خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

تفسیر محدودکننده قوانین نباید مانع اجرای حدنگاری اراضی شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۵۶۹

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: تفسیر محدودکننده قوانین نباید مانع اجرای ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی شود.

به گزارش ایلنا، حسن بابایی که در سی‌امین سفر استانی خود در شورای قضایی خراسان جنوبی، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و تأکید بر " اجرای ۱۰۰ درصد حدنگار" در این برنامه گفت: اجرای صد درصدی حدنگاری بویژه در اراضی کشاورزی نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور دارد و نباید با تفاسیری مانع صدور سند برای اراضی خرد شده کشاورزی شد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی اظهار داشت: ایشان هشت راهبرد کلان برای مسئولان قضایی مطرح کردند که در راهبرد پنجم فرمودند باید ماهیت متر به متر اراضی مشخص شود.

به گفته معاون قوه قضاییه، یک سری قوانین و مقررات جایگاه بالاتری نسبت به برخی دیگر دارند و در خصوص حدنگاری تکلیف قانونی ما کاملاً مشخص است و سازمان ثبت با قدرت و با همکاری دستگاههای  مربوطه به تکالیف قانونی عمل می کند.

بابایی با بیان اینکه ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان جنوبی دارای سند حدنگاری است و این آمار تا پایان شهریور ماه به ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید، تصریح کرد: دریافت سند زراعی تقاضامحور است و خود زارعین باید پیشقدم شوند چرا که این سند وثیقه خوبی برای دریافت وام جهت توسعه کشاورزی است و برای تهیه نقشه نیز هیچ مبلغی از آنها دریافت نخواهد شد.

وی ادامه داد: دوران تحول و تعالی قوه قضائیه یک شاخص مهم دارد و آن هم نهضت خدمت‌رسانی به مردم است.

رئیس سازمان ثبت اسناد با اشاره به اینکه در این نهضت می خواهیم رضایت مردمی را به دست بیاوریم، خاطرنشان کرد: به معنای واقعی به دنبال حل مشکلات  مردم در دستگاه قضایی هستیم و در رأس دستگاه قضایی نیز محسنی اژه‌ای به عنوان یک الگوی عملی که مسائل و مشکلات موجود را به صورت میدانی بررسی می کند قرار دارد و این تفکر را در لایه های مختلف این دستگاه مشاهده می کنیم.

بابایی با تقدیر از همراهی دادگستری کل استان و مدیران بخش های مختلف استان در همراهی با اداره کل ثبت خراسان جنوبی در اجرای حدنگار ابراز داشت: مجموعه دستگاه قضایی خراسان جنوبی یک مجموعه چابک و خدمت رسان است و توانسته اند رضایت مردمی را جلب کند.

خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری را در حوزه کاداستر دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی موحدی‌راد، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه، با اشاره به رتبه سوم این استان در اجرای حدنگاری یا کاداستر بیان کرد: فضای مدیریتی و همکاری خوبی در استان برای کار و تلاش وجود دارد و در دادگستری استان نیز علاوه بر تعیین دادستان مرکز استان به عنوان قاضی ویژه اجرای قانون حدنگار، در کمیسیون های مربوطه نیز از بهترین قضات استان استفاده می کنیم.

وی با اشاره اهمیت حدنگاری کامل اراضی یادآور شد: امیدواریم اهداف موجود در سند تحول در راستای اجرای این طرح به طور کامل در استان محقق شود.

این مقام قضایی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک استان محروم و پهناور است، عنوان کرد: در این استان پهناور تنها ۱۴ نقشه بردار ثبتی وجود دارد که با این تعداد نمی‌توان همه سطح استان را پوشش داد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: درخواست داریم تا به تأمین و تخصیص نیرو و اعتبارات در حوزه ثبت اسناد و املاک استان توجه شود چرا که دادگستری و ثبت استان از  این جهات در مضیقه قرار دارند.

محمدزاده، مدیرکل ثبت اسناد و املاک نیز در جلسه شورای قضایی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و ۹۸.۵ درصد اراضی ملی آن حدنگاری و تثبیت شده است، گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیون و ۲۷۴ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی حدنگاری و تثبیت شد که برای ۱۴ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار آن در قالب  یک هزار و ۷۶۶ قطعه، سند مالکیت صادر شده است.

وی با بیان اینکه تمامی اسناد خزانه استان به سند دولتی تک برگ تبدیل و در قالب ۱۲ هزار و ۵۰۰ سند تک برگ صادر و به خزانه استان ارسال شده است، اظهار داشت: ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که از این میزان ۳۹ هزار هکتار آن تثبیت مالکیت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک به رفع تداخل ۴۶ درصد اراضی استان اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۰ هزار هکتار دیگر در دستورکار قرار دارد و با اجرای این تعداد ۶۰ درصد از اراضی استان رفع تداخل خواهند شد.

در ادامه این جلسه، مدیران کل دستگاه‌های مختلف و عضو شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان به ارائه گزارش اقدامات و موانع اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی پرداختند.

با اقدامات صورت گرفته در سازمان ثبت و اجرای حدنگاری، مراجعات و شکایات ملکی مردم کاهش یافته است

آیت‌الله عبادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند در دیدار بابایی، معاون رئیس قوه قضائیه با ایشان تصریح کرد: کارها در این زمینه با تدبیر به جلو حرکت می کند و تثبیت مالکیتها ضمن حراست از اراضی منابع طبیعی، باعث شده بسیاری از مراجعات و شکایات مردمی نیز کاهش پیدا کند و اراضی کشاورزی نیز حفظ و از زمین خواری و کوه خواری جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اهمیت هماهنگی و همسویی قوای سه گانه برای جلوگیری از ظلم و رفع مشکلات جامعه خاطرنشان کرد: باید در همه رده ها همکاری و همدلی وجود داشته باشد.

عبادی اظهار داشت: خداوند را شاکریم که در این مقطع مردم یک دوات انقلابی را برگزیدند که به سمت تحقق جامعه اسلامی تلاش می کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس قوه قضائیه، به آمارهای ثبتی استان اشاره و آن را نشانه پویایی و حرکت خوب دستگاه قضایی استان با رویکرد تحول و تعالی اعلام کرد و ابراز داشت: بر اساس فرمایشات مکرر رهبر انقلاب و تکالیف قانونی، وظیفه داریم حدنگاری را برای متر به متر اجرا و برای جلوگیری از زمین خواری، همه اراضی را سند دار کنیم.

بابایی نیز در این دیدار، هدف‌گذاری مهم سال جاری این سازمان را تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی برشمرد و بیان کرد: امیدواریم با حمایت‌های ائمه جمعه استان، دادگستری کل، بسیج، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و جدیت زارعین، تا پایان سال جشن اتمام حدنگاری اراضی کشاورزی را در خراسان جنوبی برگزار کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیدار کرد

در جریان سفر معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی با وی دیدار کرد.

بابایی در این دیدار با تأکید بر لزوم حمایت‌های همه‌جانبه استانداری از اجرای ۱۰۰ درصدی کاداستر در استانی ادآور شد: باید تلاش بشود تا این استان تا پایان سال حدنگاری اراضی کشاورزی را به پایان برساند.

فعال کردن واحدهای ثبتی در برخی شهرستان‌های فاقد اداره ثبت و تأمین نیروی انسانی و اعتبارات لازم از دیگر مواردی بود که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون رئیس قوه قضائیه در جریان این سفر ضمن بازدید چند ساعته از اداره کل ثبت و اداره ثبت اسناد و املاک بیرجند و برگزاری جلسه ملاقات با کارکنان و رسیدگی به درخواست‌های آنان، در نشست صمیمی با رؤسا، جوانان و نخبگان ثبتی استان نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیریت و کارکنان ثبت استان، با اهدای لوحی از فرزندان شهداء شاغل در ثبت خراسان جنوبی، فعالان قرآنی و تعدادی از بازنشستگان تقدیر و تشکر کرد.

تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا با حضور در منزل شهید "حسن کوشه" و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای بیرجند، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی ساختمان جدید اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه و اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار جهت بازسازی و تعمیر اداره ثبت بیرجند و مرجع ثبت شرکت‌های استان از دیگر برنامه ها و مصوبات سفر یک روزه معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت به استان خراسان جنوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز