خبرگزاری کار ایران

موحدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران مادر تمدنی باکو است/ سفیر آذربایجان در ایران قواعد حسن هم جواری و آداب دیپلماتیک را رعایت نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۱۲۱

یک تحلیل‌گر مسائل قفقاز گفت: جمهوری باکو جدای از ایران چیزی ندارد؛ همه عناصر فرهنگی، تمدنی و هویتی و مذهبی خودش را از ایران می گیرد؛ جدای از ایران این ها تعریف شدنی نیستند و یک بخش دنباله طبیعی فرهنگ و تمدن و هویت و مذهب جمهوری اسلامی ایران یعنی شیعه هستند و تمامی مؤلفه‌های هویتی شان را از ایران می گیرند

احسان موحدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به بازنشر سخنان رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر ایجاد دالان زنگزور در توئیت علی علیزاده، سفیر آذربایجان در ایران و در تحلیل اقدامات خلاف حسن همجواری جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: در مورد توئیتی که اخیراً آقای علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران زده‌اند یک سری نکاتی به نظر می رسد؛ این اولین باری نیست که ایشان چنین توئیت تحریک آمیزی می‌زنند و در توئیت خود تلاش می‌کند کاری را به شکل غیر مستقیم و زیر پوستی علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. به هر حال ایشان نماینده کشور خودش است و البته بدیهی‌ست که در راستای تحقق منافع ملی کشور خودش تلاش کند ولی ایشان قواعد حسن هم جواری و آداب دیپلماتیک را رعایت نمی‌کند و شیطنت‌های مکرر در رفتار های ایشان وجود دارد. بخش‌هایی از این شیطنت‌ها علنی شده و می‌شود به آن اشاره کرد و مصداق آن همین توئیت‌هایی است که می زند.

وی ادامه داد:  ایشان قبلاً در اواسط آبانماه توئیتی زده بود و عکسی از تبریز منتشر کرده بود و نوشته بود شب‌های تبریز هم زیباست. دلالت ضمنی توئیت ایشان که هم به آذری و هم به فارسی زده بود و یک علامت موفقیت هم کنارش گذاشته بود، و قرار دادن کلمه (هم) که استفاده کرده بود نشان می‌داد که منظوری دارد؛ با توجه به ادعاهای ارضی که گستاخانه یک سری گروه‌های تجزیه طلب و سازمان های تجزیه طلب مستقر در جمهوری باکو مطرح می‌کنند و الهام علیف هم اخیراً به صراحت از این گرایش‌های تجزیه طلبانه حمایت کرده و به این افراد پناه داده و اجازه داده سازماندهی و فعالیت‌های سیاسی خودشان را در جمهوری باکو انجام دهندو همایش برگزار کنند.

وی افزود: این رفتارها وقتی در کنار توئیت سفیر باکو در تهران قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که این رفتارها بی غرض نیست که البته سفیر ایران در باکو هم متوجه ماجرا شده بود و همان موقع به صراحت توئیتی زد و فارسی حرف زدن یک تالشی را در غرب جمهوری باکو به نمایش گذاشت و به کنایه علی علیزاده پاسخ درخوری داد. دو، سه بار اخیراً علی علیزاده توئیت‌هایی زده که نشان می‌دهد ایشان دوست دارد سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران که مخالفت با اشغال جنوب ارمنستان است و مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران با ایجاد کوریدور زنگزور و خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی کشور ارمنستان است را به چالش بکشد یا زیر سؤال ببرد و شیطنت‌هایی کند و البته تلاش دارد با بررسی بازخوردی که رسانه‌های ایران و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی ایران نسبت به این شیطنت‌ها دارند، بداند چقدر امکان پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی در ایران وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: ایشان یک بار توئیتی زد و سیر ساخت راه‌آهن را برای ایجاد آن دالان تورانی ناتو یا کریدور قلابی زنگزور نشان می‌داد. غیر از توئیتی که حاوی فیلم ایجاد راه‌آهن بود و کنارش مسیری برای لوله گذاری هم قابل دیدن بود، اخیراً هم دوباره توئیتی زد و در آن توئیت حرف‌های خام و گستاخانه الهام علیف، رئیس جمهور باکو بازنشر شده بود که در آن صحبت‌ها علیف گفته بود که ما کریدور زنگزور را ایجاد می‌کنیم، چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد.

وی ادامه داد: بازنشر این حرف‌ها با توجه به اینکه علیزاده می‌داند چه حساسیتی در این زمینه در ایران وجود دارد و البته می‌داند سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران این است که بارها به جد اعلام کرده که اجازه از دست رفتن مرز چند هزار ساله با ارمنستان را نمی دهد، به معنی دهن کجی به ایران است و بی پاسخ ماندن این توئیت ها که یک بخشی از هجمه رسانه‌ای جمهوری باکو علیه ایران است، درست نیست. 

وی افزود:  از جمله بخش‌های دیگر این هجمه رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی می‌توان به برنامه‌هایی اشاره کرد که به طور مکرر از تلویزیون باکو پخش می شود و شبکه‌های رسمی و دولتی در آنها تهمت‌ها و حملات متنوعی هم به خود ایران و هم به نظام جمهوری اسلامی و هم به مقامات و هم به مردم ایران می شود. سه‌شنبه شب A.Z.tv آز تیوی که شبکه اصلی دولتی تلویزیون باکو است یک برنامه پخش کرد و دوباره در آن مدعی شدند که شرایط داخلی ایران بد و نا مناسب است و دارد از هم می‌پاشد و ارتش ایران توان ندارد و بهتر است که سر عقل بیایند. همچنین اشاره کرد که آذربایجان در سال ۲۰۲۲ روابطش با کشور های مختلف توسعه داده و قراردادهای زیادی را منعقد کرده و به طور غیر مستقیم می خواست ادعا کند که ایران توان ایستادگی در مقابل آذربایجان را ندارد!

موحدیان گفت: این مساله قابل انکار نیست که جمهوری باکو که جدای از ایران چیزی ندارد؛ همه عناصر فرهنگی تمدنی و هویتی و مذهبی خودش را از ایران می گیرد؛ جدای از ایران این ها تعریف شدنی نیستند و یک بخش دنباله طبیعی فرهنگ و تمدن و هویت و مذهب جمهوری اسلامی ایران یعنی شیعه هستند و تمامی مؤلفه‌های هویتی شان را از ایران می گیرند؛ منتها این‌ها با ارسال یک خواننده زن بدنام حامی تجزیه طلبی و حامی علیف به ایران و رفتن به قم و مشهد و رفتن به یک زیارت، تلاش برای ایجاد یک موج مثبت به نفع این خواننده در افکار عمومی ایران می کنند؛ همچنین تلاش دارند یک حس مثبت در افکار عمومی ایران و در بین مردم و خصوصاً در بین آذری‌ها نسبت به باکو ایجاد کنند و یک مرجعیت فرهنگی هویتی تمدنی ایجاد کنند و این مرجعیت را از ایران به باکو منتقل کنند گرچه ایران مادر تمدنی باکو است ولی این‌ها می خواهند این شرایط را عوض کنند.

وی افزود: علت اینکه این توئیت باید نگران کننده تلقی شود این است که بخشی از فعالیت‌ها و توطئه‌های ضد ایرانی علیف است که سرکردگی این ها توسط اسرائیل صورت می گیرد و این به طور مستقل انجام نمی شود و در واقع باکو کارگذار توطئه‌های ضد ایرانی است. البته باید توجه داشت که این ها اگر می‌توانستند کاری صورت دهند یا می‌توانستند زنگزور و استان سیونیک ارمنستان را اشغال کنند، تا حالا کرده بودند. اگر می بینیم علیف مرتب حرف می‌زند و داد می زند و اعتراض می کند و صحبت های ضد ایرانی می کند و تهدید می کند بدین علت است که کاری از دستش بر نمی آید.

وی ادامه داد: البته این بدین معنی نیست که ما هوشیاری خود را حفظ نکنیم. ما باید هم تلاش کنیم از طریق فعالیت های آموزشی و فرهنگی و رسانه ای این توطئه هایی که سال های طولانی است که در جامعه جمهوری باکو جریان دارد  را خنثی کنیم؛ آنها تلاش می کنند یک هویت قلابی برای مردم این منطقه ایجاد کنند که آنها فراموش کنند بخشی از ایران بوده اند و شیعه هستند و تمام مؤلفه‌های هویتی، مذهبی و قومیتی شان برگرفته از اقوام مختلف ایرانی هست و نه فقط قوم آذری، بقیه اقوام ایرانی همه آداب و رسوم و فرهنگ و مذهب مان با هم ریشه های یکسانی دارد، زبانی که داریم صحبت می کنیم ریشه های یکسان دارد؛  اسرائیل و انگلیس می خواهند مردم آن منطقه این ها را فراموش کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز