خواهد داشت.

 بر همین اساس با توجه به تاخیر در ورود رئیس‌جمهور بر اساس تصمیم هیات رئیسه ابتدا وزیر صمت به دفاع از برنامه‌های خود می‌پردازد و رئیس‌جمهور در پایان از وزیر خود دفاع می‌کند.

فرصت تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی به علیرضابیگی داده نشد

وزیر صمت در ابتدای نطق دفاعیه خود از ‎علیرضابیگی نماینده تبریز که چند روز قبل صحبت‌های او پیرامون مسأله واگذاری خودرو به نمایندگان حاشیه‌ساز شده بود، نام برد و با این اقدام فرصت تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی را برای وی فراهم کرد.

پس از این علیرضابیگی در ابتدا تقاضای تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی را ثبت کرده و بعد با حضور در جایگاه هیأت رییسه خواستار وقت تذکر ۷۵ی شد.

تعیین تکلیف استیضاح به جلسه نوبت عصر کشیده شد

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز و در جریان بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین پس از اتمام سخنان رییس‌جمهور، گفت: با توجه به اینکه هنوز زمان برای ثبت دو تن از نمایندگان موافق استیضاح باقی مانده و در میانه جلسه به ساعت اذان ظهر می‌رسیم پیشنهاد می‌کنم که یک تنفس داشته باشیم و از ساعت ۱۳ ظهر ادامه جلسه را خواهیم داشت.

تنش بین موافقت و مخالفان استیضاح

در نوبت عصر و در زمان سخنرانی لطف‌الله سیاهکلی یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صمت پس از اینکه وی خطاب به وزیر صمت گفت که چرا سر مجلس کلاه گذاشتید و به رییس جمهور آمار دروغ دادید و او را مجبور کردید همان آمار را در محضر رهبری بگوید تا آبروی کشور برود، گروهی از نمایندگان موافق فاطمی امین و مخالف استیضاح با فریادهای «دو-دو» مخالفت خود را با صحبت‌های سیاهکلی نشان می‌دادند.

در این زمان یکی از نمایندگان در مقابل جایگاه سخنران ایستاده بود و سیاهکلی خطاب به دو-دو گویان گفت: بس است کم نوکری این دولت را بکنید، شما باید نوکر مردم باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز