خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری:

ادعا نمی‌کنم که صددرصد سیاست‌ها منطبق با نقشه راه است/ دولت سیزدهم تلاش کرده از اقدامات شتاب‌زده پرهیز کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۴۲۴

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: امروز ادعا نمی‌کنم که صددرصد سیاست‌ها منطبق با نقشه راه است اما می‌توانیم بگویم دستگاه‌ها حداکثر پای‌بندی نسبت به نقشه راه را دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با بیان اینکه دولت سیزدهم تلاش کرده در کنار اصلاح سیاست‌های اقتصادی از اقدامات شتاب‌زده پرهیز کند، گفت: سعی داریم بخشی از اعتماد از دست رفته فعالان اقتصادی نسبت به دولت را بازگردانیم.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: امروز ادعا نمی‌کنم که صددرصد سیاست‌ها منطبق با نقشه راه است اما می‌توانیم بگویم دستگاه‌ها حداکثر پای‌بندی نسبت به نقشه راه را دارند.

وی افزود: هر چند آمار رشد اقتصادی و تولید ما برای فصل تابستان ارائه نشده است اما امیدواریم در فصل تابستان ۱۴۰۱ شاهد رشد اقتصاد و تولید باشیم، میزان تولید رشد صنایع در خرداد، تیر و مرداد ۶/۸، ۵/۷ و ۶/۵ بوده است. تورم که در شهریور سال قبل بیش از ۸۱  درصد بود امسال به ۴۲ درصد رسیده است.

خاندوزی عنوان کرد: تعداد جمعیت فعال اقتصادی ۲۸۰ هزار نفر افرایش داشته است و تعداد شاغلین اقتصادی در کشور به ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر رسیده است. افراد دارای شغل هم ۳۷۲ هزار نفر افزایش جمعیت داشته‌‌اند که تعداد کل شاغلین به ۲۳ میلیون و ۷۸۸ هزار نفر رسیده است. جمعیت بیکاران بالای ۱۵ سال و دارای مدارک دانشگاهی از یک میلیون و ۱۱۲ هزار نفر به ۹۵۵ هزار نفر رسیده است. در بخش کشاورزی ۳۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌‌اند و در مقابل در بخش صنعت با افزایش ۱۱۲ هزار نفری شاغلین در این بخش و ۵۴۶ هزار نفر در بخش خدمات مواجه بودیم.

وی بیان کرد: رشد نقدینگی شهریور سال‌گذشته ۴۰/۵ درصد بوده است که امسال در شهریور ماه به ۳۵/۳ کاهش پیدا کرده است که این نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش تورم است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: مجموعه تورم در مهرماه امسال ۳ درصد افزایش داشته که بخشی از آن به بحث اجاره‌بها مربوط می‌شود که این امر قابل قبول نیست. آقای رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت تاکید کردند تا پایان سال باید کاهش تورم و ثبات اقتصادی کلان باشد.

وی درباره واردات خودرو گفت: دولت درباره واردات خودرو مصوبه‌ای داشت که وزارت صمت در حال آماده کردن آن است. دولت معتقد است رقابتی کردن بازار به نفع مردم است و درصدد است انحصاری برای شخص خاصی نباشد و هر شرکتی که شرایط آیین‌نامه را داشته باشد، می‌تواند ثبت سفارش کند.

خاندوزی درباره رشد پایه پولی بیان کرد: از ۳۳ درصد افزایش رشد پایه پولی ۷/۵ درصدش سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. بخشی از این افزایش بدهی نیاز به نقدینگی بخش تولیدی است که بنابراین بانک‌ها هم به ناچار باید نقدینگی را در اختیار بخش تولید قرار دهند. دولت مجموعا در تلاش است در مورد اضافه برداشت‌ها که منوط به وثیقه شده است کوتاه نیاید و شورای پول و اعتبار امسال بسیار سخت‌گیرانه اقدام کرده است که امیدواریم توان اعتباردهی بانک‌ها افزایش پیدا کند.

سخنگوی دولت درباره تبادلات مالی با کشورهای همسایه گفت: برنامه دولت سیزدهم این است تا حد امکان از پیمان‌های پولی و مالی استفاده کند که از روش‌های تحریمی جلوگیری کند و امیدوارم هفته آینده بانک مرکزی روند این اتفاق را منتشر کند.

وی درباره موفقیت‌های اقتصادی دولت در به طمع انداختن دشمن برای ناآرامی‌های اخیر گفت: من هم موافقم بخشی از عملیات اتاق فرمان دشمنان به دلیل نارضایتی آنان از رشد اقتصادی دولت در یکسال گذشته است. اتفاقا حوادث و اغتشاشاتی که اخیرا رخ داده دولت را در مسیر خودش مصمم کرده است. وقتی دشمنان مشاهده می‌کنند دولت مسیری را برای رشد اقتصادی جایگزین کرده است، طبیعتا سعی می‌کنند از یک نارضایتی و اعتراض در چندین شهر کشور، روش‌های تحریمی را اتخاذ کنند و ما باید تلاش کنیم امنیت و آرامش را به فعالان اقتصادی بازگردانیم و ان‌شاالله استمرار این حرکت موجب نقش برآب شدن این نقشه‌ها خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات، عنوان کرد: بهار سال گذشته رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات‌ ۳/۸ درصد بوده است که بهار امسال به ۵/۸ افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که کاهش نرخ بیکاری ناشی از تحولات مثبت و روشن بود، عنوان کرد: در اواخر شهریور به دلیل فضای ایجاد شده آشوبگران، درآمد در حوزه کسب و ‌کارهای فضای مجازی به شکل منفی تحت تاثیر قرار گرفت که دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می‌داند. وزیر ارتباطات جزئیات مصوبات در حمایت از این کسب و کارها را امشب اعلام می‌کند.

خاندوزی با اشاره به اینکه در حوزه حذف ارز ترجیحی نتایج کار خود را آرام آرام نشان می‌دهد، گفت: این تکلیف دولت بود. به طور مثال در افزایش خرید گندم از گندم‌کاران ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته  داشتیم، افزایش تولید گندم را داشتیم و ۲ و نیم میلیون تن کاهش واردات داشتیم و دولت به جای یارانه دادن به کشاورزان خارجی به کشاورزان خود یارانه پرداخت کرد و یارانه خرید گندم در سال زراعی جدید به ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی درباره سازوکار دولت برای جبران خسارت صنایعی که در قیمت‌گذاری دستوری صورت گرفت است، بیان کرد: باید به سمت علامت‌دهی درست قیمت‌ها برویم و بهترین سازوکار این است که به سوی اقدامات شفاف، غیررانتی و قابل نظارت برویم و بهترین جبران برای صنایع این است که دولت بر قیمت‌گذاری شفاف باقی خواهد ماند و قیمت‌گذاری غیرکارشناسی صورت نخواهد گرفت.

سخنگوی دولت بیان کرد: میزان افزایش ظرفیت تولید برق در یک سال منتهی به تابستان امسال ۶ هزار مگاوات افزایش یافت که این رقم ۳ برابر ظرفیت‌سازی یک سال منتهی به تابستان سال ۱۴۰۰ است. افزایش ظرفیت تولید برق به ۶ هزار مگاوات در طول چند دهه اخیر یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود. برنامه دولت تا شهریور ماه سال آینده افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق است. درواقع در مدت ۲ سال اول دولت سیزدهم ۱۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد.این اقدامات دولت سیزدهم، خاطره ناخوش خاموشی‌های بهار و تابستان سال گذشته را تا حد زیادی از ذهن مردم خارج کرد. ما فراموش نکرده‌ایم که سال گذشته این خاموشی‌ها چه اتفاقات تلخی را در زندگی مردم و کسب‌وکارها داشت. علاوه بر این‌ها برنامه‌ریزی دولت برای رفع مشکل خاموشی برق در صنایع، تا اندازه زیادی بر تولید شرکت‌ها تاثیرگذار بود که شما نتایج آن را در آمار تولید شرکت‌های بورسی مشاهده می‌کنید.

وی درباره حضور ایران در بازارهای اقتصادی آفریقا، عنوان کرد: بازار آفریقا برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد. سیاست ما حضور فعالانه در ارتباط با بازار‌هایی است که می‌توانیم درآن‌ها منافع کشور را تضمین کنیم به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در ۳ نمایشگاه معتبر آفریقا شرکت خواهد کرد. ابتدا در غنا و سپس در کنیا و افریقای جنوبی. رویکرد فعال با هدف حضور در بازار آفریقا در دستور کار است و بر اساس همین دیپلماسی فعال تا آخر سال ۵ مرکز تجاری جدید و دو رایزن بازرگانی به ظرفیت‌های موجود در آفریقا اضافه خواهد شد. همچنین کمسیون های مشترک اقتصادی ایران با تانزانیا، آفریقای جنوبی و ساحل عاج امسال برگزار می‌شود.

خاندوزی درباره رد دیون دولت گفت: امسال دولت مکلف شده بابت رد دیون ، ۱۳۰ هزار میلیاردتومان «سهام» به دستگاه‌های طلبکار واگذار کند. از این ۱۳۰ همت، ۹۰ همت مربوط به سازمان تامین اجتماعی و مابقی مربوط به سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صندوق بازنشستگی کشوری، می‌باشد. در این راستا و به موجب مصوبه مرداد ماه هیات وزیران، مقرر شد ۱۱۰ همت از سهام پالایشگاه نفت امام‌خمینی (شازند اراک) و ۱۴ همت از سهام شرکت‌های صنایع آلومینوم جنوب و فولاد غدیر نی‌ریز به دستگاه‌های مذکور واگذار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز